نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی نمایندگان در انجام وظایف خود کوتاهی کنند، جامعه درگیر مشکلات زیادی خواهد شد. در همین اتفاقات و ناآرامیهای اخیر به آقای لاریجانی رئیس مجلس اعلام کردم که مقصر اصلی شما هستید و آقای روحانی پس از شماست.

بسیاری از نماینده ها حاضر به اعلام اموال و دارایی خود نیستند/هر چه شفافیت بیشتر شود رضایتمندی افزایش خواهد یافت

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در همایش «رسانه و انتخابات» عنوان کرد: بهترین مدل دموکراسی در ایران در حال اجراست. به این دلیل که در ایران مردم در تمام نقاط کشور و حتی بخش ها و روستاهای دورافتاده می توانند نماینده ای از طرف خود به عنوان وکیل به مجلس شورای اسلامی بفرستند و سپس وکیل آنها در مجلس می تواند جلوی انحرافات احتمالی دولت ها ایستاده و حق و حقوق مردم را بازستاند.

وی یادآور شد: این مسیر بهترین مسیر برای تعریف دموکراسی است و اگر نمایندگان به وظایف خود به خوبی عمل کنند مشکلات عمده کشور برطرف خواهد شد. رابطه مردم و نمایندگان، رابطه ای مانند وکیل و موکل است. اگر نمایندگان پس از رای گرفتن از مردم خود را قسمتی از قدرت بدانند و موکلانشان را فراموش کنند، بر مشکلات افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: مرحوم مدرس در زمان نمایندگی خود تمام تلاشش را انجام می داد که اخبار و مصوبات مجلس را به گوش مردم برساند. اعتقاد آیت الله مدرس این بود که مردم موکلان نمایندگان هستند و حق آنهاست که از اخبار اطلاع داشته باشند. تا زمانی که مردم پیگیر اخبار و موضوعات مجلس و از امور آگاه باشند نمایندگان جرات تخلف نخواهند داشت. این وظیفه رسانه ها است که مردم را آگاه کنند. نمایندگان نباید در تاریکی باشند تا زمینه های ایجاد انحراف فراهم شود.

وی افزود: زمانی که مردم با اعتماد به مجلس و دولت در موسسات مالی و بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری کرده و پول خود را آنجا پس انداز می کردند، چرا باید بعد از سالهای زیاد مسئولان به این فکر بیافتند که این موسسات مجوزهای لازم را ندارند و نباید به فعالیت خود ادامه دهند. آیا کسی به مشکلاتی که پس از آن برای مردم بوجود می آید، فکر کرده بود؟ آیا مردم باید به خاطر ضعف دستگاه های نظارتی دچار مشکل شده و آسیب ببیند؟ در این شرایط اعتماد مردم از دستگاه های نظارتی و مسئولان کاسته می شود.

وی مطرح کرد: وظیفه مجلس ریل گذاری و وظیفه دولت حرکت صحیح در ریل تعیین شده است. وقتی مجلس به عنوان مثال ریل ها را به سمت شرق گذاشته است قطار دولت نمی تواند به سمت غرب حرکت کند. این موضوع بیانگر وظیفه مهم و حیاتی مجلس است. پس از آن مجلس باید نحوه حرکت دولت را نیز رصد کند. نمایندگان باید با هرگونه تخلف و خروج از ریل اصلی به شدت واکنش نشان داده و در مقابل انحرافات بایستند.

وی در خصوص بازخواست نمایندگان از مدیران دولتی در ناآرامی های اخیر، ابراز داشت: پس از آشوب های اخیر ۱۸۰ نماینده مجلس با امضای نامه ای از رئیس جمهور خواستند به صحن مجلس آمده و در برابر نمایندگان مردم پاسخگو باشد. اما رئیس جمهور زیر بار پاسخ به نمایندگان و افکار عمومی نرفت.

