وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آنچه باید اکنون در کشور مورد تأکید قرار گیرد کاربردی کردن نتایج و یافته‌های علمی است.

کاربردی کردن نتایج و یافته‌های علمی مورد تأکید قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، منصور غلامی در نشست با روسای دانشگاه‌ها، اعضای هیئت‌علمی و مدیران دانشگاه تربت‌حیدریه در محل این دانشگاه اظهار کرد: به لطف دانشگاه‌های ما، کلیه کارشناسان کشور متکی به آموزش عالی در داخل کشور هستند و دانشگاه‌های نوپا باید موردحمایت قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه علمی ایران و دانشگاه‌های کشور براثر فعالیت در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی ارتقا یافته و به روز است گفت: آنچه باید اکنون در کشور مورد تأکید قرار گیرد کاربردی کردن نتایج و یافته‌های علمی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از دو ‌دهه پیش با شکل‌گیری پارک‌های رشد و فناوری، جریان عملیاتی کردن پروژه‌های علمی و پژوهشی را فعال کردیم، ‌در این مجموعه‌ها از صاحبان ایده‌ها تا شرکت‌های کوچک فناور و ‌شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و بعضی از این شرکت‌ها امروز جزء شرکت‌های پیشرو اقتصادی کشور هستند و خوشبختانه دانشگاه‌های ما این ظرفیت را به‌خوبی کسب کرده‌اند ‌توانسته‌اند در این بخش‌ها به موفقیت‌هایی برسند.

غلامی گفت: یکی از سیاست‌های ‌محوری ما توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است که طرف ۱۵ سال اخیر موفق شده‌ایم بالغ‌بر چهار هزار شرکت دانش‌بنیان را تحت پوشش قرار دهیم.

وی بابیان اینکه با ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به سمت کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش هستیم، افزود: بر این اساس اکنون ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند در رژیم طاغوت، کشور توسط فارغ‌التحصیلان خارجی اداره می‌شد، اما بعد انقلاب تربیت نیروی انسانی یکی از اهداف اصلی توسعه آموزش عالی کشور قرار گرفت و اکنون به لطف دانشگاه‌های ما، تمام مناسب به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خودمان واگذار می‌شود و اگر مسئولی هم دارای تحصیلات خارجی است، پایه اصلی تحصیلاتش،‌ داخلی است.

غلامی همچنین گفت: امروز وقتی مردم فرزندانشان را برای ادامه تحصیل به ما می‌سپارند به‌واسطه اعتمادی است که به ساختار آموزش عالی دارند و لذا این اعتماد برای ما مسؤولیت شرعی و قانونی به همراه می‌آورد تا به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنیم.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این مراسم گفت: یکی از انتقادات ما به طرح قطب‌بندی و طرح مأموریت گرایی کردن دانشگاه‌هاست که شما در اوایل حضور خود در این وزارتخانه قول برطرف کردن آن را دادید، اما هنوز این مشکل وجود دارد.

سعید باستانی بابیان اینکه از دانشگاه فردوسی انتظار داشتیم در حق دانشگاه تربت‌حیدریه، پدری کند، افزود: اما به‌شدت نامادری‌اش خواسته یا ناخواسته گریبان گیر ماست.

وی گفت: مثلاً برای انتخاب استاد ویژه گروه باستان‌شناسی یا گروه علوم سیاسی ما، دانشگاه فردوسی باید تشخیص بدهد در حالی که دانشگاه ‌تربت‌حیدریه دانشگاه مستقلی هست.

باستانی بابیان اینکه این ولایت ویژه‌ای که از سوی دانشگاه فردوسی بالای سر دانشگاه‌ تربت‌حیدریه قرار گرفته، زیاد موردپسند ما نیست، افزود: قرار بود این تحولات بر اساس مزیت‌هایی چون سن و عمر دانشگاه باشد که عملی نشد.

وی گفت: مثلاً شما برای دانشگاه حکیم سبزواری اجازه داده‌اید هر رشته‌ای می‌خواهند می‌توانند دایر کنند و یا برای دانشگاه نیشابور به اعتبار عطار و خیام مجوز ایجاد رشته هنر صادر کرده‌اید، در حالی که عقبه عطار کدکن تربت‌حیدریه است و یا عقبه شفیعی کدکنی یا ابوالخیر مربوط به این منطقه است و یا قدمت کشفیات تاریخی ما به هشت هزار سال قبل بازمی‌گردد.

وی در بخش دیگری گفت: به‌تازگی دو کار خوب انجام داده‌ایم که تفاهم‌نامه‌اش هم امضا شده است که یکی زمین‌شناسی کشاورزی است که با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دیگری با سازمان فضایی کشور برای توسعه اطلاعات حوزه کشاورزی صحبت شده است تا از طریق نرم‌افزارها به کشاورزان حوزه پسته و زعفران کمک کنند و از شما انتظار داریم دانشگاه تربت‌حیدریه به‌عنوان پایلوت این تفاهم‌نامه‌ها به ثمر برسند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.