روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از تصمیم سران کشورهای عضو پیمان ناتو مبنی پرداخت میلیون‌ها دلار هزینه سالانه بیشتر در تأمین هزینه‌های ناتو برای در امان ماندن از تهدیدها و حملات ترامپ خبر داد.

اروپا در برابر ترامپ متحد می‌شود

 سید احمد موسوی/

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از تصمیم سران کشورهای عضو پیمان ناتو مبنی پرداخت میلیون‌ها دلار هزینه سالانه بیشتر در تأمین هزینه‌های ناتو برای در امان ماندن از تهدیدها و حملات ترامپ خبر داد.

بر اساس این گزارش برخی سران این کشورها قصد دارند در یک گردهمایی در باشگاه گلف لوکسی در شمال لندن به ترامپ بگویند تا سال ۲۰۲۴، در مجموع ۴۰۰ میلیارد دلار به سهم خود در تأمین هزینه‌های ناتو اضافه خواهند کرد.

اما در حالی که انتشار این خبر می‌رفت تا فضای پر تنش حاکم بر هفتادمین اجلاس ناتو در لندن را تا حدودی تلطیف کند، خبری شدن مواضع فرانسه در قبال تهدید آمریکا در رابطه با اعمال تعرفه بر کالاهای این کشور و حمایت اتحادیه اروپا از مواضع فرانسه بار دیگر عمق شکاف ایجاد شده در ناتو و روابط فی مابین قاره سبز و ایالات متحده را به نمایش گذاشت.

تهدید آمریکا به مقابله به مثل از سوی فرانسه و اروپا

روز گذشته دولت فرانسه اعلام کرد که پاریس و بروکسل آماده هستند تا در صورتی که آمریکا بر واردات ۲.۴ میلیارد دلار کالا از فرانسه تعرفه اعمال کند با این اقدام کاخ سفید مقابله به مثل کنند.

تهدید فرانسه و اتحادیه اروپا پس از آن عنوان شد که آمریکا مدعی شد اعمال مالیات‌های جدید بر خدمات دیجیتال در فرانسه در حال آسیب زدن به شرکت‌های آمریکایی است و به همین دلیل ممکن است بر واردات پنیر، نوشیدنی الکلی، ‌کیسه و کالاهای لوکس فرانسوی تعرفه گمرکی ۱۰۰ در صدی اعمال کند.

در این رابطه، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری نشست ناتو در لندن گفت: به فرانسه اجازه نخواهد داد از شرکت‌های آمریکایی سوء‌استفاده کند.

وی همچنین گفته بود اتحادیه اروپا در موضوع تجارت با آمریکا خیلی ناعادلانه رفتار کرده است.

برونو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه، تهدید آمریکا درباره اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات ۴/۲ میلیارد دلار کالا از فرانسه این اقدام را غیرقابل قبول اعلام کرد و گفت: مالیات جدید در این کشور تبعیضی علیه شرکت‌های آمریکایی ندارد.

چرا فرانسه مغضوب آمریکا شد؟

اما ماجرا از آنجایی شروع شد که مکرون، رئیس جمهور فرانسه مصوبه‌ای را در ماه ژوئیه امضا کرد که بر اساس آن بر درآمدهای شرکت‌های بزرگ دیجیتالی در این کشور، مالیاتی ۳ درصدی وضع می‌شود. برپایه گزارش‌ها این مصوبه قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۰ به اجرا در آید. در پی این اقدام سیاست‌گذاران آمریکایی و شرکت‌های فناوری این کشور از جمله گوگل، فیس‌بوک، اپل و آمازون اعتراض شدید خود را اعلام و مدعی شدند که این مصوبه شرکت‌ها و کسب و کارهای آمریکایی را هدف قرار داده است.

روز سه شنبه بود که رویترز در گزارشی به نقل از «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا نوشت این کشور علاوه بر مقابله با فرانسه، قرار است تحقیقاتی را هم در رابطه با سیاست‌های مالیاتی ایتالیا، ترکیه و اتریش برای اعمال مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی آن‌ها آغاز ‌کند.

لایتهایزر در اطلاعیه ای که در این رابطه منتشر کرده بود از تمرکز دفتر نمایندگی تجاری بر مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه اعضای اتحادیه اروپا خبر داد و این کشورها را به هدف قرار دادن شرکت‌های آمریکایی متهم کرد.

این در حالی است که بخش فناوری آمریکا از اقدام پیشنهادی دفتر تجاری دولت استقبال کرده و قانون جدید فرانسه را تلاشی برای لطمه زدن به بزرگ‌ترین شرکت‌های دیجیتالی دنیا خواند.

«جوردن هاس» مدیر سیاست تجاری در اتحادیه اینترنت آمریکا که نمایندگی آمازون، گوگل، فیس‌بوک و سایر شرکت‌های اینترنتی را برعهده دارد، گفت: دفتر نمایندگی تجاری از اینترنت که یک صادرات بزرگ آمریکایی است، دفاع می‌کند.

وی افزود: وضع مالیات‌های تبعیض‌آمیز بر خدمات دیجیتالی همچون یک مانع تجاری در مقابل شرکت‌های مبتکر و کسب و کارهای کوچک آمریکایی است.

پیش از این آمریکا و فرانسه در ماه اوت در رابطه با رسیدن به یک چارچوب مشخص در ۹۰ روز آینده به توافق رسیده بودند؛ بر اساس توافق، قرار بود طرفین در چارچوب قوانین «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» و مراودات خود در این سازمان به راه‌حلی در این زمینه دست پیدا کنند؛ اما با گذشت این بازه زمانی  و عدم ارائه راه حل از سوی دو طرف ماجرا وارد مرحله جدیدی شد و روز دوشنبه، دفتر نمایندگی تجارت ایالات متحده نتایج تحقیقات درباره این موضوع را منتشر کرد؛ نتایج حاکی از این بود که اعمال مالیات فرانسه در قبال شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی تبعیض آمیز بوده است.

فرانسه در اعمال تعرفه بر شرکت‌های آمرکایی تنها نیست

بر اساس گزارش‌ها پاریس در اعمال قوانین مالیاتی بر شرکت‌های بزرگ خدمات دیجیتال تنها نبوده و تعداد کشورهایی که در حال تنظیم وضع مالیات بر این شرکت‌ها هستند، رو به افزایش است. درحالی که مکرون از تصمیمش برای دفاع از منافع کشور خود و اروپا در برابر تهدیدهای آمریکا گفته، اما قول داده است تا به محض رسیدن به توافقی جدید در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای تغییر مقررات کهنه نظام مالیاتی بین‌المللی، این مالیات جدید را لغو کند.

 اما ترامپ در جدیدترین واکنش در این باره گفته است که به شرکت‌های فناوری آمریکایی علاقه‌ای ندارد، اما این‌ها شرکت‌های آمریکایی هستند و دیگران نمی‌توانند بر آن‌ها مالیات وضع کنند.

وی افزود: بنابراین یا این مسئله حل می‌شود و یا ما هم در مقابل مالیات‌هایی وضع خواهیم کرد و این مالیات‌ها قابل‌توجه خواهد بود.

اجلاس ناتو صحنه تقابل ترامپ و مکرون

در حالی که رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در لندن ابراز امیدواری کردند که اختلافات دو کشور در مورد مالیات خدمات دیجیتال حل شود، اما این موضوع سبب شده تا مناسبات رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه و شکاف ایجاد شده بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده که حضور ترامپ در کاخ سفید مهم ترین دلیل آن است، بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ رهبرانی که در مورد مسائل دیگری نظیر برخورد آمریکا با تجارت بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و ایران اختلاف نظر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.