علی ربیعی از ارائه گزارش محرمانه وزیر کشور به هیئت دولت در مورد کشته ها در حوادث و اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت این موضوع و جزئیات آن باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

گزارش محرمانه وزیر کشور از خسارات حوادث اخیر به دولت ارائه شده/ سخنان رئیس جمهور سلب مسئولیت در مورد بنزین نبود

قدس انلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود که در حاشیه جلسه هیئت وزیران برگزار شد درباره اظهارات علی مطهری که مدعی شده بود افزایش قیمت بنزین نظر رهبری بوده و روحانی با آن مخالف بوده است، با رد این ادعا گفت: آنچه که رهبری بر آن مصر بودند اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود، ایشان به جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق اصرار داشتند و خواهان گسترش صادرات و استقلال بودجه از درآمد نفت هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این مسئله مقام معظم رهبری صرفا مصوبه سران سه قوه را تایید کردند، گفت: یکبار حتی این مصوبه به محضر ایشان رفت و ایشان برگرداندند و گفتند هر سه با هم اتفاق نظر داشته باشید و امضای هر سه نفر باید باشد. نهایتا همه سران آن را تصویب کردند و رهبری آن را تایید کردند. بنابراین همه قوا در این تصمیم مسئولیت داریم.

من فکر می‌کنم حضور مقام معظم رهبری در دفاع از این تصمیم حضور درستی بوده است و تفکیکی که روز اول ایشان  از جوانان هیجانی کردند، به خوبی و هوشمندانه نشان می داد که مردم هم در این اعتراضات حاضر بوده اند و این تفکیک راه گشای ما برای اظهارنظر شد تا یکسره همه معترضان را محکوم نکنیم.
سخنگوی دولت تاکید کرد: به هر حال ما دچار نقصان‌هایی بودیم و مردم هم به هیجان آمدند و زیر ساخت‌های اقتصادی ما در شرایطی بود که از بیست سی سال گذشته همراه ما بوده و این شرایط را ایجاد کرد.

گزارش محرمانه وزیر کشور به دولت

ربیعی در ادامه به بحث جان باختگان حوادث اخیر پرداخت و گفت: در بحث جانباختگان هم که مقام معظم رهبری با مطرح کردن این موضوع، برای ما شرایطی را مهیا کردند تا امروز بتوانیم تصمیمات خوبی را اتخاذ کنیم تا حق جامعه هم از بین نرود.

وی  در مورد زمان اعلام آمار جانباختگان و دستگیر شدگان اعتراضات اخیر تصریح کرد: امروز وزیر کشور در نامه‌ای محرمانه بخشی از خسارات مالی وارد به مردم را اعلام کرد که این خسارات جبران خواهد شد؛ البته این فقط بخشی از خسارات است و جمع‌بندی در مورد خسارات، دستگیر شدگان و مجروحان و کشته شدگان در حال انجام است. البته این آمار باید تفکیک شود که این تفکیک نیز در حال انجام است. وزارت کشور به فرمانداری‌ها دستور داده است که افراد شناسایی شده تصحیح شود.

وی ادامه: قوه قضائیه نیز به سرعت عمل کرد و در حال تفکیک آمار است. درخواست این بود که آزادی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود که قوه قضائیه این کار را انجام می‌دهد. در شهرستان‌ها نیز سرکشی‌ها آغاز شده است. از رئیس قوه قضائیه بابت اقدامات خود در این زمینه تشکر می‌کنم.

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد زمان اعلام آمار جانباختگان و دستگیر شدگان اعتراضات اخیر تصریح کرد: امروز وزیر کشور در نامه‌ای محرمانه بخشی از خسارات مالی وارد به مردم را اعلام کرد که این خسارات جبران خواهد شد؛ البته این فقط بخشی از خسارات است و جمع‌بندی در مورد خسارات، دستگیرشدگان و مجروحان و کشته شدگان در حال انجام است. البته این آمار باید تفکیک شود که این تفکیک نیز در حال انجام است. وزارت کشور به فرمانداری‌ها دستور داده است که افراد شناسایی شده تصحیح شود.

وی ادامه: قوه قضائیه نیز به سرعت عمل کرد و در حال تفکیک آمار است. درخواست این بود که آزادی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود که قوه قضائیه این کار را انجام می‌دهد. در شهرستان‌ها نیز سرکشی‌ها آغاز شده است. از رئیس قوه قضائیه بابت اقدامات خود در این زمینه تشکر می‌کنم.

