محل دپوی محموله چند تنی کود تقلبی که در کیسه‌های دولتی به مردم فروخته می‌شد با هوشیاری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی شناسایی و محموله توقیف شد.

کشف ۲۰ تن کود کشاورزی تقلبی


عقیل رحمانی/

محل دپوی محموله چند تنی کود تقلبی که در کیسه‌های دولتی به مردم فروخته می‌شد با هوشیاری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی شناسایی و محموله توقیف شد.

احساس وظیفه شهروند پرده از یک تخلف برداشت

اواخر هفته گذشته یکی از شهروندان با مراجعه به اداره نظارت معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت  خراسان رضوی مدعی شد به واسطه دیدن یک آگهی فروش کود کشاورزی در «دیوار» و از طرفی به خاطر شغلم که نیاز به خرید کود کشاورزی داشتم با  آگهی‌دهنده تماس گرفتم.

نکته دیگری هم که من را راغب کرد تا با صاحب آگهی تماس بگیریم قیمت مناسب هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی آن بود، چرا که در بازار قیمت آن حدود ۱۲۰ هزار تومان بود اما آگهی‌دهنده قیمت هر کیسه را ۷۵ هزار تومان اعلام کرده بود.

در ادامه با صاحب آگهی تماس گرفتم و برای خرید چند کیسه از کودهای کشاورزی با او قرار گذاشتم. مراحل خرید هم طی شد و محموله را تحویل گرفتم، اما وقتی سر یکی از کیسه‌ها را بازکردم متوجه شدم که محتویات کیسه آن چیزی نیست که همیشه از آن استفاده می‌کردم. شهروند مذکور ادامه داد: از این نوع کود هم در محل فراوان دپو شده بود و مکان آن را دقیق اطلاع دارم.

 فروش خاک جای کود!

کارشناسان به محض اطلاع از نحوه اقدامات صورت گرفته نمونه‌هایی از کودها برداشته و آن را مورد بررسی قرار داده و پی بردند محموله تقلبی است و احتمال جایگزینی قسمت اعظم هر کیسه با خاک به جای کود متصور است.

این گونه بود که موضوع به جانشین دادسرای انقلاب مشهد اطلاع داده شد و در پی آن قاضی دشتی فدکی به کارشناسان اداره نظارت معاونت بازرسی سازمان صمت استان دستور داد به قید فوریت به محل دپوی محموله اعزام و دیگر اقدامات مورد نیاز را صورت دهند.

کمی بعد کارشناسان به محل دپوی کودهای کشاورزی تقلبی که در حوالی روستای عسکریه(جاده قدیم قوچان) بود اعزام و در ابتدا محل را که یک انبار متروکه مانند بود به صورت ناحسوس زیر نظر گرفتند.

کشف ۲۰ تن کود تقلبی و فرار مالک محموله

در این اقدام که مأموران پلیس هم حضور داشتند وقتی کارشناسان از وجود محموله در انبار مخفی اطمینان پیدا کردند به سرعت محل را مورد بازرسی قرار داده که در پی آن تعداد زیادی کیسه‌های کود کشاورزی تقلبی در محل یافت شد. بررسی دقیق‌تر نشان می‌داد روی تمامی کیسه‌ها درج شده بود: «فروش آزاد ممنوع و پیگیرد قانونی دارد».

از طرفی مشخص شد مالک محموله به محض حضور کارشناسان و مأموران پلیس از محل متواری شده است. این گونه شد که میزان موجودی انبار مورد شمارش قرار گرفت که معلوم شد در محل حدود ۲۰ تن کود تقلبی دپو شده است.

گزارش قدس حاکی است، موضوع فرار عامل فروش کودهای کشاورزی تقلبی و همچنین کشف محموله چند ده تنی به اطلاع مقام قضایی رسید و در پی آن قرار شد تمامی محموله از محل خارج و به محلی امن منتقل شود.

این اقدام هم صورت گرفت و تمامی محموله به یک انبار امین منتقل و آنجا تخلیه شد و از طرفی شناسایی مالک محموله و اینکه فرد متخلف به این شیوه چه مقدار کود تقلبی را به مردم فروخته همچنان در دستور مأموران قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.