۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 681534
حادثه ای که ختم به خیر شد!

آخر این هفته خبری اعلام شد که از سوی رسانه های مورد توجه واقع نشد، این درحالی است که این حادثه می توانست منجر به فاجعه ای بزرگ شود که صد البته به خیر گذشت وشاید به همین دلیل هم کمترمورد توجه واقع شد.
براساس گزارشهای رسیده ،   محمد جواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان عنوان کرد: تعدادی از شهروندان شب گذشته در یک مراسم عروسی و در یکی از رستوران‌های بخش کوهسرخ  به دلیل  رعایت نکردن نکات ایمنی در نصب بخاری ۵۵ نفر از شهروندان دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند.
او گفت: کوچک‌ترین فرد به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هفت‌ ماهه و مسن‌ ترین فرد مراجعه کننده ۵۸ سال سن داشتند که تحت درمان اکسیژن تراپی قرار گرفتند. خوشبختانه این مسمومیت تلفات جانی نداشت، با توجه به وضعیت حال تعدادی از این مراجعان، شش بیمار با آمبولانس برای دریافت خدمات بیشتر به بیمارستان‎های کاشمر اعزام شدند.
این درحالی است که مشابه همین اتفاق دریک تالارعروسی در شهر سقز رخ میدهد ؛ متاسفانه در حادثه مشابه ماجرا ختم به خیر نمیشود، بخاری منفجر شده و منجر به مرگ 11 تن و مجروح شدن بیش از 50 مهمان مجلس عروسی میشود. جان باختگان 5 کودک ، 5 زن و یک مرد بودند .
همیشه قبل از شروع فصل سرما توصیه های ایمنی زیادی به مردم درخصوص استفاده از وسایل گاز سوز میشودو همواره هم تاکید میشود که این نکات را جدی بگیرید چرا که پای  مرگ وزندگی در میان است .شاید خیلی از مردم مشهد به یاد داشته باشند خبر تلخی که چند سال قبل مخابره شدو زوج جوانی در اولین شب شروع زندگی مشترکشان به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن ناشی از بخاری جان باختند.
از این دست اخبار هرساله و درفصل سرما می شنویم ، خبرهایی که همگی باعث تاسف و اندوه شهروندان میشود ؛ خبرهایی که متاسفانه عموما با مرگ به پایان میرسد ، چه از راننده کامیونی که برای تامین حرارت  در کابین خودرو اش پیک نیک روشن می کند یا مسافری که برای گرما در چادر مسافرتی از چراغ خوراک پزی استفاده میکند تا خانواده ای که به دلیل بسته بودن دودکش بخاری یا نشتی لوله دودکش آبگرمکن جان می بازند.
اما این بار سخن از مکانی عمومی به میان میاید ؛ مکانهایی چون رستوران یا تالار ، اینجا دیگر این خود فرد نیست که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی دچار مسمومیت یا مرگ شده است بلکه این خسارت به دلیل اهمال فرد یا سازمانهای دیگری نصیب او شده است .
حال چرا میگوییم فرد یا سازمان دیگری ، مگر غیر از مالک رستوران یا تالار میتوان شخص یا نهاد دیگری را هم مقصر دانست ؟ درپاسخ این پرسش باید گفت که اگر چه در درجه اول مدیر اماکن عمومی مقصر هستندو شاید درمحکمه هم انها هستند که باید پاسخگوی خسارات یا تلفات ناشی از سهل انگاری یا بی دقتی صورت گرفته منجر به حادثه باشند اما نمیتوان منکر قصور نهادهای صنفی یا سازمانهای خدمات رسان وناظر هم شد.
واقعیت این است که اکنون برای گشایش یک دکان بقالی هم باید سراغ چندین نهاد صنفی ، عمومی ودولتی رفت واز انها مجوز گرفت . این سازمانها هم هرکدام برای صدور مجوز های قانونی شرایط و ضوابطی تعریف کرده وبرای انجام خدمات نظارتی و صدور مجوز پولی دریافت میکنند که دربرخی موارد کم هم نیست .
از استانداردهای صنفی گرفته تا مجوزهای شهرداری ها و دهیاری ها و خدمات شرکتهای دولتی . چطور میشود یک نهاد صنفی به فردی که اطلاعات لازم برای نصب یا نظارت بر نصب لوازم  گازسوز را ندارد ،یا به مکانی که امکانات لازم برای تامین سلامت مردم را جواز کسب میدهد. شهرداری یا دهیاری چطور به این مکان پایان کار  میدهد تا درآن کار وکسبی راه بیاندازد واز همه اینها مهمتر چطور شرکت گاز وبرق برای مکانی که استانداردهای لازم را ندارد شبکه برق وگاز فراهم میکنند.
بنابراین باید درکنار قصور مدیران این واحدهای عمومی ، نقش نظارتی این سازمانها را هم درنظر گرفت ، سازمانهایی که به نظر میرسد این روزها فقط بخش دریافت مالی آنها درست به وظایفش عمل میکندو دیگر بخشها خیلی جدی وارد گود نمیشوند.
درپایان باید متذکر شد که اگرچه حادثه در بخش کوهسرخ ختم به خیر شد و تلفاتی در پی نداشت اما همیشه این اندازه شانس با مردم همراه نیست و بهتر است نهادهای ناظر به وظایف خود به درستی عمل کرده و برای صدور مجوز مکانهای عمومی به جز پول به موارد دیگر هم دقت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.