۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 681324

اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس خراسان رضوی با عنوان «کهربا» با معرفی آثار برگزیده امشب در پردیس هویزه به پایان رسید.

نخستین جشنواره «کهربا» خاتمه یافت

به گزارش قدس آنلاین، اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس استان خراسان رضوی، «کهربا»  در پردیس سینمایی هویزه خاتمه یافت.

در این مراسم که با حضور هنرمندان و مسؤولان استانی و کشوری حوزه دفاع مقدس برگزار شد، ابتدا مستند «کرار» که از آثار منتخب جشنواره بود، پخش شد.

در ادامه این اختتامیه، مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: حفظ آثار دفاع مقدس و نشر آن یک تکلیف شرعی، وظیفه ملی و رسالت انقلابی و ارزشمند است که بر دوش یکایک باقیمانده‌های این نبرد تاریخی، حادثه عظیم و تجربه گران سنگ در عصر حاضر است.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه دفاع مقدس در ابتدای حیات پربرکت انقلاب یک رخداد عظیم بود، ادامه داد: دشمنان این ملت جنگی را به کشور تحمیل کردند که شقاوت محض، کینه‌توزی و جلوه‌گاه غیرانسانی‌ترین جنایت جنایتکاران تاریخ شد.

وی اظهار کرد: در این طرف میدان امامی بود که برای دفاع از همه ایمان و داشته‌های ارزشمند اسلامی و انسانی به پا خواست و تحت تأثیر سیدالشهدا شعار هیهات من الذله را اقامه کرد.

مدیر اولین جشنواره کهربا متذکر شد: ما مرد جنگیم و نبرد تا محو باطل، ظلم و ستم ادامه دارد و فقط علم مبارزه با کفر، ظلم و شرک بین فرزندان انقلابی اسلام دست به‌دست می‌شود.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به مستند «کرار» که روایتگر بخشی از رشادت‌های شهید مدافع حرم، محمدرضا سنجرانی بود، خاطرنشان کرد: این عزیزان در فیلم کرار از دلیرترین و شجاع‌ترین بسیجی‌های مشهد بودند.

وی یادآور شد: شهید عطایی در ابتدا با لشگر برادران افغان به سوریه اعزام می‌شد اما پس از مدتی هویت ایرانی او مشخص شد و از اعزام وی جلوگیری کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: شهید عطایی آن زمان با من تماس گرفت و  برای اینکه بتواند با هویت ایرانی خودش به سوریه اعزام شود تقاضای وساطت داشت که همین اتفاق هم افتاد.

یوسفعلی‌زاده درباره زندگی شهید سنجرانی متذکر شد: زمانی که من فرمانده بسیج مشهد بودم، شاهد بودم که جایی نبود بحث آموزش نظامی باشد و شهید سنجرانی حضور نداشته باشد.

وی اظهار کرد: این شهیدان تمام وجودشان ایمان و اراده بود و همانطور که در فیلم مشاهده کردید در جاهایی که شاید مدعیان نفس‌هایشان از ترس به شماره میافتد، این شهیدان تازه شوخی‌شان گل می‌کرد و لحظه‌ای استرس نداشتند.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه کار اجرایی این جشنواره با همکاری دستگاه‌های متعدد از اردیبهشت ماه آغاز شده بود، بیان کرد: در ابتدا تخمین می‌زدیم که حدود ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، اما با استقبال گرم هنرمندان، مستندسازان، فیلمنامه‌نویسان، نماهنگ‌سازان و بخش‌های مختلفی که در جشنواره حاضر بودند، تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه با کمال افتخار به بیش از 570 اثر هنری در گروه‌های مختلف رسید و ارزشیابی شد.

وی افزود: هدف کانونی این جشنواره استفاده از ظرفیت بی‌نظیر و مهم سینمایی و هنری استان در جهت حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: نزدیک به 210 اثر از آثار دریافتی جشنواره آثار منتخبی است که رتبه آوردند و اجازه رقابت پیدا کردند پس قطعا ارزش نمایش و ارائه دارند.

مدیر اولین جشنواره کهربا ضمن ابراز خرسندی از استقبال هنرمندان و مردم از این جشنواره بیان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده نیز پرچمداری حوزه نشر و حفظ آثار دفاع مقدس را در خراسان که مهد ادب و هنر است، ادامه دهیم.

انقلاب اسلامی؛ کابوس کاپیتالیسم

در ادامه این مراسم مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به دوستان خراسانی به‌خصوص سردار یوسفعلی‌زاده کسب مقام اول در جشنواره ملی هنری فانوس را تبریک عرض می‌کنم.

