داریوش ارجمند گفت: ما یزدان پرست ترین اسطوره ها را در فرهنگ خود داریم و حکیم ابوالقاسم فردوسی، نمونه مهم و عینی از یک اسطوره شیعی است.

همت کنید تا دانشکده هنر هم در دانشگاه فردوسی افتتاح شود

به گزارش قدس آنلاین، بازیگر سینما و تلویزیون  در هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه فردوسی که در دانشکده علوم پایه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده هنر ندارد و این مایه تأسف است چرا که ما در زمان خود با همه سختی ها و مشکلاتی که داشتیم، در زمینه هنر رشد کردیم و اکنون با امکانات که یک دانشگاه مانند فردوسی مشهد، عقب ماندن آن از غافله هنر زنگ خطر است. 

داریوش ارجمند ادامه داد: فردوسی تاریخ ساز و طبیب روح و روان ما بوده و هست و شایسته نیست که دانشگاه مزین به نام او از نعمت داشتن دانشکده هنر محروم بشود.

وی تصریح کرد: اساطیر در فرهنگ و تمدن های دیگر، ارواح و ساخته دست انسان بودند ولی ما یزدان پرست ترین اسطوره ها را در فرهنگ خود داریم و حکیم ابوالقاسم فردوسی، نمونه مهم و عینی از یک اسطوره شیعی است. 

این بازیگر سینما و تلویزیون در انتقاد از پاسداری نکردن از زبان فارسی عنوان کرد: اینجا یعنی خراسان مهد زبان فارسی است پس باید در جهت حفظ آن در محیط آکادمیک این خِطه که همان دانشگاه فردوسی است، تلاش کنیم و به طور مثال آن طور که در مراسم شنیدم، کسره را در تلفظ عبارت علوم پزشکی رعایت کنیم؛ اگر کسی حرف مرا قبول ندارد، بیاید و عکس آن را برای من توضیح دهد.

ارجمند متذکر شد: زبان فارسی که حرف میزنیم، ریشه اصلی آن متعلق به خراسانی هاست؛ این جا آدم های بزرگی برخواستند و ما به رشد هنر در این ناحیه کشور احتیاج داریم.

وی خطر تهاجم فرهنگی و لزوم ایستادگی مقابل آن را یادآور شد و افزود:  اگر  ریاست دانشگاه و وزارت علوم عزم خود را برای تأسیس دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد جدی کنند، من هم در این زمینه کمک می کنم همانطور که مدت ها قبل با همکاری برادر رهبری که منشأ عظمت است، مرکز فرهنگی پارک را در مشهد تأسیس کردیم.

گفتنی است؛ شاهنامه خوانی توسط استاد یگانه هنرمند فرهیخته کشور و اجرای موسیقی توسط استاد کیوان ساکت نوازنده معروف کشور از دیگر برنامه های مراسم هفتاد سالگی دانشگاه فردوسی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.