اراک- با افزایش شمار بستری شدگان و هم چنین فوت دو تن شهروندان در استان مرکزی حال تب خرید و تزریق واکسن آنفولانزا در این استان بالا گرفته است تا آن جا که واکسنی برای خرید در داروخانه ها پیدا نمی شود و پای دلالان را نیز به این بازار باز کرده است.

آنفلوآنزا تب «بازار سیاه» را بالا برد/واکسن ۴ برابر قیمت موجود است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر تحقیقات میدانی خبرنگار ما این بازار سیاه تا جایی رونق گرفته است که واکسن ۴۰ هزار تومانی در برخی داروخانه‌ها به صورت زیر میزی و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به مشتریان پیشنهاد می شود.

دلالان که در این میان تنها به تجارت و سود خود فکر می کنند و بر همین اساس در میان گرفتاری مردم برای خود جیبی دوختند داروی درمان آنفلوآنزای ۲۰۰ هزار تومانی را با قیمت نجومی ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

به نظر می‌رسد، فروش واکسن آنفلوآنزا در اوایل هفته به حدی افزایش پیدا کرده که موجودی بسیاری از داروخانه‌ها ظرف چند ساعت، صفر شده است.

تب خرید واکسن در حای بالا رفته است که مسئولان بهداشتی بیان می کنند افرادی که بیماری حاد ندارند نیازی به تزریق واکسن ندارند و داروی درمان آنفولانزا در صورت ابتلای شهروندان به صورت رایگان از طرف مراکز درمانی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

فوت دو بیمار در استان مرکزی

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص فوت دو تن از شهروندان که در یک ماه گذشته و بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند می گوید: هر دو این افراد دارای بیماری پیش‌زمینه‌ای بودند.

جواد نظری می افزاید: یکی از این بیماران کودک مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و نفر دوم نیز یک خانم حدوداً ۴۰ ساله با بیماری پیش‌زمینه‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری تقریبا از یک ماه و نیم گذشته در استان شیوع پیدا کرده است یادآور می شود: هم‌اکنون مشکلی از نظر تأمین داروی مورد نیاز در استان وجود ندارد، زیرا این دارو در استان وجود داشته و در بیمارستان‌های و مراکز درمانی استان در اختیار افراد بستری شده و بدحال قرار می‌گیرد.

تقاضا کاذب است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تقاضای بیش از حد شهروندان برای خریداری و تزریق واکسن را تقاضایی کاذب خوانده و اظهار می کند: واکسن آنفلوآنزا به طور معمول برای گروه‌های پرخطر همچون کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که با نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای و سخت درمان مواجه‌اند، ضروری است و فرصت طلایی تزریق آن نیز اواخر شهریور ماه تا نیمه مهرماه است.

محصولاتی که در بازار سیاه به فروش می‌رسد قاچاق، جعلی و تقلبی هستند. چراکه هیچ نظارتی بر روی آنها وجود ندارددکتر محمد جمالیان اظهار می کند: با وجود اینکه در چند هفته اخیر شمار قابل توجهی از تخت‌های بیمارستانی استان مرکزی به مبتلایان آنفلوآنزا اختصاص یافته اما شرایط بیماری در کنترل است.

وی اعلام می کند: با توجه به اینکه فرصت طلایی تزریق واکسن گذشته، استفاده از آن ممکن است سطح ایمنی با دامنه محدودتر را بدهد و این برای افراد در معرض خطر لازم است و عامه مردم باید با اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی در خصوص این بیماری سطح پیشگیری را ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط شیوع آنفلوآنزا توصیه استفاده از واکسن با اولویت گروه‌های پرخطر است و هجوم مردم برای تهیه و تزریق واکسن تنها باعث می‌شود که افراد در معرض خطر نتوانند از این خدمات بهره بگیرند.

مراقب جعلی ها باشید

گفتنی است با بالا رفتن تب خرید واکسن سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد محصولاتی که در بازار سیاه به فروش می‌رسد قاچاق، جعلی و تقلبی هستند. چراکه هیچ نظارتی بر روی آنها وجود ندارد.

این سازمان در همین رابطه بیان کرده است: تزریق واکسن آنفلوآنزا یا داروی درمان آنفلوآنزا که در بازار سیاه به فروش می‌رسد، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد. حتی می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.