معاون دادستانی مشهد گفت: حدود ۲۳ هزار و ۶۱۸ شکایت در ۶ ماهه سال جاری در مشهد ثبت شده است که ۴۲ درصد از آنها توسط زنان بوده است.

سهم ۴۲ درصدی زنان مشهدی از شکایت‌ها

به گزارش قدس آنلاین، نیّره عابدین‌زاده  در نشست تخصصی بررسی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت که در سالن آمفی‌تئاتر کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، بیان کرد: در مطالعه‌ای جرم‌شناختی که در خصوص خشونت علیه زنان بیان شده و از نظر دستگاه قضایی قابل استناد است، آمارها نشان می‌دهد که در زاهدان ۴۹ درصد خشونت علیه زنان اتفاق می‌افتد و در رساله دیگری در خصوص خشونت علیه زنان در شهر تبریز،  ۵۴ درصد از  زنان این شهر حداقل یکی از انواع خشونت‌های خانگی را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: در شهر مشهد مطالعه‌ قابل استنادی ندیده‌ام و پنهان‌کردن این آمارها مشکلی را رفع نخواهد کرد، اما آمارها از دادسرای انقلاب مشهد نشان می‌دهد، در سه قالب از این جرایم در سال ۹۷ و ۶ ماهه اول سال ۹۸، فارغ از نتیجه موضوع پرونده‌های ضرب‌وجرح عمدی، ۴۳ هزار و ۱۷۳ مورد شکایت داشته‌ایم و ۱۸ هزار و ۱۳۹ مورد متعلق به شاکی زن بوده که حدود ۴۲ درصد از شاکیان این پرونده‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون دادستانی مشهد با اشاره به اینکه «حدود ۲۳ هزار و ۶۱۸ شکایت در ۶ ماهه سال ۹۸ ثبت شده»، گفت: ۹ هزار و ۹۵۳ مورد شاکیان زن بوده‌اند که باز هم ۴۲ درصد از شکایت‌ها را زنان داشته‌اند. موارد شکایت بزه، توهین و افترا ۶۹ هزار و ۵۶۵ مورد بوده که ۲۹ هزار و ۱۶۷ مورد شاکی زن بوده و باز هم ۴۱ درصد در سال ۹۷ ثبت شده و ۳۷ هزار و ۸۲۰ مورد در ۶ ماهه اول سال ۹۸ شکایت داشته‌ایم و ۱۶ هزار و ۴۵ مورد شاکیان، زن بوده‌اند که باز هم حدود ۴۲ درصد شاکیان را  تشکیل داده‌اند.

عابدین‌زاده عنوان کرد: مزاحمت برای بانوان ۲۷ هزار و ۳۶۱ مورد در استان ثبت شده و ۱۵ هزار و ۸۳۹ مورد در سال ۹۷ و در سال ۹۸، ۱۵ هزار و ۵۰ مورد در استان و ۸ هزار و ۵۷۸ مورد شاکیان مزاحمت علیه زنان را تشکیل می‌دادند.

در ادامه این نشست، فریده اولادقباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما نیازمند به حضور افراد در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی هستیم و پذیرای نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌هاییم. نیاز داریم تا بانوان در حوزه حقوق و فقه هم حضور داشته باشند.

وی افزود: فراکسیون زنان، دارای کمیته‌های تخصصی است و زمانی که در مجلس ورود پیدا کردیم. تصمیم گرفتیم این لوایح را احصاء کنیم و روند تدوین و ارسال این لایحه انجام شد و از مجلس نهم به دولت نهم و پس از آن به دولت دوازدهم رسید و از ۸۱ ماده به ۵۲ ماده و درحال حاضر به ۷۷ ماده رسیده‌ است.

اولادقباد با اشاره به اینکه «مطالبات زیادی در زمینه زنان داشته‌ایم»، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما که در دیدار با آقای رئیسی داشتیم، جایگزینی حبس و بازدید از شرایط زندان‌ها بود که با توجه به شرایطی که پیش آماده، قرار است اعلام کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه اعطای تابعیت، یکی دیگر از مطالبات ما بود که به مدت ۱۰ سال مسکوت مانده بود، اما با تمام دغدغه‌های موجود با همیاری زنان مجلس مصوب شد. لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان از دیگر لوایح مهم است که  اصلاح شده. خیلی از توصیه‌ها در حوزه حمایت از حقوق زنان در برنامه ششم توسعه وجود دارد.

اولادقباد تاکید کرد: این لایحه قطعا بدون ایراد نیست و دارای ایرادات شکلی و هم ایرادات محتوایی است. یکی از مزایای این لایحه، درخور و متناسب‌بودن با فرهنگ عمومی و ارزش‌های ملی کشور است. در رابطه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید توجه ویژه‌ای بر طرح نماد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.