خرم‎آباد – ۹ ماه از سیل‌زده خانمان‌برانداز در استان لرستان گذشته است و باوجود بسیج مردمی برای یاری‌رساندن و تلاش دولتمردان برای جبران خرابی‌ها اما وسعت تخریب‌های به وقوع پیوسته هنوز کارهای بسیاری را بر زمین گذاشته است.

روند بازسازی پل‌دختر کند است/ کمک‌های مردمی آلامی برای دردهای سیل‌زدگان

قدس آنلاین-گروه استان ها: تخریب راه‌های روستایی که حال بسیاری از عشایر را با مشکلات جدید مواجه کرده تا بلاتکلیفی برخی از روستائیان مانند ساکنان سیل‌زده «ملاوی» و هم‌چنین تخریب شبکه آب شرب و مدفون شدن بسیاری از اراضی کشاورزی و تأسیسات آب‌رسانی فقط بخش کوچکی از مشکلات هموارشده در این شهرستان است.

بنا بر گفته بخشدار مرکزی پل‌دختر بسیاری از روستاها در مسیر رودخانه خروشان «کشکان» ازجمله «چم مهر»  و«چم گز» با شروع بارش‌ها  و احتمال طغیان مجدد این رودخانه درخطر هستند و باید هر چه زودتر لایروبی شوند.

واگذاری زمین تسریع شود

در همین رابطه امام‌جمعه پل‌دختر از مسئولان تقاضا دارد تا برای تعیین تکلیف زمین‌هایی که مقرر بود به مردم واگذار شود تسریع شود.

حجت‌الاسلام سید محسن موسوی اظهار می‌کند: مسئولان اقدامات بسیاری را برای حل مشکلات مردم تاکنون داشتند اما برخی از وعده‌ها نیز مانند اعطای زمین در برخی از روستاها به نتیجه‌ای نرسیده است.

امام‌جمعه پل‌دختر می‌گوید: جابجایی روستای سیل‌زده «ملاوی» یکی از مواردی است که باوجود گذشت ۹ ماه از سیل تعیین تکلیف نشده و ساکنان این روستا در این مدت مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته و باوجود قول‌های مسئولان اما هنوز بلاتکلیف هستند و باید دست‌اندرکاران رفع این مشکل را در اولویت قرار دهند.

وی بابیان اینکه جابجایی این روستای سیل‌زده مکان‌یابی شده می‌افزاید: بنابراین از مسئولان درخواست می‌شود ساکنان روستای ملاوی را نیز از بلاتکلیفی نجات دهند.

حجت‌الاسلام موسوی بابیان اینکه  بسیاری از زمین‌های کشاورزی مردم پل‌دختر براثر سیل از بین رفته افزود: در این راستا مسئولان باید هرگونه واگذاری زمین و یا  کمک بلاعوضی که به کشاورزان آسیب‌دیده از سیل می‌خواهند انجام دهند .

نیاز به رفع مشکلات

بخشدار مرکزی پل‌دختر بابیان اینکه مشکلات ریزودرشتی در این منطقه بر روی زمین‌مانده که نیاز به تسریع خدمات و جذب اعتبارات بیشتر دارد بیان کرد: متأسفانه راه‌های دسترسی به مناطق عشایری که در جریان بارندگی‌های گذشته تخریب‌شده تاکنون مرمت و بازسازی نشده و لازم است امور عشایر استان و شهرستان در اسرع وقت تأمین اعتبار این راه‌ها را پیگیری و به تسطیح راه‌ها اقدام شود.

مرتضی کائیدی اظهار کرد: آب منطقه‌ای لرستان تاکنون در روستای «چم مهر» اقدام به لایروبی رودخانه کشکان و احداث دیواره حفاظتی در روستای «چم گز» نکرده است که انتظار می‌رود در اسرع وقت تأمین اعتبار و نسبت به این عملیات‌ها اقدام شود.

وی تأکید کرد: برای خارج شدن این روستاها از وضعیت کنونی و آسیب‌های ناشی از سیل لازم است درروند کار تسریع شود.

بخشدار مرکزی پل‌دختر افزود: پل‌های ارتباطی روستاهای کلک بیشه، کیان‌آباد، پران پرویز، لیلان چم و چم غلامعلی که در جریان سیل تخریب‌شده بود تاکنون بازسازی و احداث نشده‌اند.

لایروبی در دستور کار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای حل مشکلات روستائیان به‌ویژه لایروبی رودخانه به‌منظور مقابله باسیل‌های احتمالی انجام پذیرفته اظهار کرد: عملیات لایروبی در منطقه چمنار دورود و در ۲ نقطه از شهرستان بروجرد در محدوده روستاهای کپر جودکی و آب گرمه در حال انجام است.

میرزایی ادامه داد: همچنین عملیات ساماندهی روستاهای چم گرداب پل‌دختر در رودخانه سیمره و ده محسن شهرستان خرم‌آباد نیز شروع‌شده است.

وی اظهار کرد: پیمانکاران ساماندهی و لایروبی هشت بازه کاری اولویت‌دار دیگر شامل زورانتل و دمرود افرینه پل‌دختر، روستاهای حاج خدیجه، میان گلال و علی محمد بیگی خرم آباد و چم دیوان، زوراندول و چم حسین شهرستان چگنی انتخاب‌شده و در حال تجهیز کارگاه هستند.

وی اظهار کرد: پروژه‌های ساماندهی و لایروبی و بازسازی تأسیسات آبی شهرستان‌های الیگودرز، ازنا، دلفان و کوه دشت و تکمیل سرریز سد مروک دورود نیز تعیین تکلیف و با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

میرزایی بابیان اینکه  پیمانکار طرح آبخوان‌داری، تغذیه مصنوعی و بخش سیلاب‌دشت رومشکان و بازسازی تأسیسات آبی سد هاله کوه دشت نیز مشخص‌شده و در مرحله انعقاد قرارداد  است ادامه داد: در این راستا با کنترل و تنظیم مخزن سدها، آب کافی برای تأمین نیاز ماه‌های کم آب ذخیره و بخشی از حجم دریاچه سد خالی می‌شود تا ظرفیت پذیرش سیلاب‌های احتمالی ایجاد گردد.

وی گفت: تأسیسات آبی و شبکه‌های آبیاری کاسیان چغلوندی و طاق پل شکسته خرم‌آباد که در سیل ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری به‌شدت خسارت‌دیده بودند بااعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سیل در حال مرمت و بازسازی هستند. میرزایی  تصریح  کرد: لایروبی پشت‌بندهای انحرافی و کانال‌های آب‌رسانی، ترمیم و بازسازی بدنه بند و کانال‌ها، تعمیر و تعویض دریچه‌ها، مرمت و بازسازی قسمت‌های آسیب‌دیده شبکه آبیاری و اصلاح جاده سرویس از عملیات اجرایی پروژه‌ها می‌باشد.

وی افزود: لایروبی، اصلاح مسیر و ساماندهی رودخانه‌های استان لرستان در هشت بازه اضطراری و اولویت‌دار دیگر آغازشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.