هفت سال طول کشید تا پس از پنجمین جلسه کارگروه ملی زیارت، جلسه ششم آن تشکیل شود! تا در این جلسه همان گونه که از عنوان آن برمی‌آید در خصوص مسائل مرتبط با زیارت بحث و تبادل نظر شود.

سهم مشهد از بودجه ناعادلانه است

قدس آنلاین:  هفت سال طول کشید تا پس از پنجمین جلسه کارگروه ملی زیارت، جلسه ششم آن تشکیل شود! تا در این جلسه همان گونه که از عنوان آن برمی‌آید در خصوص مسائل مرتبط با زیارت بحث و تبادل نظر شود. مهم‌ترین مسئله‌ای که معمولاً در خصوص ساماندهی موضوع زیارت در این سال‌ها مطرح بوده بحث بودجه‌ای است که با تصویب مجلس قانونی شده و دولت ملزم به پرداخت آن برای امور زیارت و زائران در سه شهر زیارتی مشهد، قم و شیراز است.

رقم این بودجه 15 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بنا به دلایلی دولت چندان تمایلی به پرداخت آن حداقل در طول سال‌های اخیر نداشته است! گرچه از گفته‌ها و اظهارنظرهایی که در این زمینه از سوی مدیران ارشد دولتی می‌شود این گونه برمی‌آید که بعید به نظر می‌رسد این بودجه در سال آینده نیز به امر زیارت اختصاص یابد.

• بی‌پولی دولت

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و شخصی که کارگروه زیارت مستقیم زیر نظر وی فعالیت می‌کند، پس از سال‌ها که جلسه کارگروه تشکیل می‌شود خیلی راحت و به صراحت آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و می‌گوید: دولت پولی برای اختصاص بودجه زیارت ندارد نه امسال بلکه سال آینده نیز این اتفاق نخواهد افتاد!

نکته جالب‌تر که رئیس کارگروه ملی زیارت به آن اشاره نموده این است که مصوبات جلسه باید در راستای کمک بیشتر و فراهم کردن تسهیلات لازم برای آرامش و آسایش زائران باشد! پرسش اساسی این است که چطور می‌شود بدون بودجه و با دستان خالی این شرایط را فراهم کرد؟ کدام آسایش بدون صرف هزینه به دست آمده که بشود این موضوع را برای زائران عملی کرد؟

• استفاده 10 میلیون زائر از خدمات درمانی مشهد

تنها در بخش بهداشت و درمان آمارهایی که در شهر مشهد از سوی مسئولان ارائه می‌شود نشان می‌دهد که 30 درصد زائرانی که به مشهد مسافرت می‌کنند در طول اقامتشان در این شهر از امکانات بهداشتی، بیمارستانی و درمانی شهر مشهد استفاده می‌کنند. اگر رقم مسافران را 30 میلیون نفر در نظر بگیریم یعنی چیزی در حدود 10 میلیون نفر نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی در زمان سفرشان به این شهر هستند. اگر بودجه‌ای نباشد چطور می‌شود آسایش و آرامش زائران را فراهم کرد که فقط در مشهد به خدمات بهداشتی و درمانی نیاز پیدا می‌کنند؟

• استهلاک حوزه‌های خدماتی و عمرانی شهر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی چندی قبل گفته بود که با توجه به مأموریت و جایگاه ویژه شهر مشهد به‌ عنوان یک شهر زیارتی، باید ردیف خاصی برای تأمین نیاز و جبران کاستی‌های به وجود آمده در این شهر به‌واسطه حضور زائران در بودجه لحاظ شود. رضا جمشیدی به این نکته نیز اشاره کرده بود که با توجه به اینکه در مناسبت‌های ویژه و ایام خاص جمعیت حاضر در شهر مشهد ممکن است به چند میلیون نفر افزایش پیدا کند، مسلماً حضور چنین جمعیتی سبب استهلاک و فشار آوردن بر حوزه‌های خدماتی و عمرانی شهر می‌شود. بنابراین لازم است برای جبران این هزینه‌ها بودجه‌ای خاص به مشهد به ‌عنوان شهر مذهبی اختصاص پیدا کند، زیرا جمعیت بیش از 30 میلیون زائر و گردشگری که به مشهد مشرف می‌شوند در طول سال توزیع نمی‌شوند بلکه در مناسبت‌های خاص شاهد حضور میلیونی زائران و گردشگران در مشهد مقدس هستیم.

• توجه به مشهد در سطح ملی

سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز بارها به این نکته اشاره کرده که با توجه به اینکه سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند و جمعیت شناور شهر به ‌طور متوسط حدود 6 میلیون نفر است، انتظار داریم به این شهر در سطحی ملی و حتی فراملی نگاه شود. وجود چنین جمعیتی که به‌ صورت روزانه از تمام امکانات و خدمات شهری مشهد استفاده می‌کنند، موجب ایجاد فشارهای زیادی به حوزه‌ زیرساختی و حمل‌ونقلی این شهر می‌شود به همین دلیل باید به منظور فراهم کردن نیازمندی‌های جمعیت شناور و زائران مشهدالرضا اعتبارات ویژه‌ای برای بودجه مشهد تخصیص یابد.

• سفر همه ایرانیان هر سه سال یک بار به مشهد

سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راه خراسان رضوی نیز نظری کارشناسانه و البته قابل تأمل در این مورد دارد که گفته بود بیش از 30 میلیون زائر در سال به مشهد سفر می‌کنند که از این تعداد حدود 28 میلیون نفر زمینی مشرف می‌شوند و سفر بقیه زائران هوایی و ریلی است. تقریباً هر سه سال همه جمعیت ایران به مشهد می‌آید و برمی‌گردد؛ این حجم از سفر علاوه بر درگیری همه دستگاه‌ها، بخش‌هایی از جمله راه و جاده، کیفیت هوا، ارزاق عمومی، خواربار، ترافیک ورودی و خروجی‌های خراسان رضوی به ویژه مشهد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که در توزیع اعتبارات و بودجه‌ها، همه استان‌ها یکسان و به یک شکل دیده می‌شوند.

• جلسات فرمایشی برای بودجه زیارت

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با ابراز گلایه از نحوه نگاه دولت به اختصاص بودجه زیارت گفت: کارگروه ملی زیارت پس از چند سال تشکیل جلسه می‌دهد اما از بنده که هم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستم و هم رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی دعوت نمی‌شود این خود بیانگر این است که آقایان خوف و خطر داشتند از اینکه ما در این جلسه حاضر شویم و موارد قانونی را گوشزد کنیم و مسئله‌ای برایشان پیش بیاید پس راحت دیدند که دعوتی در این زمینه صورت نگیرد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در ادامه می‌افزاید: جلسات فرمایشی که شاخ و دم ندارد؛ وقتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌آید به جای اینکه به موضوع بودجه زیارت کمک کند و موضوع را حل و فصل نماید همان ابتدا می‌گوید امسال بودجه نیست و سال بعد هم همین است امروز باید جواب مردم را بدهند که چطور برای موضوعات بی‌اهمیتی که کم هم نیستند بریز و بپاش می‌شود و بی‌حساب و کتاب هزینه می‌شود اما چرا نباید بودجه‌ای که مصوب مجلس شده برای موضوع زیارت پرداخت شود؟

وی اظهار کرد: به شدت نسبت به این موضوع و بی‌تفاوتی که صورت گرفته معترض هستیم و پیگیر خواهیم بود و تلاش خودمان را برای حفظ حقوق کل مردم ایران به این جهت که موضوع زیارت مرتبط با کل مردم کشور است از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.