روحانی از خود سلب مسئولیت نکرد

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس جمهور در مورد اینکه صبح جمعه از اجرای مصوبه بنزین اطلاع پیدا کرده هم گفت: رییس جمهوری اجرای کامل و هماهنگ مصوبه سران قوا را همانگونه که قبلا هم توضیح دادم به تایید رهبری هم رسیده بود به وزارت کشور یا در حقیقت به شورای امنیت کشور محول کرد. و قرار بود هماهنگی‌های لازم در کمیته‌هایی که در آنجا تشکیل شده بود صورت بگیرد. تعیین روز و ساعت شروع طرح هم به شورای امنیت کشور که هم نمایندگان مجلس در آنجا حضور دارند و هم تمامی نیروهای انتظامی و نظامی، قوه قضاییه صدا و سیما در آنجا عضو هستند، سپرده شد که ملاحظات اجتماعی و ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرند با رایزنی با دستگاه‌های تصمیم‌گیر و انتخاب کنند و مخیر بودند که بین یکی از پنجشنبه‌ها تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: به اعتقاد من آنچه که رییس جمهوری مطرح کرد من براساس پرس و جو و تحقیق زیادی که انجام دادم و از افراد مختلف هم سوال کردم؛  مطلع هستم که شورای امنیت کشور و وزیر کشور مخیر بودند که هر زمانی که تشخیص دادند افزایش قیمت بنزین را اعلام کنند که می‌توانست این هفته، یا هفته قبل یا هفته بعد باشد.

ربیعی تاکید کرد: بنابر این بحث رییس جمهوری قطعا به این معنا نبوده که از خود سلب مسئولیت کند و براساس مخیر بودن وزیر کشور و شورای امنیت کشور بوده است.  

مجلس مصوبه افزایش پلکانی بنزین را لغو کرد

سخنگوی دولت درباره این انتقاد که چرا دولت مصوبه افزایش قیمت بنزین را پلکانی در سالهای گذشته اجرا نکرد هم گفت: سال‌های سال است که می‌خواهیم این را اجرایی کنیم. یک سال مجلس آن را رد کرد. سال دیگر ماجرای ۹۶ رخ داد. سال دیگر کمیسیون بودجه با رییس مجلس گفتند که این به مصحلت نیست. در مجلس‌های قبل (هفتم یا هشتم) افزایش پله‌ای سالانه را لغو کردند.

مردم نگران افزایش مالیات ها نباشند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره افزایش حدود ۵۰ درصدی سهم مالیات در درآمد جاری بودجه ۹۹ دولت و نگرانی مردم از تشدید فشارهای اقتصادی بر انها پس از شوک بنزینی و تورم ناشی از آن و همچنین زمان ارائه لایحه بودجه، با بینا اینکه بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۹ امروز در هیئت دولت به پابان رسید و در موعد مقرر به مجلس ارائه خواهد شد،   اظهار داشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و نیروهای مسلح در بودجه پایدار شد و اعتبار برای ان تخصیص داده شد، ۳۰ میلیارد برای فاینانس و تامین مالی خارجی طرح های بخش خصوصی،  دولتی و تعاونی  در نظر گرفته شد. ۱۰.۵ میلیارد دلار نیز برای تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز مشخص شد. ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت.

ربیعی گفت: سقف بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بسته شد و مقرر گردید با هماهنگی وزارت نفت اعتبار تامین گرمایش ایمن برای مدارس و ۱۵ هزار میلیارد نیز برای برای گازرسانی به روستاها و طرح‌های نیمه تمام اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی کارمندان نیز از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان رسید. درباره اخذ مالیات نیز مذاکراتی انجام شد که در این مذاکرات توافق وزیر اقتصاد نیز به دست آمد به نحوی که فشاری بر مردم و بنگاه‌ها  وارد نشود و تمرکز ما بر دریافت مالیات از کسانی است که فرار مالیاتی دارند لذا مردم نگران  نباشند.  

ربیعی درباره حمله به کنسولگری کشورمان در نجف نیز گفت: کسانی که به کنسولگری کشور ما حمله کردند تعدادی افراد سازمان یافته بودند و این اقدام مردمی نبود. ما با همکاری دولت عراق این مسئله را دنبال می‌کنیم اما معتقدیم باید اجازه دهیم به طور طبیعی تحولات اجتماعی به ثبات برسد و البته باید مراقب دولت‌های خارجی هم باشیم.

تحریم آذری جهرمی

ربیعی در مورد واکنش دولت به تحریم آذری جهرمی از سوی دولت آمریکا هم با اشاره بیان اینکه ظریف به این دلیل تحریم شد که تاثیر خوبی بر افکار عمومی دنیا داشت، گفت: هر کسی که تاثیرگذاری داشته باشد تحریم می‌شود. وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر با تلاش خود به ۸۰ درصد روستاییان اینترنت رساند. سرعت اینترنت خانگی افزایش یافت و تحریم وزیر ارتباطات به دلیل این است که او به نفع مردم کار می‌کند. اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی هم پختگی ندارد. ترامپ یکبار گفت از اعتراضات حمایت نمی‌کند ولی بعد گفت حمایت می‌کند.

معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر را نباید به چند سلبریتی تقلیل داد

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره دلیل معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: بحثی را سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه مطرح کرده است که اصحاب فرهنگ و هنر شامل معافیت مالیاتی شوند ولی این لایحه باید در مجلس تصویب شود. من معتقدم این موضوع را نباید به چند نفر سلبریتی تقلیل داد. نظر نوبخت حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است اما تصمیم گیری در نهایت با دولت و مجلس خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.