خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکیدکرد که توجه و رسیدگی به خانواده های آسیب دیده در حوادث اخیر باید در اولویت قرار گیرد.

توجه به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث اخیر در اولویت قرار گیرد/ایران باید به اقتصاد برتر قاره آسیا تبدیل شود

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه اول  نماز جمعه این هفته تهران،با اشاره به فرازی از نامه علی (ع) به  مالک اشتر ،بیان کرد :آن حضرت خطاب به مالک می نوسید رحمت و محبت و لطف به مردم تار و پود وجود تو را فراگیرد. کارگزاران تظام اسلامی باید اینگونه باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: در کلامی دیگر در توصیف مالک اشتر امام علی (ع) می فرمایند مالک تو شخصیتی هستی که من برای اقامه دین از تو یاری می طلبم. خوشا به حال کسانی که بازوی رهبر نظام اسلامی هستند برای اقامه دین. نمی توان به این مقام رسید مگر اینکه انسان دین را در جان خویش و رفتار خویش اقامه کرده باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی به مدیران دین مدار نیاز داریم تا برای اقامه دین نقش ایفا کنند، تصریح کرد: کجایند مدیرانی که نخوابند برای آنکه مردم آسوده بخوابند. اقتدار آفرینان دفاع مقدس خواب را بر دیدگان خود حرام کردند و امروز ملت ایران در آرامش هستند.آحاد مردم با هر عقیده و دیدگاهی باید مورد لطف قرار گیرند و کارگزاران نظام را در حال خدمت ببینند.

وی در ادامه با اشاره به فرازی دیگر از نامه امیر المومنین خطاب به ماک اشتر ، بیان کرد: ایشان در این نامه خطاب به مالک تصریح کرده اند که مردم به دو دسته تقسیم می شوند یا مسلمان هستد و یا از نعمت اسلام محرومند، اما انسان‌اند. حکم رانان مسلمان برای انسان منزلت قائلند. انسانیت در نظام اسلامی مورد احترام است.

وی در ادامه خطاب به مسئولین و نیروهای انقلابی بیان کرد:ما باید کرامت انسان ها را ارج بدهیم و برای انسان ها کرامت قائل شویم. امام علی( ع) در فراز دیگر از این نامه تاکید کرده که از مردم گاهی لغزش و خطا سر می زند و ناملایمتی ها و نا آرامی ها بروز می‌کند. حتی آنجایی که با عمد دچار خطا شدند تا جایی که امکان دارد مورد عفو و لطف قرار دهید. از هیچ بخشودگی پشیمان نشو .

وی در ادامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اغتشاشات و نا آرامی های اخیر بیان کرد: ما این سخنان امیر المونین را در رهنمود الهام بخش رهبری چه زیبا می‌بینیم.ایشان تاکید کردند شهروندان عادی که بدون داشتن نقشی در اعتراضات و اغاشاشات اخیر جان باختند در حکم شهید محسوب شوند این یک اندیشه انقلابی و تمدن ساز است. دنیا بداند انقلاب اینگونه به ملت و جامعه نگاه می‌کند، خانواده آنان تحت پوشس بنیاد شهید قرار گیرد.

