حسین قرایی بعد از نوشتن چندین کتاب با موضوع زندگی و زمانه شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی در اثری تازه به سراغ حمید حسام رفته و درباره زندگی و نویسندگی خالق کتاب های «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی میرد» و چهره سال هنر انقلاب اسلامی، اثر تازه ای، تالیف کرده است.

از رفاقت با «قیصر» تا نوشتن برای «شهدا»

به گزارش قدس آنلاین، قرایی در کتاب تازه اش  بعد از انجام چند جلسه گفتگوی مفصل با حمید حسام به زندگی و نویسندگی این پژوهشگر از ابتدا تا امروز پرداخته است. «در جست و جوی مهتاب» به تازگی از سوی نشر شهید کاظمی منتشر شده و به بازار کتاب آمده است. این اثر در مدت کوتاهی که از انتشارش گذشته، توانسته با اقبال مخاطب روبرو شود. 

 اشتراکات نویسنده و «حسام»

«در جست و جوی مهتاب» دیروز در حوزه هنری با حضور حسین قرایی، حمید حسام و جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی رونمایی شد . به انگیزه برپایی چنین مراسمی  پای صحبت های حسین قرایی نشستیم تا از او درباره حمید حسام بپرسیم و بدانیم، چرا بعد از انجام گفتگوهای متعدد با شاعران، به سراغ حمید حسام رفته؛ نویسنده و پژوهشگری که اگرچه در حوزه نوشتن فعال است اما کسی او را به عنوان شاعر نمی شناسد.  

گویا توجه حمید حسام به ادبیات دفاع مقدس اولین انگیزه ای است که باعث شده ، قرایی به سراغ او برود و به ابعاد زندگی و آثار این پژوهشگر توجه کند.

قرایی با بیان این مطلب و در پاسخ به پرسش ما در توضیح بیشتر، می گوید: حمید حسام سهم قابل توجهی در ادبیات معاصر و ادبیات دفاع مقدس دارد و همین مساله  من را به سمت نوشتن زندگی و نویسندگی او کشاند. او به شهدا و مخصوصا شهدای همدان ارادت و توجه خاصی دارد که این مساله در آثاری که نوشته، نمود عینی دارد.  

نویسنده «حوالی روشن صدا» با بیان اینکه حسام به تصویر و تجلی هنرمندان انقلابی علاقه دارد و این مساله را نقطه اشتراک خودش با این نویسنده می داند. قرایی تصریح می کند: دغدغه زندگی حسام زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا است. همه زندگی او در سال های اخیر با شهدا گذشته است. در شرایطی که ما در عصر انقلاب دچار حجاب معاصرت شده ایم و بسیاری از چهره ها به چشم ما نمی آید، نویسنده ای مانند حمید حسام خیلی جدی و حرفه ای وارد این حوزه شده است . او به سراغ شهدایی رفته و از زندگی رزمندگان شهیدی نوشته که بعد از انتشار زندگی نامه شان، برای مردم دیدنی و تماشایی تر شده اند. شهید علی خوش لفظ، بعد از نوشتن و انتشار کتاب «شبی که مهتاب گم شد» و شهید علی چیت سازیان با کتاب«دلیل» بیشتر به نسل جوان بیشتر معرفی شد.

قرایی با بیان اینکه بخشی از کتاب « در جست و جوی مهتاب» به ویژگی های نویسندگی حمید حسام اشاره دارد، می گوید: شیوه نویسندگی حمید حسام در خاطره نویسی، خاص و ویژه است و این سبک نوشتاری در کتاب گفتگو با او مورد توجه قرار گرفته، او جزء خاطره نویسانی است که نه در پرداخت زندگی نامه شهدا، دچار سانسور می شود و نه با اغراق و غلو در خصوص آن ها می نویسد. قاطعانه می توان گفت، هر چیزی که شهید هست در آینه نوشتن حمید حسام بازنمایی می شود از این منظر هم تلاش های حسام قابل توجه است . همه این ها برای من کافی بود تا بدون فکر و تامل مقابل او بنشینم، حرف هایش را بشنوم و 6 ماه برای نوشتن کتاب وقت بگذارم.  

