راننده یک دستگاه اتوبوس که به واسطه بی‌احتیاطی حین رانندگی موجب قتل غیرعمد هشت نفر و مصدوم شدن هفت فرد دیگر شد در حالی به پرداخت دیه محکوم شد که با یک رأی جایگزین حبس به ۲ هزار و ۱۶۰ ساعت نظافت علائم و تابلوهای جاده‌ای و... هم محکوم شد.

بیش از ۲ هزار ساعت نظافت علائم جاده ای

عقیل رحمانی//

راننده یک دستگاه اتوبوس که به واسطه بی‌احتیاطی حین رانندگی موجب قتل غیرعمد هشت نفر و مصدوم شدن هفت فرد دیگر شد در حالی به پرداخت دیه محکوم شد که با یک رأی جایگزین حبس به ۲ هزار و ۱۶۰ ساعت نظافت علائم و تابلوهای جاده‌ای و... هم محکوم شد.

پایان تلخ رانندگی در مسیر سبزوار به داورزن

۱۴ تیر ماه سال گذشته بود که یک دستگاه اتوبوس حامل تعدادی اتباع عراقی در مسیر سبزوار به داورزن دچار حادثه شده و در پی آن هشت نفر از مسافران که هفت نفر از آن‌ها عراقی و یک نفر ایرانی بود، جان خود را از دست دادند. همچنین از باقی‌مانده مسافران اتوبوس مذکور هفت نفر هم بی‌نصیب از ماجرا نمانده و آن‌ها نیز دچار شکستگی‌های مختلفی مانند: نازک نی‌پا، ستون فقرات، استخوان کف پا و... شدند که پس از حضور تیم‌های اورژانس در محل حادثه تمامی مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند. این حادثه در حالی رخ داد که راننده چهل و شش ساله اتوبوس به طرز معجزه‌آسایی از ماجرا جان سالم به در برد و زنده ماند.

با توجه به تعداد زیاد فوتی‌ها و مصدومان حادثه رانندگی یادشده کارشناسان پلیس راهور در محل حاضر و بررسی‌های فنی و دقیق خود را برای روشن شدن دیگر زوایای ماجرا و مقصر اصلی این حادثه آغاز کردند. در نهایت مشخص شد بی‌احتیاطی راننده اتوبوس عامل اصلی بروز این واقعه تلخ و قتل و مصدومیت غیرعمدی ۱۵ نفر در این رابطه شده است.

این گزارش حاکی است، بلافاصله با شکایت ورثه جانباختگان و همچنین مصدومان ماجرا، در دادسرای مشهد پرونده‌ای در یکی از شعبات بازپرسی مطرح و مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت. پس از آن  قرار جلب دادرسی و در ادامه هم کیفرخواست راننده به عنوان تنها متهم حادثه صادر و به دادگاه کیفری ارسال شد.

از پرداخت دیه تا مجازات نظافت تابلوها و علائم جاده‌ای

از این رو پرونده پس از ارجاع به شعبه ۱۴۶ کیفری دو مشهد (مجتمع امام‌خمینی (ره)) برای صدور رأی نهایی روی میز قاضی مجید شرقی شهری قرار گرفت.

طی شدن دیگر فرایند مورد نیاز این پرونده هم به سرعت در دستور کار مقام قضایی قرار گرفت و در نهایت رأی محکومیت متهم که قابل اعتراض تا ۲۰ روز پس از ابلاغ به راننده خاطی است، صادر شد.

در انشای این رأی آمده است: در خصوص اتهامات (م. غ) چهل وشش ساله، بدون سابقه مؤثر کیفری دایر بر بی‌احتیاطی در امر رانندگی منجر به قتل غیرعمدی هشت مرد و زن مسلمان در ماه غیرحرام (هفت عراقی و یک ایرانی) با وجود شکایت ورثه و شکایت هفت نفر از مصدومان پرونده، دادگاه با عنایت به اوراق و محتویات پرونده و اخذ نظریه کارشناس تصادفات، گواهی پزشکی قانونی در خصوص معاینه اجساد و مصدومان پرونده، کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس و اقاریر صریح و مقرون به صحت متهم پرونده و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، اتهام متهم پرونده را محرز و مسلم دانسته و مستنداً به مواد قانون مجازات اسلامی باب دیات مصوب سال ۹۲ و ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات مصوب سال ۷۵ قانون مذکور و... متهم پرونده را نسبت به جنبه عمومی جرم با توجه به اعلام رضایت متهم پرونده در خصوص استفاده از مجازات جایگزین حبس، نامبرده را به ۲ هزارو ۱۶۰ ساعت همکاری با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در رابطه با اقدامات لازم و قانونی آن اداره مربوط به بحث جاده‌ای (شامل کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی، همکاری در نگهداری راه‌ها، نظافت علائم و تابلوهای نصب شده و...) بدل از سه سال حبس تعزیری محکوم و اعلام می‌نماید.

در ادامه این رأی آمده است: در صورت عدم تبعیت از دستورات دادگاه برای بار نخست یک چهارم تا یک دوم به مجازات مندرج در حکم افزوده و در صورت تکرار مجازات حبس به مرحله اجرا درخواهد آمد.

از سوی دیگر دادگاه متهم را به مدت یک سال از حق رانندگی با اتوبوس محروم کرده و در صورت عدم تبعیت از دستور دادگاه برای نوبت اول تا یک سوم به مدت مجازات تکمیلی اضافه خواهد شد، در غیر این صورت الباقی مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل خواهد نمود.

همچنین نسبت به جنبه خصوصی جرم، متهم پرونده را به پرداخت هشت فقره دیه کامل مرد مسلمان در ماه غیرحرام در حق اولیای دم مرحومان پرونده و پرداخت دیه صدمات مصدومان این حادثه محکوم و اعلام می‌دارد.

در خصوص صدمات غیرمسری مرحومان پرونده، نظر به اینکه صدمات غیرمسری و فوت مرحومان در یک زمان و بدون فاصله زمانی حادث شده و حسب استعلام به عمل آمده از مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه صدمات مذکور در دیه نفس تداخل پیدا کرده، بنابراین دادگاه به لحاظ عدم تعلق صدمات غیرمسری و عدم احراز موضوع، مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ رأی بر برائت متهم پرونده را در این خصوص صادر و اعلام می‌دارد. در خصوص جنبه عمومی ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، نظر به اینکه صدمات وارده با فوت مرحومان همزمان حادث شده و مشمول تعدد معنوی جرم شده، بنابراین دادگاه عنوان اشد را در این خصوص مدنظر قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.