معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام افراد فوت‌ شده اخیر بر اثر آنفلوآنزا پیش از ابتلا به این بیماری و همزمان با آن دچار بیماریهای زمینه‌ای نیز بوده و در همچنین گروههای سنی و جمعیتی آسیب‌پذیر قرار داشته‌اند.

جان‌باختگان اخیر آنفلوآنزا بیماریهای زمینه‌ای داشته‌اند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه کارگاه آموزشی مدیران سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: تاکنون ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور فوت کرده‌اند که همه آنها بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنفسی، قلبی، نقص سیستم ایمنی، سرطانی و کلیوی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۹ نفر طی ۲ هفته پیش جان باختند و ۳۷ نفر نیز از ابتدای همه‌گیری این بیماری در کشور یعنی از مهر ماه تا دو هفته اخیر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: بیشترین مرگ و میر بیماری آنفلوآنزا در کشور مربوط به استان‌های تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی است و میزان مرگ و میر در خراسان رضوی در این ارتباط ۱۲ نفر بوده است.

دکتر رئیسی تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور را نیز چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این بیماری اکنون روند نزولی در کشور دارد افزود: تا ۲ هفته آینده شاهد فروکش شدن این بیماری در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: آنفلوآنزای فصلی هر سال همگام با فصل پاییز با سرد شدن هوا شیوع می‌یابد و چیز جدیدی نیست اما امسال زودتر از هر سال و در مهر ماه آغاز شد و از سوی دیگر سویه غالب آن مهاجم تر و از نوع H۱N۱ بوده است که شدت و مرگ و میر بیشتری دارد.

رئیسی گفت: بیماری آنفلوآنزا اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان، بحرین، کویت، امارات، عربستان، افغانستان و پاکستان همه‌گیری دارد.

وی مهم‌ترین گام مبارزه با این بیماری را آموزش و رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: تعطیلی مدارس به دلیل آنفلوآنزا کار درستی نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون هیچ کمبودی از نظر داروی درمان آنفلوآنزا (تامیلوفر) و واکسن آن نداریم و در حال حاضر یک میلیون ذخیره داروی این بیماری در کشور موجود است اما به دلیل امکان ایجاد مقاومت دارویی باید با احتیاط مصرف شود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا فقط برای گروه‌های آسیب پذیر و مبتلا به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای توصیه می‌شود گفت: این در حالی است که تزریق این واکسن تا ۴۲ درصد موارد موثر است و در ۵۸ درصد موارد تاثیر چندانی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.