کرمانشاه- حتی خوش‌بین‌ترین قربانیان بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ کرمانشاه هم گمان نمی‌کردند سرمایه صدها میلیارد تومانی آنان زنده شود اما خوشبختانه با پیگیری دستگاه قضائیه تاکنون چهار مرحله مطالبات ۱۱ هزار و ۲۸۸ نفر از مالباختگان به صورت کامل تسویه شده است.

سرمایه از دست رفته مردم کرمانشاه زنده شد/۵۰۰ شاکی باقی ماند

قدس آنلاین- گروه استان ها: چند سال قبل بود که این سو و آن سوی برخی شهرها و نیز در پایتخت، آگهی‌های تبلیغاتی شرکتی بر تار و پود تابلو های تبلیغاتی نمایان شد که مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در زمینه فرش می‌کرد و سودهای هنگفتی را به سرمایه‌گذاران وعده می‌داد.

این تبلیغات در لوای نام «مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان» معرفی می شد و نوعی سرمایه‌گذاری تضمینی را در حوزه فرش و در قیاسی ارزشمندتر از طلا جار می‌زد.

 نمایشگاه سالانه فرش تهران در مهرماه سال ۱۳۹۱ نیز محل جولان این تبلیغات شد و کم‌کم قالیچه‌های درشت‌باف و زمخت این مکتب با طرح‌هایی ساده، بدوی و گل‌درشت هویتی خاص را برای مکتب یادشده رقم زدند.

مدیر این مجموعه نیز که خود را «کارآفرین ملی»، «جهادگر اقتصادی» و «بنیان‌گذار مکتب» می‌خواند با تبلیغات تلویزیونی تلاش کرد تا بسیاری از مردم  هم چون پروژه پدیده در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت فرش سرمایه گذاری کنند و در نهایت فرجام این پروژه این  تشکیل پرونده قضایی در استان کرمانشاه به تعداد ۱۲۲ هزار صفحه  و ۱۱ هزار نفر شاکی شد!

سال ۹۱ فردی با نام «م.م» نسبت به دریافت مجوزی در این استان  تولید غیرمتمرکز ۷۲۰ مترمربع فرش در سال را آغاز کرد که در سال ۹۴ به ۹۲۰ مترمربع رسید اما ازآنجاکه مسئولان مربوطه هیچ نظارتی بر فعالیت او نکردند لذا همین موضوع سرآغاز انحراف از تولید به کلاه‌برداری شد.

این کلاه‌بردار وقتی متوجه شد که از تولید فرش سود کافی درنمی‌آید مسیر فعالیت تجاری خود را کاملاً عوض کرد و با تبلیغ پرداخت سودهایی بالا شروع به گرفتن پول از مردم کرد؛ دراین‌بین افرادی هم که فریب او را خوردند بیشتر مردمی بودند که اندوخته یک‌عمر زحمت مشروع خود را در اختیار مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان گذاشتند.

باید گفت آنچه  بیش از همه باعث گرایش روزافزون شهروندان به‌سوی این سرمایه‌گذار صوری شد حمایت رسمی و علنی برخی مدیران ارشد از او و تبلیغات سنگین و مستمر در صداوسیمای استانی و چند نشریه پرمخاطب بود و جالب اینجا که حتی این فرد به‌عنوان کارآفرین نمونه هم معرفی شد.

وی طوری عمل کرد که تا روز دستگیری حتی یک شاکی هم نداشت زیرا از سرمایه‌ای که به‌صورت دریا به دستش می‌رسید به‌صورت قطره‌چکانی به سرمایه‌گذارانش می‌داد.

این کلاه‌بردار وقتی دید در فرش سود زیادی نمی‌کند، سرمایه مردم را برای خرید سنگ‌های تزیینی، عتیقه‌جات بکار گرفت و چند تن سنگ عقیق و فیروزه خرید و در ادامه حتی به خرید بیش از ۱۰۰ رأس اسب یک میلیارد ریالی اقدام کرد که اکنون نماینده دادگستری مراقب آن‌هاست که تلف نشوند.

پیگیری دستگاه قضایی

این سرمایه‌گذار صوری سرانجام در ۱۰ آبان ۹۵ و بنا بر اعلام نیروی انتظامی در حال خروج از کشور دستگیر شد لذا حتی خوش‌بین‌ترین قربانیان بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ کرمانشاه هم گمان نمی‌کردند سرمایه صدها میلیارد تومانی آنان زنده شود.

خوشبختانه با پیگیری دستگاه قضائیه تاکنون چهار مرحله مطالبات ۱۱ هزار و ۲۸۸ نفر از مالباختگان به صورت کامل تسویه شده است و بنا بر گفته دادستان کرمانشاه در مجموع در چهار مرحله ۱۲۰ میلیارد تومان به حساب مالباختگان پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان واریز شده است.

با واریز مرحله چهارم سپرده مالباختگان پرونده فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان شنبه ۱۶ اذرماه بنا بر اظهارات  دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه صرفا بخشی از طلب ۵۰۰ نفر از شکات پرونده باقی مانده است.

محمدحسین صادقی با بیان اینکه مرحله چهارم سپرده مالباختگان پرونده فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان ۱۶ اذرماه به حساب زیان دیدگان واریز شد ابراز کرد: با پرداخت این مرحله مطالبات ۲هزار و  ۱۰۰ نفر از مالباختگان این پرونده به صورت کامل تسویه شد.

آنچنان که روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه به نقل از صادقی نوشته است: تمام سپرده‌گذارانی که باقیمانده طلب آنها با کسر وجوهی که در زمان فعالیت محکوم علیه با عنوان سود دریافت کرده اند و نیز با حساب پرداخت‌های مراحل پیشین تا ۲۶۰ میلیون ریال، به صورت کامل تسویه شده است.

دادستان کرمانشاه یادآور شد: با واریز امروز شنبه، صرفا بخشی از طلب ۵۰۰ نفر از شکات پرونده باقی مانده که البته در این مرحله به حساب هر کدام از این افراد هم مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال واریز شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این چهار مرحله تمام مطالبات ۱۱ هزار و ۲۸۸ نفر از مالباختگان به صورت کامل تسویه شد، عنوان کرد: در مجموع در چهار مرحله ۱۲۰ میلیارد تومان به حساب مالباختگان پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان واریز شده است.

صادقی همچنین از تلاش برای تسویه طلب ۵۰۰ شاکی باقیمانده این پرونده خبر داد و گفت: با تلاش مجدانه تسویه مانده طلب بقیه شکات نیز تا حصول نتیجه دنبال خواهد شد.

مدعی العموم کرمانشاه افزود: نیازی به مراجعه مالباختگان به دادسرا نیست و واریز به حساب‌های آنها در بانک ملی انجام شده که از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا شعب بانک ملی سراسر کشور قابل برداشت است.

صادقی اضافه کرد: افرادی که مانده طلب آنها تا ۲۶۰ میلیون ریال است و حساب آنها در این مرحله تسویه نشده و یا افرادی که سپرده آنها بیش از مبلغ تعیین شده است و کمتر از ۱۶۰ میلیون ریال در این مرحله به حساب آنها واریز شده، می توانند برای بررسی موضوع به شعبه نهم اجرای احکام کیفری واقع در کوچه ثبت مراجعه کرده یا مشخصات خود را از طریق سامانه پیغام گیر صوتی(۰۸۳۳۷۲۳۲۲۳۹۲) برای بررسی مجدد اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.