بعد از باز شدن سفارتخانه‌های امارات و بحرین در یک سال اخیر در دمشق، نشانه‌ها حاکی از باز شدن قریب‌الوقوع سفارت عربستان سعودی نیز دیده می‌شود که طبق اعلام یک منبع آگاه، مقدمات این بازگشایی در حال انجام است و به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

 تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق

قدس آنلاین؛ خبرنگار تلویزیون روسیا الیوم در دمشق گزارش داد، برخی تعمیرات و بازسازی‌هایی، که عابران از مقابل سفارت عربستان سعودی در دمشق می‌توانند آنها را مشاهده کنند، حاکی از آن است که این مقر آماده برای ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک خود است حتی اگر هنوز تاریخ آن مشخص نشده باشد.

این یکی از چندین شاخص است که تایید می‌کند مرحله جدیدی از شواهدی جهت تغییر در عادی‌سازی روابط میان دمشق و ریاض و بازگشایی سفارت سعودی در دمشق است که تقریبا یک سال پیش نیز این شهر شاهد افتتاح سفارت‌خانه‌های امارات و بحرین بود.

یک منبع آگاه در دمشق به روسیا الیوم گفت که افتتاح سفارت سعودی «فقط مساله زمان است»، و در حال حاضر تمهیدات نهایی برای آن انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد که این اولین بار نیست که درباره «بازگشت نزدیک» برای ازسرگیری روابط میان دو  کشور سخن گفته می‌شود، بلکه تعدادی از نشانه‌های فعالی این موضوع را مورد تایید قرار می‌دهد و از جمله همان‌گونه که دیدید کاردار سفارت امارات در دمشق چند روز پیش آن را اعلام کرد که این نشانگر فضای کلی در شورای همکاری خلیج‌فارس است، علاوه بر آن، به مشارکت هیئتی از اتحادیه روزنامه‌نگاران سوریه در فعالیت‌های دبیرخانه کل اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب در ریاض اشاره کرد که این برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.

«موسی عبدالنور» رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران به روسیا الیوم گفت که هیئت سوری با هیچ شخصیت رسمی سعودی دیدار نکرده است و این مشارکت فقط به «گفت‌وگو با همکاران در انجمن روزنامه‌نگاران عربستان سعودی محدود شده است و ما فقط در یک ماموریت حرفه‌ای هستیم و ماموریت سیاسی نبود.»

عبدالنور درباره ابعاد سیاسی این مشارکت، که بدون تایید سیاسی صورت نمی‌گرفت، گفت: «قطعا موافقت شد چه نسبت به مشارکت ما و یا نسبت به انجمن روزنامه‌نگاران سعودی، که ناگزیر از طریق وزارتخانه‌های مربوطه مانند وزارتخانه‌های کشور و اطلاع‌رسانی این هماهنگی‌ها وموافقت‌ها صورت پذیرفت.»

وی خاطرنشان کرد که در جریان حضور انجمن روزنامه‌نگاران سوریه در عربستان سعودی به موضوع افتتاح سفارت در دمشق پرداخته نشد و فقط تأکید شد که این مشارکت گامی سازنده در مسیر درست به نفع سوریه، عربستان سعودی و تمامی عرب‌ها و به منظور پایان دادن به جنگ در سوریه است.

از سوی دیگر، «احمد مرعی» عضو مجلس الشعب (پارلمان سوریه) درخصوص برخی نشانه‌ها و تحولات، از جمله دعوت هیئت روزنامه‌نگاران سعودی از سندیکای روزنامه‌نگاران در سوریه به ریاض، ابراز عقیده کرد که این مشارکت می‌تواند شاخصی مهم برای ازسرگیری روابط میان دو کشور و نیز در چارچوب اقدام سعودی به تجدیدنظر در مواضعش باشد. از سوی دیگر، در چارچوب همین تجدیدنظر، چندین شاخص دیگر نیز وجود دارد مانند موافقت ایران با مشارکت در «طرح امنیت خلیج( فارس)» با میانجیگری عمان؛ که این امر نشانگر حرکت در مسیر مذاکره و آتش‌بس در منطقه است و بنابراین، آن «راهی برای خروج از همه تنش‌هایی است که به‌خصوص میان ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است و این تلاشی برای پایین آمدن عربستان سعودی از درخت است برای این‌که آن در باتلاق یمن غرق شده و تمامی محاسبات آن درباره نتیجه جنگ سوریه شکست خورده است».

وی افزود: «این طرح با موافقت آمریکا انجام می‌شود؛ چرا که آمریکایی‌ها تحت فشار مذاکره می‌کنند. در حالی‌که از یک سو از تنش و تحریم‌ها دم می‌زنند از سوی دیگر، باب را برای مذاکرات باز می‌گذارند و استراتژی آمریکا متفاوت است؛ زیرا به صورت غیرمستقیم وارد نبردها می‌شود و تلاش می‌کند از تلفات دور بماند. امروز هدف آتش‌بس است و نه جنگ.»

مرعی با اشاره به اظهارات «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، که گفته است «آتش‌بس به حل و فصل در یمن تبدیل می‌شود»، ابراز عقیده کرد که چنین اظهاراتی موفقیت میانجیگری عمان را ثابت می‌کند «به‌ویژه این‌که یمن میدان رویارویی واقعی میان سعودی و محور مقاومت است و این میدان، باید بعد از شکست سعودی به میادین دیگر تبدیل شود: مذاکرات و بحث و گفت‌وگو.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.