مازندران- مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری از غرس ۵۰۰ هزار اصله نهال در قالب طرح بسیج همگانی نهالکاری در استان خبر داد.

غرس ۵۰۰ هزار نهال در قالب بسیج همگانی نهالکاری در مازندران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، صبح پنج شنبه در قالب طرح بسیج همگانی «کاشت ۱۴ میلیون نهال در ۱۴ آذرماه» در سراسر کشور، اداره کل منابع طبیعی مازندران نیز با همکاری نهادهای دولتی، غیردولتی و سمن ها اقدام به کاشت نهال در عرصه های منابع طبیعی کرد.

در حاشیه این برنامه سید محسن موسوی تاکامی به قدس آنلاین گفت: امروز ۱۷ هکتار از عرصه اداره کل نهالکاری می شود.

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال در عرصه ۸ هکتاری «تنگه لته» ساری با حضور سازمان های مردم نهاد در حال انجام است، افزود: تعهدات سالانه اداره کل کاشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در ۸۵۰ هکتار عرصه های منابع طبیعی و ۲۵۰ هکتار در قالب زراعت چوب است.

موسوی با اشاره به اینکه بصورت همزمان در ۱۱ شهرستان کاشت نهال صورت گرفته است، از مازندرانی ها خواست در این طرح مشارکت و از آن حمایت کنند.

وی با علام اینکه حفاظت از۸۰۰ هزار هکتار جنگل و ۴۰۰ هزار مرتع در حوزه اداره کل به تنهایی امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: ۱۳ شرکت مجری در اقدامات حفاظتی مشارکت دارند.

۴۲ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی ثبت جهانی یونسکو شد

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با تاکید بر اینکه انفالِ متعلق به مردم را باید به نحو شایسته حفظ کنیم، افزود: حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال را برای توسعه فضای سبز پیش بینی کردیم و قطعاً این نهال ها در اختیار نهادهای دولتی، غیردولتی، سمن ها و مردم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جنگل های هیرکانی در شمال کشور و بطور خاص در استان مازندران واقع است، یادآور شد: این جنگل ها نوار باریکِ بازمانده از دوران سوم زمین شناسی بوده و بخاطر شرایط خاص شمال کشور پدیدار شده است.

موسوی با بیان اینکه ۴۲ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی ثبت جهانی یونسکو شد، این جنگلها را در دنیا زبانزد دانست و بر حفاظت و حراست از این سرمایه ملی تاکید کرد.ابتدا مقرر شده بود که نهالکاری در ساری در عرصه های «مهدشت» ساری صورت پذیرد که بخاطر ممانعت های مردمی، مکان غرس نهال به «تنگه لته» ساری تغییر یافت و مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در این ارتباط گفت: از دیرباز بسیاری از این عرصه ها در تصرف مردم بوده و برخی نیز خلع ید گردید.

موسوی با اشاره به اینکه در استان مازندران عموماً معارض وجود داشته و باید به شکل قانونی رفع تصرف صورت گیرد، افزود: سطوح بسیاری از منابع طبیعی در اختیار مردم است و برای بازپس گیری آن نیز طبیعتاً مقاومت هایی وجود خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه در چارچوب مقررات و قانون حرکت می کنیم از مردم نیز خواست در این راستا حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.