خراسان شمالی-آقای هادی مکتب دار باغدارنمونه ملی از روستای خانلق شهرستان شیروان دارای مدرک دیپلم ۲۵ سال است که مشغول فعالیت در باغداری است و در سال گذشته با برداشت ۲۹۰ تن در هکتار رتبه ملی را کسب کرد و در سال جاری نیز از هر هکتار ۲۷۰ تن سیب برداشت کرده است.

باغداری که در هکتار ۲۷۰ تن سیب برداشت کرد/ایجاد اشتغال ۴ هزار نفر درسال

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی-این باغدار نمونه می گوید: از ۱۰ هکتار باغی که دارم ۶ هکتار آن باغ سیب و ۴ هکتار دیگر نیز انگور است.

وی با بیان اینکه هر باغدار به طور متوسط از هرهکتار ۵۰ تن سیب برداشت می کند می افزاید: این باغ ۴۵۰۰ درخت سیب از نوع لبنانی زرد و قرمز دارد که در سال جاری از هر هکتار ۲۷۰ تن سیب با بهترین کیفیت برداشت کرده ام که این رقم در سال گذشته ۲۹۰ تن در هر هکتار بود و چند سال است به عنوان باغدار نمونه معرفی می شوم.

وی می گوید: عمر درختان سیب این باغ ۲۵ سال است که از هر درخت بالای ۴۰۰ تا ۷۰۰کیلو سیب برداشت می کنم.

این باغدار نمونه در سال برای شخم زدن، جمع آوری شاخه ها از زیر درختان، سم پاشی، هزینه کارگر و...  ۵ میلیارد ریال برای ۶ هکتار باغ خود هزینه می کند.

هر باغ و مزرعه یک چاه نفت است

وی با بیان اینکه هر باغ و مزرعه خود یک چاه نفت محسوب می شود می گوید:۴ هزار کارگر در طول سال در باغ سیب بنده مشغول فعالیت هستند و هیچ شغلی مانند کشاورزی اشتغالزایی ایجاد نمی کند و عشق و علاقه به  کشاورزی باعث درآمدزایی یک کشاورز می شود.

وی داشتن اطلاعات و تجربه کاری و علاقه مندی به بخش کشاورزی و باغداری را رمز موفقیت خود می داند و می گوید: یک باغدار و کشاوزر باید در مرحله اول گیاه شناس و تغذیه شناس و آفات شناس خوبی باشد.

وی می افزاید: یک باغدار و گیاه شناس باید از شکل، رنگ پوست و برگ و جوانه های درخت بداند که یک درخت به چه عنصری نیاز دارد و آن را در اختیار آن قرار دهد زیرا هر عنصر باید به اندازه کافی و با رعایت تعادل و تناسب میان همه عناصر غذایی در دسترس گیاهان قرار گیرد.

مکتب دار با بیان اینکه یک درخت باید تمام عناصری مانند روی، کلسیم، فسفر،پتاسیم ، آهن و.. را دارا باشد ادامه می دهد: به طور مثال روی یک عنصر ضروری و حیاتی برای گیاهان است زیرا در فعالیت های فیزیولوژی مانند فوتوسنتز، تشکیل قند موثر است وکمبود روی در درخت باعث کوچک شدن برگ درختان می شود و در نهایت باعث کاهش کیفیت و افت محصول می شود.

وی همچنین کلسیم را یکی از مهم ترین عنصر معدنی می داند و می افزاید: کلسیم نیز در تعیین کیفیت میوه دخالت دارد و کمبود آن باعث پوکی سیب و ماندگاری کم محصول می شود و سیبی که باید در سردخانه ۹ ماه بماند در یک ماه از بین می رود.

 وی می گوید: کمبود آهن نیز باعث رنگ پریدگی و زرد شدن برگ ها می شود در حالیکه رگبرگ ها سبز باقی می مانند.

این باغدار نمونه می گوید:یک کشاورز باید آفات شناس نیز باشد زیرا گاهی می بینیم یک محصول پر بار و کیفت خوبی دارد ولی به دلیل اینکه آفات شناس نیست محصولاتش از بین می رود.

مکتب دار می افزاید: بیماری قارچی، کرم سیب و کنه ها سه بیماری در درخت سیب هستند که باعث افت محصول می شود که باید در زمان خودش سم پاشی شود.

وی می افزاید:البته درست است سم پاشی باعث از بین بردن آفات می شود ولی آن نیز اندازه دارد و باید به اندازه کافی استفاده شود.

