معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از هماهنگی انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای راه‌اندازی کانون‌های رضوی در دانشگاه‌های کشور با محوریت این دانشگاه خبر داد.

راه‌اندازی کانون‌های رضوی در دانشگاه‌های کشور

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از هماهنگی انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای راه‌اندازی کانون‌های رضوی در دانشگاه‌های کشور با محوریت این دانشگاه خبر داد.

جلیل معماریانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: هدف از اجرای این کار ترویج و گسترش فرهنگ و سیره رضوی در دانشگاه‌های سراسر کشور است که مقدمات انجام این کار فراهم شده و تاکنون چندین دانشگاه کشور برای راه‌اندازی این کانون‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در ادامه دانشگاه امام رضا(ع) را مرکزی برای پرورش استعدادهای جوانان مؤمن، متخصص و انقلابی در راستای نیاز کشور و جهان اسلام دانست و گفت: بهره‌مندی از دو فضای آموزشی مستقل خواهران و برادران در مساحتی افزون بر 45 هزار مترمربع، پذیرش دانشجو در بیش از 60 رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، جذب 60 عضو هیئت علمی و بهره‌گیری از تخصص 500 استاد برجسته از سراسر کشور این دانشگاه را به یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های غیردولتی کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی هم اکنون حدود 7 هزار دانشجو شامل 3 هزار نفر از آقایان و 4 هزار نفر از بانوان در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: این دانشگاه از سال 1392 موفق به اجرای طرح تک‌جنسیتی در پذیرش دانشجو شده است.

افزایش مشارکت دانشجویان در صحنه‌های گوناگون

افزایش مشارکت دانشجو در صحنه‌های مختلف اجرایی، علمی، پژوهشی، تربیتی، کارآفرینی و... از دیگر راهبردهایی بود که معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه به آن اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای راهبرد قبلی و به نسبت جمعیت دانشجویی که در این دانشگاه وجود دارد سعی می‌کنیم در این زمینه دامنه این راهبرد گسترش یابد و راهبرد دانشگاه در این مورد، میدان دادن به دانشجویان در صحنه‌های علمی است که نمونه آن پذیرایی از حدود یک هزار دانشجو از دانشگاه‌های سراسر کشور توسط حدود 140 دانشجوی این دانشگاه (زن و مرد) در دهه آخر ماه صفر سال جاری در سالن تربیت بدنی این دانشگاه برای اسکان رایگان است که خود یک نمونه و الگوی عملی برای تسری بخشیدن در دانشگاه‌های سراسر کشور شد.

وی اضافه کرد: همچنین از دو سال پیش همه برنامه‌ریزی‌های لازم از طراحی تا اجرا برای اعزام کاروان‌های راهیان نور این دانشگاه به مناطق دفاع مقدس در بهمن و اسفندماه، با دانشجویان این دانشگاه انجام و با نظارت مسئولان دانشگاه انجام می‌شود که در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر استفاده از نیروهای ارزشی، متعهد، مؤمن و انقلابی نسل جوان امروزی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم قرار دارد و در این زمینه در دو سال گذشته حدود 250 نفر (زن و مرد) از طریق کاروان‌های راهیان نور عازم مناطق دفاع مقدس شدند.

معماریانی در این مورد افزود: نام‌نویسی و اعزام برای پیاده‌روی همایش بزرگ اربعین حسینی توسط دانشجویان پسر، انجام پروژه‌های داخل دانشگاه، برگزاری جشن‌های نیمه شعبان، گرامیداشت هفته دفاع مقدس، برگزاری نشست‌های فرهنگی، نقد و پرسش و پاسخ مسئولان و... نمونه‌های دیگری در این زمینه است.

کانون زیارت و تدریس سیره رضوی

معماریانی در بخش دیگری از سخنانش به کانون زیارت در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این کانون یکی از کانون‌های فعال دانشجویی دانشگاه بوده و با برگزاری پویش‌های زیارت، در راستای معرفت‌افزایی دانشجویان تلاش می‌کند که برگزاری شرح زیارت جامعه کبیره، شرح زیارت امین‌الله، پیاده‌روی تا حرم مطهر رضوی، همچنین هم‌افزایی و همکاری با قسمت خادمیاران رضوی برای پذیرش خادمیاران دانشجویی و... نمونه‌هایی از برنامه‌های انجام شده در این زمینه است.

وی درباره ترویج سیره رضوی هم گفت: در زمینه اقدامات زیرساختی برای ترویج سیره رضوی سعی شد رشته تبلیغ در مقطع کارشناسی ارشد که پیشتر برای خواهران راه‌اندازی شده بود برای برادران هم در سال تحصیلی جاری ایجاد شود که هدف از این کار تربیت مبلغ دینی با نگاه به آموزه‌های رضوی است، ضمن اینکه یک درس خاص هم به نام امام رضا شناسی به عنوان یک درس عمومی برای تمام رشته‌ها قرار است تدریس شود که در سال تحصیلی جاری تدریس آن در بعضی از رشته‌ها شروع شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هدف از تمامی این راهبردها و فعالیت‌های بیان شده این است که دانشجوی این دانشگاه در پایان تحصیل و هنگام دانش‌آموختگی به یک تربیت دینی و انقلابی جامع برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف جامعه از مسیر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نائل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.