معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: گرایش سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد در حال تغییر است.

گرایش سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد در حال تغییر است

به گزارش قدس آنلاین، شهریار آل شیخ در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین «نمایشگاه بین فرصت های سرمایه گذاری و اقتصاد شهری» که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: گرایش سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد در حال تغییر است، به طوری که در گذشته گرایش سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی در قالب پروژه های بلندمرتبه بوده  که در حال حاضر این رویکرد متوقف شده است اما این مساله به معنای فرار سرمایه نیست، چرا که ما ظرفیت های بسیار عظیمی در سطح استان داریم که توسط بخش خصوصی مدیریت می شود  و پروژه هایی که می توانند در حریم در قالب پروژه های کارکردی شکل گیرد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در حوزه های کسب و کارهای نوین و فناوری های نوین غافل بوده اند و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در کشور شکل گرفته است. رویکرد در حوزه صنعت استان خراسان رضوی متمرکز بر صنایع کوچک بوده است که این مسائل باید در کانون توجه قرار گیرد.
آل شیخ عنوان کرد: صنایع بزرگ به طورخاص در استان خراسان رضوی شکل نگرفته است، موضوع سرمایه گذاری های مرتبط با گردشگری و تجاری و سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل شهری همچنان کمرنگ بوده است. لذا حوزه صنایع بزرگ، خدمات گردشگری و ایجاد شبکه های زنجیره تامین کالای سوغات و حوزه های مرتبط با گردشگری شهری که نیاز به سرمایه گذاری دارد و قطعا سرمایه گذاری در این حوزه ها درآمدزا خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: موانعی برای سرمایه گذاری در سطح استان وجود دارد که این موانع باید توسط نهادها و ارگان های اجرایی مرتفع شود. به طور مثال حمایت های ما در قالب حمایت های قانون گذاری در حوزه دانش بنیان باید تلطیف شود لذا ما نیاز به قوانین تسهیل کننده داریم و این مهم محقق نخواهد شد مگر آن که حقوق مالکیت بخش خصوصی در مقابل تهدیداتی که بعضا در فرآیندهای مختلف و نهادهای مختلف قضایی به رسمیت شناخته شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد افزود: عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه پیگیری مطالبات حوزه اقتصادی مطلوب ارزیابی می شود، لذا از رویکرد و تلاش نمایندگان شهر مشهد در جهت حل مشکلات شهر مشهد سپاسگزاریم اما نباید از این مهم غافل شد که قوانین در کشور ما برای تسهیل فضای کسب و کار و حوزه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه های دانش بنیان و جدید کفایت نمی کند و تسهیلگری لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: رویکرد استاندار خراسان رضوی در مدل مثلث توسعه اقتصادی سبب هماهنگی و تعامل نهادها، ارگان های دولتی، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه و دادستانی در حوزه جذب سرمایه گذار شده است، در واقع این همگامی نظری و تعامل بین دستگاه ها بسیار مطلوب و بی سابقه است. هر چند که به سرعت نمی توان اذعان کرد که نتایج ملموس عملی حاصل شده است اما در حوزه توافق نامه ها، هماهنگی و همکاری های لازم بین دستگاه ها و نهادهای اجرایی به وجود آمده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش ها را می توان در چند رویکرد مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد، نخست آن که برگزاری این گونه همایش ها می تواند در عرضه توانمندی ها و فرصت های فرصت گذاری تاثیر بسزایی داشته باشد. دوم آن که تعامل و گفت و گوی میان ذی نفعان اعم از سازمان های دولتی و شرکت های تامین سرمایه در حاشیه برگزاری این همایش ها می تواند در شکوفایی اقتصادی شهر مثمرثمر واقع شود.
آل شیخ یادآور شد: قطعا شاهد اتفاقات فرخنده ای پس از اتمام این همایش ها خواهیم بود، چرا که سرمایه گذار با نهاد تامین مالی و فرصت های سرمایه گذاری آشنا می شود. در واقع این تعامل نقطه تلاقی خواهد بود که به شکوفایی اقتصاد شهری کمک کند.
وی با بیان اینکه تاکنون قراردادهای خوبی در شورای شهر پنجم در حوزه سرمایه گذاری منعقد شده است اما همچنان ظرفیت و پتانسیل بسیاری برای سرمایه گذاری شهری وجود دارد، اظهار کرد: موانعی برای سرمایه گذاری در سطح استان وجود دارد که این موانع باید توسط نهادها و ارگان های اجرایی مرتفع شود.
آل شیخ ادامه داد: بخش خصوصی فعالی در استان خراسان رضوی وجود دارد، به عبارتی استان خراسان رضوی نهادهای نیمه دولتی و دولتی بزرگی ندارد، حال با توجه به این تفاسیر باید بتوانیم جذب سرمایه گذار را تقویت بخشیم که خوشبختانه روند فعلی جذب سرمایه مثبت ارزیابی می شود منتها به نسبت ظرفیت و پتانسیل استان باید بستر برای جذب سرمایه گذار فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.