پژمانفر با ذکر این موضوع که انحرافات تنها در دولت نیست و در مجلس هم دیده می شود، خاطرنشان کرد: مدتی پیش برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانون رسیدگی به دارایی های مسئولین و مقامات و از جمله نمایندگان بودند. حدود ۱۸۰ نفر ابتدا آن را امضا کردند اما متاسفانه در زمان رای گیری کمتر از ۷۰ نفر به آن رای دادند و قانون تصویب نشد.

وی ادامه داد: مقرر شد نمایندگانی که موافق موضوع باشند می توانند در فرم های خود اظهاری و داوطلبانه اموال و داریی های خود را اعلام کنند، اما از مجلسی که ۲۹۰ نفر نماینده دارد تنها حدود ۷۰ نفر این فرم ها را پر کردند. به همین دلایل است که ورود رسانه ها به موضوعات مهم و اساسی و آگاه سازی افکار عمومی از اهمیت ویژه ای برخودار است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از موضوعاتی که رسانه ها باید روی آن حساس بوده و در آن دقیق شوند، لایحه تقدیمی بوجه به مجلس است. دولت در تمام زمینه ها ممکن است شعارهای خوش رنگ ولعابی بدهد اما باید در لایحه بودجه نگاه کرد که آیا دولت برای آن موضوع بودجه ای دیده است یا خیر؟ با اینکار می توان فهمید که آیا دولتمردان واقعا قصد اجرای قول های خود را دارند یا در حال عوامفریبی هستند. وظیفه رسانه هاست که اینگونه موارد را روشنگری کرده تا مسئولان در خفا نمانده و پنهان کاری نکنند.

دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین بی تدبیری کرد / هر چه شفافیت بیشتر شود رضایتمندی افزایش خواهد یافت

محمد رحیم نوروزیان، فرماندار سابق مشهد نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در بررسی مشکلات و معضلات جامعه گفت: رسانه ها باید آزاد باشند و خود را در قید و بند محدودیت ها و جناح قرار ندهند.   

وی افزود: اکنون قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مطرح شده و اجرای آن با نواقصی همراه است. در این قانون هرچه شفافیت بیشتر باشد رضایتمندی مردم نیز بیشتر است. نقش رسانه ها در افزایش شفافیت بسیار مهم و بی بدلیل است. رسانه های آزاد می توانند مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را به حداکثر برسانند.

وی نظارت مدنی، آزادی اقلیت ها و آزادی نقد و گفت و گو را از جمله مولفه های مهم مشارکت حداکثری دانست و اعلام کرد: رهبر معظم انقلاب سالها پیش به مسئولان فرمودند کرسی های آزاداندیشی را برپا کنید. امروز در کدام دانشگاه یا مرکز علمی این کرسی ها برگزار می شود؟ چرا مسئولان از نقد و گفت و گو واهمه دارند؟

وی ادامه داد: هر میزان که دموکراسی در یک کشور ضعف داشته باشد به همان اندازه مشکلات در آن کشور بوجود می آید. اگر در جامعه ای آزادی ضعیف باشد دموکراسی وپیشرفت هم ضعیف است. رسالت ایجاد زمینه های آزادی بیان و دموکراسی به عهده رسانه هاست.

نوروزیان بیان داشت: وقتی از آزادی سخن به میان می آید باید از آن به عنوان یک روش یاد کرد، نه ارزش. حکومت ها نباید نگاه ارزش مدارانه به آزادی داشته باشند بلکه نگاهشان باید روش شناختی باشد.

وی گفت: اتفاقات اخیر که در پی افزایش بهای قیمت بنزین صورت گرفت، حاصل یک اقدام بدون تدبیر دولتی بود. اگر وزیر کشور از قبل، تبعات آن را سنجیده بود که بسیار ضعیف آنرا انجام داده و اگر نسنجیده بوده است که مشکل بسیار بدتر و پیچیده تر خواهد بود. مجلس نیز اقتدار کافی در این زمینه را نشان نداد. خبرنگاران باید این موارد را بررسی کنند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.