همزمان با حضور سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ژاپن، سخنگوی دولت ژاپن دیروز در اظهارنظری عنوان کرد توکیو به ایران اطلاع داده که قصد دارد تعدادی از نظامیان ژاپنی را (موسوم به نیروی دفاع از خود) برای بهبود ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتیرانی به منطقه ارسال کند.

«آبه» پاسوز «ترامپ»

قدس آنلاین:  همزمان با حضور سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ژاپن، سخنگوی دولت ژاپن دیروز در اظهارنظری عنوان کرد توکیو به ایران اطلاع داده که قصد دارد تعدادی از نظامیان ژاپنی را (موسوم به نیروی دفاع از خود) برای بهبود ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتیرانی به منطقه ارسال کند.

به گفته سخنگوی دولت ژاپن، جزئیات برنامه برای اعزام نیروی نظامی توسط «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به عابس عراقچی ارائه و تأکید شده است ایران با جایگاهی که در خلیج فارس دارد، ملزم است تعهدات خود برای حفظ امنیت ناوبری کشتی‌ها را اجرا کند.

مخالفت ایران با اقدام ژاپن در اعزام نیروی نظامی به خلیج‌فارس

بر اساس اعلام رسانه‌های ژاپنی، قرار است دولت این کشور تا پایان سال 2019 میلادی از کابینه تأییدیه لازم برای اعزام یک فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای گشت جهت نظارت بر فعالیت‌های کشتیرانی را به منطقه غرب آسیا بدست آورد.

اما این موضع‌گیری دولت ژاپن در حالی است که عراقچی در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «ان اچ کی» در واکنش به این تصمیم، ضمن تأکید بر مخالفت ایران با اقدام ژاپن در اعزام نیروی نظامی به خلیج‌فارس تأیید کرد حضور نیروهای خارجی نمی‌تواند به ثبات و صلح منطقه منجر شود.

آمریکا چندی پیش پس از اینکه پهپاد این کشور در پی تجاوز به حریم سرزمینی ایران ساقط شد و در پی آن حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز رخ داد، تصمیم به تشکیل ائتلاف دریایی با شمار زیادی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی گرفت که هدف از آن نیز محافظت از کشتی‌ها و انتقال نفت عنوان شد.

البته بر اساس گفته روزنامه آساهی ژاپن، دولت این کشور قصد پیوستن به چنین ائتلاف‌هایی را ندارد و توکیو تصمیم گرفته است «نیروهای خود دفاعی» کشورش را به عنوان آلترناتیوی در قبال ائتلاف واشنگتن به تنگه هرمز اعزام کند.

منتظر تصمیم نهایی ژاپن هستیم

زمزمه اعزام نیروی نظامی به منطقه خلیج فارس از سوی نیروهای بیگانه، در حالی است که چندی پیش طرح صلح هرمز از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و بر اساس این طرح، راهبرد کشورمان برقراری امنیت و ثبات به وسیله کشورهای منطقه خلیج‌فارس است.

موضوعی که در پیام رئیس جمهور کشورمان به نخست وزیر ژاپن نیز بر آن تأکید شده و عراقچی در این باره گفت: «ما منتظر تصمیم نهایی ژاپن هستیم، اما اعتقاد نداریم که حضور هر نیروی خارجی در منطقه بتواند به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک کند».

همچنین عراقچی در سفر به ژاپن و چین و در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، به بیان تحولات و مواضع برجامی و رایزنی‌ها درباره ارتباطات دو جانبه پرداخت.

گرچه پیش از این نیز، دولت ژاپن در موضوع برجام تلاش داشت تا به بهبود روند پرونده هسته‌ای  و مذاکرات بین ایران و آمریکا کمک کند و در همین راستا حامل پیام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران بود، اما رهبری در دیدار با شینزوآبه آب پاکی را را بر دستان آمریکا ریختند و تصریح کردند ایران تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد.

ژاپن باید اراده قاطع خود را نشان دهد

اما سفر شینزو آبه به ایران گام دیگری در گسترش ارتباطات ایران و ژاپن بود که رهبری نیز در دیدار با  نخست وزیر ژاپن از گسترش روابط ژاپن با جمهوری اسلامی ایران، استقبال کرده و گفتند: ژاپن کشور مهمی در آسیاست و اگر به گسترش روابط با ایران تمایل دارد، باید اراده قاطع خود را نشان دهد، همان‌گونه که برخی کشورهای مهم این اراده را نشان داده‌اند.

گرچه ژاپن در قضیه برجام و تحریم‌های بعدی آن به نوعی تحت تأثیر دیدگاه‌های آمریکا و در حالت انفعال قرار داشته که حتی رهبری هم از این موضوع به عنوان گلایه یاد کردند و خواهان ابراز اراده قاطع از سوی ژاپنی‌ها ایران شدند، اما به نظر می‌رسد که با اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از  سوی دولت این کشور، ایران و ژاپن می‌توانند به عنوان دو کشور آسیایی از ظرفیت توسعه تعاملات دیپلماتیک و اقتصادی با یکدیگر در راستای کاهش  مداخلات و سیطره آمریکایی‌ها بکاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.