علی‌اصغر جعفری با بیان اینکه حق خراسان و شأن این استان در خور چنین جایگاهی است، ادامه داد: خراسان دارای هنرمندانی لایق، خوش فکر، باانگیزه و نوآور است که در چنین عرصه‌هایی همیشه خوش می‌درخشند.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی اول و دوم قدرت‌های بزرگ تصمیم گرفتند که نظام‌های خود را به‌گونه‌ای در جهان بچینند که قدرت خود را تحکیم کنند و این کار با تحمیل جنگ به دیگر کشورها و ایجاد سازمان‌های جهانی تحت عناوین مختلف مانند بانک جهانی، سازمان ملل و شورای امنیت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به دو نگاه بزرگ کاپیتالیستی و مارکسیستی در عرصه نظام‌های سیاسی اظهار کرد: نگاه کاپیتالیست سرانجام موفق شد که نگاه مارکسیستی را بعد از 70 سال به‌نوعی از پای دربیاورد و عملا صحنه را برای خود خلوت کند، آن‌ها اعلام کردند که تفکر کاپیتالیسم و اومانیسم تفکر غالب است و تاریخ مارکسیست به پایان رسیده است.

جعفری ادامه داد: کاپیتالیسم اعلام کرد که دین مرده است، دیگر ارتباط با خدا وجود ندارد و انسان دیگر نیازی به خدای آسمانی ندارد و خودمختار است.

وی با اشاره به دورانی که همه چیز برای حاکمیت تفکر اومانیستی فراهم شده بود، بیان کرد: در این دوران یک انقلابی در ایران رخ داد و یک انسان بزرگی به نام امام خمینی(ره) حرکت عظیمی را بنا نهاد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: آن‌ها متوجه یک خطر و تهدید بزرگ از جانب انقلاب اسلامی شدند، همان‌طور که نخست وزیر وقت اسرائیل اعلام کرد «یک زلزله بزرگی در خاورمیانه شکل گرفته و ما لطمات و صدمات این زلزله را بعدا خواهیم دید.»

جعفری گفت: انقلاب اسلامی تمام معادلات این‌ها را به‌هم زد و 300 سال کار غرب را دچار چالش کرد و بنیان‌های تفکرات اومانیست و کاپیتالیسمی را در هم کوبید.

وی با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا با انقلاب اسلامی دچار چالش شدند، بیان کرد: اینها سعی کردند که انقلاب را در درون خود کشور خفه کنند، بر همین اساس جنگ تحمیلی راه‌اندازی شد و عراق توسط آمریکا و اروپا توانمند شد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متذکر شد: عراق در روز خروج از جنگ تجهیزاتی معادل دو برابر روز اول جنگ داشت اما موفق به شکست انقلاب و نظام اسلامی نشد.

جعفری با اشاره به اینکه تلاش دشمنان برای جلوگیری از نشر انقلاب اسلامی در منطقه و جغرافیای جهانی ناکام ماند، خاطرنشان کرد: امروزه به کوری چشم دشمنان می‌بینیم که هرجا مسلمین و مستضعفان هستند، انقلاب اسلامی ایران نفوذ دارد و این نفوذ را به رخ دشمنان می‌کشد.

وی گفت: جریان داعش نیز برای نابودی انقلاب و جمهوری اسلامی به‌وجود آمد که از طریق بدنام کردن اسلام می‌خواست ضربه بزند که باز هم ناکام بود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز اسلام مثل خورشید می‌درخشد، بیان کرد: هر روز در جهان گرایش به اسلام بیشتر می‌شود و بر اساس آمار تا 10 سال آینده جمعیت بیشتر اروپا مسلمان می‌شوند.

جعفری متذکر شد: این عزت و سربلندی را مدیون کسانی هستیم که در زمان خودشان به فرمان امامشان عمل کردند و پا به عرصه جهاد گذاشتند، اگر اینان نبودند امروز از اسلام، انقلاب و ایران خبری نبود.

وی با اشاره به تاریخ 300 سال گذشته که در همه دوران قاجار و پهلوی بخشی از کشور به غارت رفته است، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته برای غارت کشور حتی به جنگ نیاز نبود و با تهدید می‌توانستند بخشی از کشور را ببرند که شاهد مثال آن واگذاری بحرین در زمان  پهلوی دوم است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: شهدا به وظیفه خود عمل کردند و امروز وظیفه هنرمندان است که با زیباترین روش این ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا را به گوش جوانان برسانند.

جعفری گفت: قطعا جشنواره «کهربا» گامی است برای انتقال پیام شهدا و دلاورمندان به نسل جوان و خراسان در این زمینه پیشرو است.

معرفی آثار برگزیده

در انتهای این مراسم آثار برگزیده توسط هیأت داوران در بخش‌های مختلف معرفی و از آن‌ها تجلیل شد.

در بخش فیلم‌های داستانی دو فیلم «عروسک» و «خاموشی» برگزیده شدند.

در بخش فیلم‌های مستند نیز دو فیلم «پسرم» و «کرار» جایزه و تندیس جشنواره را دریافت کردند.

در بخش نماهنگ فیلم «مرگ قو» برنده جایزه هیأت داوران شد.

فیلم‌های «خاک» و «ابرار» نیز در بخش فیلمنامه‌نویسی توسط هیأت داوران برگزیده شدند.

برگزیدگان بخش عکس که بخش جنبی جشنواره بود، «حسین مرادیان» و «مسعود سادات شکوهی» شدند.

گفتنی است؛ در بخش پویانمایی هیأت داوران به‌دلیل رعایت نشدن کیفیت فنی و پایین بودن سطح آثار انتخابی برای اثر برگزیده نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.