واشنگتن روز شنبه مذاکرات خود را با طالبان افغانستان در قطر از سر گرفت.

مذاکرات آمریکا و طالبان از سر گرفته شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سه ماه پس از توقف تلاش‌های دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک منبع آمریکایی اعلام کرد واشنگتن روز شنبه مذاکرات خود را با طالبان افغانستان در قطر از سر گرفت.

این منبع گفت: «آمریکا امروز به گفتگوها در دوحه پیوست. این گفتگوها بر کاهش خشونت‌ها متمرکز خواهد بود تا به مذاکرات بین افغانستانی‌ها و یک آتش‌بس منجر شود.»

هفتم سپتامبر دونالد ترامپ که وعده داده بود به «جنگ‌های بی پایان» و به ویژه مناقشه افغانستان که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود خاتمه دهد، گفتگوهای مستقیم و بی‌سابقه را که از یک سال پیش توسط زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا و مسئول مذاکرات با طالبان آغاز شده بود و به نظر می‌رسید در آستانه رسیدن به یک توافق بود، متوقف کرد.

وی با استناد به کشته شدن یک سرباز آمریکایی در یکی از حملات طالبان به کابل، دعوتی را که به صورت محرمانه از سرکرده‌های طالبان برای ملاقات با وی انجام شده بود، لغو کرد.

وی این مذاکرات با طالبان را «مرده و دفن شده» توصیف کرد، اما با این حال، با اعلام اینکه در گفتگو با طالبان باز است به شرطی که آن‌ها به حملاتشان پایان دهند، ظاهرا موضع نرم تری اتخاذ کرد.

۲۸ نوامبر، ترامپ که برای حمایت از نیروهایش به مناسبت جشن شکرگزاری به افغانستان رفته بود، در نهایت از ازسرگیری مذاکرات خبر داد.

در پیش نویس توافقنامه اولیه که اوایل سپتامبر تقریبا نهایی شده بود، آغاز خروج تدریجی ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار سرباز آمریکایی که اصلی‌ترین خواسته طالبان بود، پیش بینی شده بود. در ازای آن، طالبان باید متعهد می‌شد دیگر اجازه ندهد تروریست‌ها از افغانستان اقدام کنند و گفتگوی بی سابقه با دولت کابل را آغاز کنند. اما، تنها کاهش خشونت پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.