وی ادامه میدهد:  بنده هرسال محصول تولیدی خود را برای آزمایش ارسال می کنم تا از نظر موادغذایی و میزان سموم مورد بررسی قرار گیرد که تا کنون به حمدالله در همه موارد استانداردهای لازم را داشته است.

وی می گوید:  هر ۳ یا ۴ سال یکبار خاک و آب زمین آزمایش می شود تا عناصری که یک درخت نیاز دارد مشخص شود.

نبود صنایع تبدیلی

وی درخصوص مشکلات باغداران و کشاورزان نیز می گوید: فروش، نبود صنایع تبدیلی و صادرات و ورود دلالان و افزایش قیمت سموم از جمله مشکلات کشاورزان هستند .

وی می افزاید: اکنون سیب را کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورز می خرند و در بازار همان سیب را کیلویی ۷ هزار تومان می فروشند.

این باغدار نمونه می گوید: اکنون محصول این منطقه بسیار مرغوب است ولی متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی بسیاری از محصولات ازبین می رود.

وی خام فروشی محصولات را یکی از اصلی ترین آسیب های این حوزه ذکر می کند و می افزاید: توجه به صنایع تبدیلی و پرهیز از خام‌فروشی، جهش اقتصادی استان را به همراه دارد.

۴۰ تن پرت محصولات

وی می گوید: به طور میانگین در هر هکتار ۴۰ تن پرت محصول داریم که وجود صنایع تبدیلی باعث جلوگیری از این پرت محصول خواهد شد.

وی می گوید: در سال های گذشته در شهرستان شیروان یک کارخانه به منظور خرید محصولات کشاورزی و باغداری احداث شد که محصولات باغی را از کشاورز خریداری کند ولی متاسفانه از زمانی که به دست شرکت خصوصی رسید دیگر محصولات باغی را از کشاورز نمی خرد.

افزایش چندبرابری قیمت کود و سموم

وی در خصوص افزایش قیمت سموم نیز می گوید: متاسفانه عدم ثبات قیمت در کود و سموم نیز یکی از مشکلاتی است که کشاورزان و باغدران با آن مواجه هستند و اکنون قیمت این سموم از ۵۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تقلبی بودن سموم

وی ادامه می دهد:  با افزایش قیمت سموم و کودها، تقلب بودن این سموم هم افزایش می یابد که در این زمینه یک باغدار و کشاورز باید هوشیار باشد.

وی می افزاید: در سال های گذشته به دلیل تقلبی بودن سموم بسیاری از محصولات باغات کشاورزان منطقه از بین رفت به همین دلیل بهتر است یک کشاورز بعد از خرید سموم و کود روز اول آن را بر روی یک درخت  تست کند.

وی در خصوص روش آبیاری درختان خود می گوید: روش آبیاری به درختان باغ به دو صورت قطره ای و غرقابی است که هر ۷ روز صورت می گیرد.

کرم خاکی و تولید ۲۵ مواد آلی

وی می گوید: در سال گذشته با کمبود بارندگی و خشکسالی رو به رو بودیم و بنده به عنوان تنها کشاورز برای جلوگیری از تبخیر آب در فصل گرما، توانستم رطوبت و کرم خاکی را در طول سال در زمین خود حفظ کنم .

وی ادامه داد:  دراوایل خرداد ماه سال گذشته(۹۷) با خرید ۴ هزار پرس گندم، و پهن کردن در زیردرختان  توانستم از تبخیر آب در فصل گرما جلوگیری کنم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد خاک باید رطوبت داشته باشد تا کرم خاکی درآنجا زندگی کند می افزاید:  کرم خاکی خود به تنهایی ۲۵ مواد آلی برای خاک می سازد، براساس بررسی کارشناسان بر سطح جنگل کرم خاکی ۷۰ تن در هر هکتار کود تولید می کند.

وی می گوید: کرم خاکی در لابه لای خاک حرکت می کند و و باعث بهبود وضعیت خاک، ریشه زنی بهتر گیاه و هوادهی و.. می شود.

وی می افزاید: سال گذشته ۳۰ میلیون تومان پرس گندم خریداری کردم که انجام این کار برایم۵۰۰ میلیون تومان سود آوری داشت.

عدم حمایت مناسب بیمه کشاورزی

وی در خصوص بیمه کشاورزی نیز می گوید: حمایتهای آنچنانی ندارند و هزینه بیمه محصولات در برابر سرما زدگی و حوادث فورس ماژور با دریافتی آن تفاوت چندانی ندارد و بنده نیز در گذشته باغ را بیمه می کردم اما بخاطر مطلوب نبودن خدمات اکنون بیمه نمی کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.