وی افزود: رهبری تاکید کردند در خصوص قربانی هایی که در تظاهرات انقلابی به هر نحو جان خود را از دست داده اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده آنان در دستور کار قرار گیرد.امت حزب الله و پایگاه های بسیج و مردمی انقلاب باید پیشگام اجرای این رهنمود الهام بخش باشند.توجه و رسیدگی به خانواده های آسیب دیده در حوادث اخیر باید در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: گزارش خسارات وارد شده را از طریق دبیر خانه ائمه جمعه به هئیتی که دولت تشکیل داده اطلاع رسانی کنید. امیدوارم با اجرای رهنمود های الهام بخش رهبری در این خصوص به سمت تحکیم ملی و انسجام صفوف ملت ایران و نهی از منکر افرادی که دچار خطا در اندیشه هستند، رفته و بر اقتدار ملت بیفزاییم و نقشه های شوم که با دلار های نفتی و دسیسه دشمنان چیده شده بود را خنثی کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه دوم نمازجمعه تصریح کرد: زیر ساخت های مناسب و کامل حمل و نقل عمومی در رویارویی با دو مسئله قیمت سوخت و آلودگی محیط زیست و هوا نقش مهمی دارد. امروز تجربه بزرگ و موفقی با همدلی و همکاری بخش های مختلف در حوزه قطار شهری ایجاد شده است. جامعه مهندسی هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری را به کم تر از ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داده است که گامی بزرگ در مدیریت کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز کم ترین هزینه ساخت مترو در اختیار ملت ایران است. هنگام پیروزی انقلاب گامی برای این وسیله حمل و نقل عمومی برداشته نشده بود، اما امروز کشورمان با ۲۴۰ کیلومتر طول مترو پانزدهمین شهر دنیا در برخورداری از این وسیله حمل و نقلی است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین بیان کرد: پس از اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت حدود یازده درصد افزایش بهره برداری از مترو در تهران را داشتیم و هر خط مترو تا حدود ۱۰ درصد در کاهش آلودگی هوا موثر است.در همین چند روز عبور و مرور حدود ۲۰۰ هزار خودرو تک سرنشین در تهران کاهش یافته است. آثار طرح را ببینید. اگر قدم ها را درست برداریم کشور با یک تحول عظیم در همه حوزه ها روبه رو می شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که باید سیاست های حمایتی غیر قیمتی را به کار گرفت که مهم ترین آن این است که از درآمد حاصل از اجرای طرح اخیر و امکان صادرات بنزین  واگن های متروهای کلانشهر ها را تامین کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مصرف سوخت کاهش یابد و محیط زیست سالمی داشته باشیم باید مردم به حمل و نقل عمومی مناسب دسترسی داشته باشند، گفت:یکی از اشکالات وارد به این طرح این است که ما شاهد یک بسته کلان که امکان رشد و توسعه کشور را فراهم کند، نیستیم. در بودجه سال گذشته مجموع یارانه پنهان و آشکار پرداختی حدود هزار و سیصد هزار میلیارد تومان است. مجموع یارانه پنهان پرداختی به فرآورده های نفتی و گاز طبیعی از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۵ یعنی در ۱۵ سال حدود نه صد و یک میلیارد دلاربرآورد می شود یعنی معادل بیست سال درآمد صادراتی نفت. با منابع عظیم خویش چه می کنیم؟

خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: اگر نرخ بنزین تغییر نمی کرد از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱۲ یعنی در طول ۱۴ سال آینده معادل چهار صد و بیست میلیارد دلار صرف یارانه پنهان بنزین می شد.با این یارانه پنهان بنزین از امسال تا ۱۴ سال آینده می شود چهار پالایشگاه عسلویه ساخت. با این منابع می شود بیش از ۱۱۰ پالایشگاه فوق مدرن ستاره خلیج فارس ساخت که در طول سه سال بازگشت سرمایه آن بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است.

وی در ادامه با تاکید براینکه ایران دارای ظرفیت استثنایی و بی بدیل است و باید به اقتصاد برتر قاره آسیا تبدیل شود، گفت: قطعا این امر امکان پذیر بوده و با هدایت رهبر فرزانه این اتفاق به وقوع می پیوندد.
از نگاه تمامی صاحب نظران اصلا ح قیمت حامل های انرژی بر اساس اصول و مبانی صحیح و جامع و روشن و اجرای درست و قابل دفاع یک ضرورت اقتصادی اجتناب ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتماعی می انجامد.

وی در ادامه تاکید کرد: بهره دهک اول یعنی افرادی که بالاترین درآمد را دارند از انرژی بنزین بیش از ۲۳ برابر دهک پایین است.یعنی از جیب فقرا به ثروتمندان کمک می کنیم. به خدا سوگند این راه اداره کشور نیست. ما خطا کرده و واقعیت ها اقتصاد را با شما در میان نگذاشته‌ایم. مفاسد مهمی که امروز از آن ها یاد می‌شود جدی است و باید به طور قاطع با آنان برخورد شده و از ریشه سوزاند، اما آنچه از ثروت کشور می سوزد و ازبین می رود به مراتب با اهمیت تر است.