رفاقت قیصر و حسام

«در جست و جوی مهتاب» بخش مهم دیگری هم دارد و آن نظرات حمید حسام درباره تنی چند از نویسندگان معاصر است. حسام در خصوص جلال آل احمد، دکتر محمدرضا سنگری، رحیم مخدمی، علیرضا کمری، مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، حسین بهزاد، گلعلی بابایی، رضا امیرخانی، نصرت الله محمد زاده و بعضی شهدایی که ایشان راجع به آن کتاب نوشته هم صحبت کرده است. 

قرایی در این باره توضیح می دهد: شهید محمود شهبازی، شهید حسین همدانی، شهدایی هستند که حسام حتی بعد نوشتن کتاب هایی راجع به آن ها، باز هم در مورد آن ها حرف داشته است و در زندگی نامه خودش باز هم به این شهدا ادای دین کرده است. مثلا درباره شهید همدانی گفته است: شهید همدانی الگوی من بوده است و برای بسیاری از تصمیمات مهمی که بر سر دوراهی قرار می گرفتم، با مشورت شهید همدانی بهترین راه را انتخاب می کردم.

اما فصل بلندی از کتاب «در جست و جوی مهتاب» به رفاقت و دوستی حمید حسام و دکتر قیصر امین پور اختصاص دارد و این مربوط می شود به زمانی که حمید حسام دانشجو بوده و به جبهه هم رفت و آمد داشته است. نویسنده «از سناباد شعر» با اشاره به این خاطره می گوید: حمید حسام دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران بوده است. یکبار که در جبهه مجروح شده بوده، با جراحت در کلاس درس دکتر حمید زرین کوب حضور پیدا کرده است، دانشجوی کنار دستی او متوجه جراحتش می شود و می گوید: چون دست شما مجروح است، من جزوه شما را می نویسم.  و به این صورت زحمت نوشتن جزوه حمید حسام روی دوش «قیصر امین پور»می افتد و رفاقت  و دوستی با قیصر از همان روز آغاز می شود که تا روزهای فوت او پیدا می کند.

قرایی توضیح می دهد: با توجه به این که خاطرات دانشجویی قیصر در دهه 60 رصد نشده است و تا به حال هم در جایی درج نشده است، این گفته ها می تواند مورد توجه باشد و به عنوان سندی از تاریخ شفاهی ما مورد استفاده قرار بگیرد. به هر حال همه خاطرات مربوط به قیصر خواندنی اند، همینطور خاطرات حسام درباره قیصر.

توجه دانشجویان به سبک نویسندگی حسام

«در جست و جوی مهتاب» 180 صفحه دارد. به گفته قرایی عنوان کتاب بر گرفته از اثر معروف حسام یعنی «وقتی مهتاب گم شد» گرفته شده و این عنوان به دلیل قرابت با آثار او انتخاب شده است.

با توجه به اینکه حمید حسام، نویسنده در دسترسی نیست، قرایی از هر فرصتی برای رویارویی و انجام مصاحبه استفاده می کند. این مساله باعث می شود قرایی به عنوان نویسنده و گفتگو کننده برای صحبت با حمید حسام به همدان برود  و در آن جا گفتگوی مفصلی با این پژوهشگر انجام دهد . غیر از این ها بالاخره حسام هم مجاب می شود برای تکمیل خاطراتش به تهران بیاید و کتاب با نشست های حضوری در دو سفر و یک گفتگوی تلفنی به سرانجام می رسد و منتشر می شود.

  به باور قرایی جوانان علاقه مند به ادبیات باید با زندگی و زمانه حمید حسام، آشنا شوند چون سبک نویسندگی او به گونه ای است که می تواند به عنوان الگو ، برای جوانانی که تازه در مسیر نوشتن قدم می گذارند، مورد توجه قرار بگیرد.  

این نویسنده می افزاید: در ابتدای کتاب «در جست و جوی مهتاب»، کتاب شناسی و سالشمار آورده شده است. از این منظر هم این اثر می تواند مورد توجه دانشجویان و جوانان باشد . به نظرم دانشجویانی که در حوزه ادبیات کار حرفه ای می کنند، می توانند راجع به نویسندگی افراد تاثیرگذاری مانند حمید حسام، پایان نامه بنویسند تا بیشتر با تیزبینی های ایشان در حوزه نویسندگی و سرگذشت پژوهی آشنا شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.