یاسوج- زنان و مردان مناطق عشایری که به دلیل دام‌پروری و فعالیت در زمینه صنایع‌دستی زندگی پرمشغله‌ای دارند در سال‌های خشک‌سالی برای تأمین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود به‌شدت در تنگنا قرار داشته و کمبود آب و بارش‌ها نه‌تنها مراتع را فقیر کرده است بلکه زندگی عشایر را برای تأمین نیازهای خود با سختی‌های فراوان همراه کرده است.

بازگشت رونق به اقتصاد عشایر

قدس آنلاین-گروه استان ها:  استان کهگیلویه و بویر احمد در زمره استان‌هایی است که تنوع عشایر کوچ رو در آن بسیار زیاد است و لذا این ظرفیت نقش بسزایی در تولید محصولاتی ازجمله گوشت در کشور دارد.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچ رو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است که خانواده‌های بسیاری به‌ویژه در«دریلا»، «آبگندی» و «کلاغ نشین» اسکان پیدا می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک‌های قشقایی و «دره شوری» هستند که سالانه ۲هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

کمبود آب

طی سال‌های پیاپی خشک‌سالی و کاهش شدید آب چشمه، چاه‌ها و قنات‌ها نشان داد که برای حفظ سنتی‌ترین شیوه زندگی ایرانی یعنی عشایر باید آب پایدار این مناطق تأمین شود.

طی سال‌های پیاپی خشک‌سالی و کاهش شدید آب چشمه، چاه‌ها و قنات‌ها نشان داد که برای حفظ سنتی‌ترین شیوه زندگی ایرانی یعنی عشایر باید آب پایدار این مناطق تأمین شودزنان و مردان مناطق عشایری که به دلیل دام‌پروری و فعالیت در زمینه صنایع‌دستی زندگی پرمشغله‌ای دارند در سال‌های خشک‌سالی برای تأمین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود به‌شدت در تنگنا قرار داشته و کمبود آب و بارش‌ها نه‌تنها مراتع را فقیر کرده است بلکه زندگی عشایر را برای تأمین نیازهای خود با سختی‌های فراوان همراه کرده است.

تأمین آب پایدار به‌ویژه در بخش آشامیدنی مهم‌ترین نیاز مردم مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که می‌تواند منجر به تداوم زندگی در این مناطق شود.

آب رسانی با تانکر که بنا بر گفته مسئولان هزینه انسانی و ترابری بسیاری را می طلبد و هم چنین خشک‌سالی طی سال‌های متوالی آسیب‌های زیادی به زندگی عشایر زده  و لذا برنامه‌ریزی برای تأمین آب عشایری می‌تواند منجر به رونق زندگی در این مناطق شود.

رونق تولید

در همین راستا نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی را یکی از نیازهای عشایر برای افزایش درآمد و رونق تولید در این مناطق عنوان می‌کند و می‌گوید: عملیات اجرایی طرح تأمین آب پایدار مناطق عشایر شرق گچساران  با ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات امور عشایر و بودجه ملی هم‌اکنون در حال اجراست.

غلامرضا تاج گردون اذعان می‌کند: از این میزان اعتبار ۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات امور عشایر و۵۰میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبارشده است.

وی با اشاره به طرح‌های در دست اقدام برای حل مشکلات عشایر ابراز می‌کند: با بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آب‌رسانی به هشت منطقه عشایر نشین گچساران ازجمله قلک کوچک و بزرگ، گچ تراب علی و امامزاده جعفر تعداد ۳۹۲خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های آب کشاورزی برای رونق تولید و افزایش درآمد کشاورزان ادامه می‌دهد: هم‌اکنون آب موردنیاز حدود ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان‌ها در حال بهره‌برداری است.

تاج گردون هم‌چنین از برنامه‌ریزی برای تأمین آب ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی مناطق عشایری این شهرستان‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: آب موردنیاز اجرای این طرح از طریق سد «چمشیر» تخصیص‌یافته و اعتبار موردنیاز هشت هزار هکتار زمین کشاورزی مناطق عشایری گچساران و باشت پیش‌بینی‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثبوتی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    0 0
    با سلام.منطقه قلک کوچک و بزرگ نیست صحیحش کلک کوچک و بزرگ میباشد.با تشکر