ابوترابی فرد در ادامه تصریح کرد: نبایداجازه داده می شد این امر مهم و خطیر را که می‌توانست با اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حمایت ملت بزرگ نقشه راه وحدت گردد به بستری برای سواستفاده بیگانگان و سرویس ها جاسوسی تبدیل گردد.اگر حضور به هنگام بر آمده از بصیرت و شجاعت و دیانت رهبر معظم انقلاب نبود اجرای این طرح به هر دلیل با شکست روبه رو می شد و علاوه بر افزایش معنادار آسیب ها و خسارت های سیاسی و اجتماعی دیگر این دولت از کم ترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی کشور بهر ه ای نداشت.این اقدام به موقع راه را برای جبران گوشه‌ای ندانم کاری باز کرد.

وی در ا امه با خطاب قرار دادن اهالی سیاست ، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور گفت: شما باید درس بیاموزید. سیاست را با دیانت باید پیوند بزنیم‌ شعار آسمانی مرد سیاست آیت الله شهید سید حسن مدرس را که فرمود سیاست ما عین دیانت ما است شعار خود قرار دهید. در چارچوب آموزه های قرآن و عترت گام بردارید.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی تصرح کرد: باید انتخابات مجلس را به میدان مسابقه برای خدمت و حراست از منابع ملی و ارزش های انقلاب و خلق اقتصادی ملی تبدیل کرده و جمهوریت و اسلامیت نظام را استحکام ببخشیم.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو ، بیان کرد: ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو یادآور ایستادگی و مقاومت جامعه دانشگاهی در برابر دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا و آغاز رویارویی خونین
دانشجویان با استعمار است. در شرایطی در این تاریخ شاهد حرکت جامعه دانشگاهی بودیم که درست چندسال قبل در سال ۱۹۴۳ میلادی آنگونه که مشاور سابق امنیت ملی کارتر در کتاب آمریکا و بحران قدرت جهانی می نویسید رئیس جمهور وقت آمریکا انگشت خود را روی خاورمیانه نشانه گرفته و به سفیر وقت انگلستان در آمریکا می گوید نفت ایران برای شما و نفت عراق و کویت را باهم شریک می شویم اما نفت عربستان برای ما است. اینگونه قصد غارت ثروت های منطقه را داشتند. ایستادگی دانشجوها در روز ۱۶ آذر، ایستادگی در برابر قرن‌ها استعمارگری و تجاوز بر حقوق سایر کشور ها بود.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز ایستادگی جامعه علمی و دانشگاهی در برابر آمریکا و قدرت‌های استعماری به معنای حرکت در مسیر دستیابی به دانش ، تجاری سازی دانش و ساختن ایران مقتدر و مرفه با بالاترین درآمد است. باید به سمت دانش های نوین و فناوری های نوین و تجاری سازی علم حرکت کنیم. ذخایر عظیم ایران هنگامی به موتور محرک اقتصاد تبدیل می شود که با دانش عجین شود.

وی در ادامه تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان کشور که جایگاه معناداری از اقتصاد کشور را ندارند، باید ستون فقرات اقتصاد کشور باشند. اقتصاد مبتنی بر نوآوری ، طراحی نو و مبتنی بر دانش راه برون رفت از تگناها است.امروز تراز تجاری ایران تحسین برانگیز است .در نه ماهه اول امسال ۷۲ درصد از درآمدهای حاصل از بخش غیر نفتی در سایه سیاست های درست بانک مرکزی به کشور بازگشته است، تراز تجازی افتخار آفرین است.

وی در پایان بیان کرد: از دولت و نمایندگان مجلس می‌خواهم رهنمود رهبری را در دستور قرار داده و با تحمل سختی درآمدهای نفتی را در بالاترین سطح ممکن از بودجه سالیانه کنار بگذارند، قطعا ما بر مشکلات فائق می‌شویم.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.