از حدود دو هفته پیش که متولیان سهمیه‌بندی بنزین، با ادعای نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها پشت سبد حمایت معیشتی پنهان شده و با وعده پرداخت ماهانه به دفاع از اقدام خود پرداختند، گرانی بنزین توانست قیمت کالاهای اساسی را نشانه گرفته و نفس مردم را به شماره بیندازد.

گران شد، که نباید می‌شد!

 زهرا طوسی/

از حدود دو هفته پیش که متولیان سهمیه‌بندی بنزین، با ادعای نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها پشت سبد حمایت معیشتی پنهان شده و با وعده پرداخت ماهانه به دفاع از اقدام خود پرداختند، گرانی بنزین توانست قیمت کالاهای اساسی را نشانه گرفته و نفس مردم را به شماره بیندازد.

بررسی قیمت کالاهای اساسی و خدمات در استان‌های مختلف پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تأیید می‌کند اکثر کالاها و خدمات موجود در بازارها، دو هفته پس از گرانی بنزین، با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند، حال اگر تورم کالاهای اساسی در یک سال گذشته منتهی به آبان ماه را نیز به آن بیفزایید، خواهید دید که مردم با گرانی در همه سطوح دست به یقه شده‌اند. نگاهی به روایت وزارت صنعت از نرخ تورم ۴۱ درصدی آبان‌ماه سال جاری برای خانوارها و تورم ۳۲ درصدی سالانه نیز مهر تأیید بر این گرانی‌ها می‌زند.

نرخ تورم ۱۲ ماهه معادل ۵۸ درصد

بررسی آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان کالاها و خدمات مصرفی کشور نیز ۵۸.۶ و نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در ۱۲ ماهه منتهی به آبان هم ۳۳.۸ درصد ثبت شده است.

در هفته منتهی به بیست و پنجم آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اقلام اساسی از جمله لبنیات ۵۷ درصد، تخم‌مرغ ۵۶.۶ درصد، برنج ۲۱.۶ درصد، حبوب ۱۴.۹ درصد، میوه‌های تازه ۶۸.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۳۹.۳ درصد، گوشت قرمز ۳۹ درصد، گوشت مرغ ۴۹ درصد، چای ۲۳.۸ درصد، روغن نباتی ۴۳.۸ درصد و قند و شکر ۴۱.۸ درصد افزایش یافته و متولیان ستاد تنظیم بازار، همچنان مردم را به پایان خوش برای تورم نوید می‌دهند. مرور موارد بالا نشان می‌دهد که کفِ گرانی ۱۵درصد و سقف آن ۶۸ درصد است.

بر پایه آمارهای وزارت صنعت، قیمت هر کیلوگرم طارم به صورت میانگین به ۲۲ هزار و ۸۵۳ تومان رسیده که رشد ۶۰.۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی هاشمی با رشد ۵۸ درصدی به ۲۲۴ هزار و ۷۸۶ ریال، برنج پاکستانی باسماتی با رشد ۱۵.۹ درصدی به ۱۱۰ هزارو ۱۷۴ ریال و برنج تایلندی با رشد ۲۲.۶ درصدی به ۷۳ هزار و ۹۹۹ ریال رسید.

همچنین بهای هر کیلوگرم گوشت گوسفندی (مخلوط) در مهرماه سال ۹۸ با رشد ۷۰.۱ درصدی به  ۹۵۵ هزار و ۳۱ ریال و هر کیلوگرم گوشت گوساله با رشد ۵۱ درصدی به قیمت ۸۲۸ هزار و ۱۰۵ ریال رسید.

متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در مهرماه ۹۸ به ۵۱ هزار و ۹۷۸ ریال و قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۵۴ هزار و ۱۱۹ ریال رسید که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۴۰.۷ درصد و ۳۵.۵ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه نیز در مهرماه ۹۸ به ۱۳۰ هزار و ۵۶۶ ریال رسیده که رشد ۳۵.۶ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

سقوط مردم از چاه دلار به چاله بنزین

مردم به خاطر دارند، در سال گذشته که شاهد افزایش چند صد درصدی قیمت کالاهای اساسی بودیم، رسانه‌ها به این مسئله اعتراض کردند و مدیران کارخانجات مدعی بودند که به دلیل افزایش نرخ دلار و تلاطم‌های بازار، قیمت‌ها را بالا برده‌اند و فروش محصول به قیمت قبلی برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد ولی با کاهش قیمت ارز کسی دیگر به تغییر این شاخص توجهی نکرد،  شهروندان نیز از امید ارزانی به بهانه کاهش نسبی و ثبات نرخ ارز دست کشیدند ولی گرفتار بازی بنزینی دولت با قیمت شدند تا هنوز از چاه دلار بیرون نیامده در چاله بنزین سقوط کنند.

در چنین فضایی به نظر می‌رسد در تنظیم بازار کشور نیز زنجیره خدمت از تأمین، توزیع تا قیمت‌گذاری کالاهای اساسی به هم متصل نیستند، هر کسی در حوزه خود فعالیت کرده و از فعالیتش خشنود است و مردم در میان این اخبار، اقلام اساسی را یک به یک از سبد معیشت خود حذف کرده و سفره‌شان را کمی کوچک‌تر پهن می‌کنند تا فقط روزگار بگذرد.

با این حال چندی پیش وزیر صنعت،معدن و تجــارت نســبت به افزایــش قیمت ها ابراز نگرانی و تعجب کــرد و اینگونه ابراز داشت که افزایش قیمت بنزین بر افزایش قیمت ها اثرگذار بــوده و اجناس را گران کرده است، که نباید گران می شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.