وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از سیاست‌های ‌محوری ما، توسعه مراکز رشد است و ظرف ۱۵ سال اخیر موفق شده‌ایم بالغ بر ۴هزار شرکت دانش بنیان را تحت‌پوشش قرار دهیم.

۴ هزار شرکت دانش‌بنیان را در ۱۵ سال اخیر تحت پوشش قرار داده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین ، منصور غلامی ظهر امروز در دیدار با جامعه دانشگاهی تربت حیدریه اظهار کرد: ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به سمت کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش هست و بر این اساس، اکنون ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعال است.

وی افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند در رژیم گذشته، کشور توسط فارغ‌التحصیلان خارجی اداره می‌شد؛ اما بعد از انقلاب، تربیت نیروی انسانی، به عنوان یکی از اهداف اصلی توسعه آموزش عالی کشور قرار گرفت و اکنون به لطف دانشگاه‌های ما، تمام مناصب به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خودمان واگذار می‌شود و اگر مسئولی هم دارای تحصیلات خارجی باشد، پایه اصلی تحصیلاتش،‌ داخلی است.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروز وقتی مردم فرزندانشان را برای ادامه تحصیل به ما می‌سپارند، به واسطه اعتمادی است که به ساختار آموزش عالی دارند و لذا این اعتماد برای ما مسئولیت شرعی و قانونی به همراه می‌آورد تا به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنیم.

در ادامه سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی، خطاب به غلامی گفت: یکی از انتقادات ما به طرح قطب‌بندی و مأموریت‌گرایی کردن دانشگاه‌ها است که شما در اوایل حضور خود در این وزارتخانه قول برطرف کردن آن را دادید، اما هنوز این مشکل وجود دارد.
وی ادامه داد: از دانشگاه فردوسی انتظار داشتیم در حق دانشگاه تربت حیدریه پدری کند؛ اما نامادری کردنش به شدت و خواسته یا ناخواسته، گریبان‌گیر ما است.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به عنوان مثال، برای انتخاب استاد ویژه گروه باستان‌شناسی یا گروه علوم‌سیاسی ما، دانشگاه فردوسی باید تشخیص بدهد که چه کسی مناسب است؛ در حالی که دانشگاه ‌تربت‌ حیدریه، دانشگاه مستقلی است.

باستانی همچنین بیان کرد: این ولایت ویژه‌ای که از سوی دانشگاه فردوسی بالای سر دانشگاه‌ تربت‌حیدریه قرار گرفته است، زیاد مورد پسند ما نیست چرا که قرار بود این تحولات براساس مزیت‌هایی چون سن و عمر دانشگاه باشد که عملی نشده است.

وی افزود: به تازگی دو تفاهم‌نامه به امضا رسیده است که یکی در بحث زمین‌شناسی کشاورزی با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است و دومین تفاهم‌نامه، با سازمان فضایی کشور برای توسعه دیتاهای حوزه کشاورزی از طریق اپلیکیشن به کشاورزان حوزه پسته و زعفران است که به جد دنبال می شود و از شما انتظار داریم دانشگاه تربت حیدریه به عنوان پایلوت این تفاهم‌نامه‌ها به اجرا در آید.

مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.