گرچه بنابر گفته متخصصان موج ابتلا به شرق کشور فروکش کرده اما طی روزهای گذشته بنابر آمار رسمی بیش از ۱۲ نفر در استان‌های خراسان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

موج سواری آنفلوانزا روی سلامت مردم

محبوبه علی‌پور/

 گرچه بنابر گفته متخصصان موج ابتلا به شرق کشور فروکش کرده اما طی روزهای گذشته بنابر آمار رسمی بیش از ۱۲ نفر در استان‌های خراسان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. البته همسو با موج گسترش آنفلوانزا، شاهد حساسیت بیشتر شهروندان نسبت به این عارضه بودیم که شایعات و تردیدهایی را نیز به همراه داشته است.

*سهمیه‌ای برای ترزیق رایگان واکسن

دکترمحمدجعفر صادقی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که با وجود آنکه بیشترین افراد فوت شده در روزهای اخیر دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، چرا نسبت به تزریق به موقع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض خطر آگاه‌سازی نشده است، ‌می‌گوید: بنابر وظیفه در فرصت‌های قابل دسترس و از طریق رسانه‌ها نسبت به تزریق این واکسن توصیه شده و حتی داروخانه‌ها نسبت به وجود واکسن آنفلوانزا اطلاع‌رسانی کردند. همچنین مطابق هر ساله برای افراد در معرض خطر همانند کادردرمانی، نیروهای مسلح که در مرزها تردد دارند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای همانند افرادی که پیوند کبد وکلیه انجام داده‌اند، به طور رایگان این واکسن تزریق شده است. وی تصریح کرد:۸ هزار دز واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف به صورت رایگان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی توزیع شد.

وی ادامه می‌دهد: توصیه می‌شود سایر افراد نیز نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند، چرا که احتمال می‌رود موج بروز آنفلوانزا تا اردیبهشت سال آینده ادامه داشته باشد.

وی درباره اینکه چرا واکسن آنفلوانزا در برنامه واکسیناسیون همگانی قرارنمی‌گیرد، اظهار می‌دارد: به طورکلی در اغلب کشورها تزریق این واکسن به طورهمگانی مرسوم نیست، چرا که میزان ماندگاری و اثرگذاری آن تنها یک سال است.

 *هیچ واکسن چینی وجود ندارد

دکتر حسام‌الدین شریف‌نیا، عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا تزریق واکسن آنفلوانزا هنوز هم ما را نسبت به این بیماری حفاظت می‌کند، می‌گوید: هدف از واکسیناسیون مصونیت در برابر امراض است. از این رو گرچه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا در اواخر شهریورماه است، اما از آنجا که احتمال تداوم این بیماری تا ماه‌های آینده وجود دارد و روند اثرگذاری واکسیناسیون کمتراز یک ماه زمان می‌برد، به تمامی افراد درمعرض خطر تزریق واکسن یاد شده توصیه می‌شود. همچنین باید توجه داشت که تمام واکسن‌های موجود درکشور از منابع مطمئنی تهیه شده و اغلب تولید کشورهای اروپایی هستند و واکسنی به عنوان چینی وجود ندارد. ازهمین رو از لحاظ کیفیت و اثرگذاری جای تردیدی نیست.

شایان ذکر است، عفونت‌های تنفسی به دو بخش ویروسی و میکروبی تقسیم می‌شوند و از بین تمام عفونت‌های تنفسی بیماری آنفلوانزا به دلیل همه‌گیری و خطرات انتشار آن از سوی وزارت بهداشت مورد ثبت و پیگیری قرار می‌گیرد.

بیماری آنفلوانزا دارای سه تیپ A، B، C است و مجموعه‌ای از ویروس‌های عامل این بیماری شناخته شده‌اند که گونه‌های آن هر سال در حال تغییر است اما عمده بیماری آنفلوانزای انسانی از نوع و تیپ A و گونه N۱ H۱ است.

غیر از بیماری آنفلوانزا بقیه عفونت‌های تنفسی واکسن ندارند و این واکسن که بیماری آنفلوانزا را مهار می‌کند در افراد مستعد این بیماری کاربرد دارد و باید در اوایل شروع فصل سرما و ابتدای پاییز تزریق شود.

تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مه‌ولات و تربت‌حیدریه برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا

خبر دیگر اینکه برای  جلوگیری از شیوع آنفلوانزا تمام مقاطع تحصیلی شهرستان مه‌ولات و تربت‌حیدریه امروز تعطیل شد.

حسن صداقتی افزود: دانش‌آموزان بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند به همین دلیل مقرر شد در راستای جلوگیری از مبتلا شدن به آنفلوانزا این اقدام صورت بگیرد.

مدیر آموزش و پرورش تربت‌حیدریه در این خصوص به ایسنا گفت: در جلسه شورای آموزش‌وپرورش که با حضور فرماندار و مسئولان امنیتی و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان برگزار شد پس از بررسی آمار غایبین، مبتلایان و افراد مشکوک به بیماری آنفلوانزا تصمیم بر این گرفته شد که تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان تعطیل شود.

محمدرضا قرائی اظهار کرد: چون آمار مبتلایان از نرم استاندارد مدنظر وزارت بهداشت بیشتر بود تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه تعطیل اعلام شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هر مدرسه‌ای آمار خود را به طور جداگانه اعلام کرده و به دلیل اینکه مشاهده شد این بیماری به یک اپیدمی تبدیل شده به همین علت تصمیم بر تعطیلی مدارس برای چهارشنبه گرفته شد.

قرائی به ایسنا گفت: از خانواده‌های دانش‌آموزانی که مشکوک به آنفلوانزا هستند درخواست داریم از حضور فرزندانشان در مدرسه خودداری کنند تا مشکلات کمتر شده و با استراحت در این سه روز از شنبه بتوانند به سلامت در کلاس‌ها حاضر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.