رئیس مرکز پژوهش سازمان مالیاتی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه با اهدافی چون کنترل سوداگری و نه مقابله با آن صورت می پذیرد، گفت: اینکه هنرمندان و وکلا مالیات نمی دهند عین بی عدالتی است.

مالیات ندادن هنرمندان و وکلا عین بی‌عدالتی است

به گزارش قدس آنلاین، برنامه مناظره پانزدهم آذر ماه با موضوع «مالیات برعایدی سرمایه از خودرو و مسکن» با حضور مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، محمد علی عباس زاده مشاور حقوقی اتحادیه املاک ، احمد زمانی رئیس مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی و رمضانعلی مروی کارشناس اقتصادی به روی آنتن رفت. در سوال نظرسنجی نیز از بییندگان پرسیده شده بود که آیا موافقید دولت از سوداگران و محتکران مالیات بگیرد که ۸۸ درصد رای‌دهندگان، موافق با گرفتن مالیات از اینگونه اشخاص بودند.

در این برنامه، احمد زمانی، رئیس مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه گفت : مالیات بر عایدی سرمایه با اهدافی چون کنترل سوداگری و نه مقابله با آن صورت می پذیرد تا کالایی مانند مسکن که کالای مصرفی مردم تلقی میشود به سمت سرمایه ای بودن نرود. نکته مهم دیگر این است که سازمان امورمالیاتی در ساختار غیر تورمی بجای مالیات بر ثروت ، مالیات بر افزایش ثروت را در دستور کار خود قرار داده است که عدالت بین نسلی تلقی می شود .

وی در پاسخ به سوال بینندگان در خصوص نحوه هزینه کرد درآمد مالیاتی  و دلیل معافیت هنرمندان و وکلا بیان کرد: دولت برای کارآمد بودن به مالیات نیازمند بوده و برای تامین منابع کالاها و سایر خدمات نیز از مالیات استفاده می‌کند؛ اینکه هنرمندان و وکلا مالیات نمی دهند عین بی عدالتی است.

تبعیض مالیاتی باید از بین برود

رمضانعلی مروی،کارشناس اقتصادی صحبت‌های خود را با ریشه یابی تبعیض مالیاتی آغاز و بیان کرد: بخشی از تبعیض مالیاتی ریشه در قوانین داشته و بخشی دیگر نیز به اجرای آن مربوط می‌شود ؛ در این مورد سازمان امور مالیاتی باید ساماندهی شود و در بخش دیگر قانون باید به قدری هوشمندانه عمل کند تا  سوداگری و احتکار را کاهش دهد.

وی ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه مختص کسانی است که به تعداد دو یا بیشتر از آن دارای مسکن بوده و به عنوان شغل از آن استفاده کرده و کسب درآمد میکنند. مالیات موتور اقتصادی کشورهاست. تا زمانی که تبعیض مالیاتی حذف نشود وضع همچنان همین طور خواهد ماند. به نظر من دولت باید مالیات بر مجموع درآمد را در دستور کار قرار دهد.

محتکران باید طبق قانون مجازات شوند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با واکنش به سوال اصلی برنامه و موافقت خود با گرفتن مالیات از سوداگران و محتکران گفت: مردم و دولت هر دو موافق با اخذ مالیات از محتکران و سوداگران هستند ؛ اما بحث اصلی مالیات بر عایدی سرمایه است. این نوع مالیات در دنیا به عنوان مالیات بر افزایش ثروت و دارایی های غیرمولد است.

وی همچنین اظهار داشت: دولت با سیاست‌های نامناسب و با ایجاد تورم ناشی از کمبود عرضه و تولید کالا و همچنین باب کردن دلالی و سوداگری برای مردم، امروزه با چه شاخصی می تواند آن را شناسایی و کنترل کند؟ اگر دولت بخواهد با مالیات بر عایدی سرمایه از مردم کسب در آمد کند ، همه مردم شامل این نوع مالیات خواهند شد. این روش غیر تخصصی است و شاخص مشخصی ندارد. اگر کسی محتکر است قانون برای برخورد با آن وجود دارد و باید مجازات شود.

چرا دولت از بانک‌ها که بزرگترین سوداگران هستند مالیات نمی‌گیرد

محمدعلی عباس‌زاده، مشاور حقوقی اتحادیه املاک با انتقاد از ساختار مالیاتی کشور گفت: اگر در بحث فرار مالیاتی به درستی عمل میکردیم در این شرایط نیازی به افزایش قیمت بنزین نداشتیم. مالیات قبل از کسب در آمد برای دولت باعث گسترش عدالت، کاهش شکاف طبقاتی، کاهش فقر و جهت‌دهی سرمایه‌ها به سمت توسعه کشور می‌شود . اما همه اینها باید به کاهش فرار مالیاتی بیانجامد در حالی که اینگونه نیست. باید سرمایه گذاران از سوداگران تشخیص داده شود. چرا دولت از بانک‌ها که بزرگترین سوداگران حال حاضر هستند مالیات نمی‌گیرد؟

عباس زاده در پاسخ به سوال بینندگان که در مورد شفافیت سامانه خرید و فروش ملک بیان کرد: تعداد زیاد مشاورین املاک و غیرتخصصی بودن آنها یکی دیگر از ضعف‌های قانونی ماست؛ اگر قانونگ‌ذاری و اجرای آن به درستی صورت پذیرد تمامی این مشکلات حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.