دولت آمریکا به سفر احتمالی حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به ژاپن واکنش نشان داد.

چراغ سبز آمریکا نسبت به طرح ژاپن برای میزبانی از  رئیس جمهوری ایران

قدس آنلاین؛ به نقل از ماینیچی،‌ منابع دیپلماتیک روز شنبه از چراغ سبز آمریکا نسبت به طرح ژاپن برای میزبانی از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خبر دادند.

به گفته این منابع مقامات ایران و ژاپن درحال آماده سازی مقدمات برای حضور روحانی در ژاپن حوالی ۲۰ دسامبر هستند. درصورت انجام، این اولین سفر یک رئیس جمهوری ایران به ژاپن پس از سال ۲۰۰۶ است.

ژاپن به واسطه سالها رابطه دوستانه با ایران در تلاش برای معافیت از تحریم های اقتصادی دونالد ترامپ علیه تهران است که به واسطه خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ علیه تهران اعمال شد.

شینزو آبه که یکی از متحدان نزدیک دونالد ترامپ نیز به شمار می‌رود در ماه ژوئن به تهران سفر کرد و به اولین نخست وزیر این کشور تبدیل شد که از سال ۱۹۷۸ به بعد وارد ایران می‌شود.

به گفته منابع ژاپنی شینزو آبه در جریان سفر روحانی از ایران خواهد خواست تا همچنان به توافقات هسته‌ای خود پایبند بماند. البته این منابع هنوز خبری درباره پیشنهاد طرف مقابل به ایران مطرح نکرده‌اند.

سه شنبه هفته گذشته نخست وزیر ژاپن با معاون وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد و از تصمیم توکیو برای ارسال نیروی نظامی خاص به خلیج فارس خبر داد. یک مقام ارشد ژاپنی چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به ایران گفته است درحال بررسی ارسال نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه است. هدف از این اقدام بهبود قابلیت‌های کسب اطلاعات و اطمینان از انجام موفقیت آمیز ماموریت کشتی‌های تجاری اعلام شده است.

خبرگزاری رسمی ژاپن سه شنبه گذشته گزارش داد که این کشور تصمیم گرفته است به تنهایی به دنبال تعادل در روابط نزدیک خود با ایالات متحده و روابط دوستانه با ایران باشد، تا بتواند تنش ها را بدون پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا کاهش دهد.

ژاپن اعزام نیروهای دفاع از خود به این منطقه بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا را درنظر دارد. در صورتی که این نیروها اعزام شوند ژاپن قصد دارد به شیوه های دیگری از قبیل سهیم شدن اطلاعات با این ائتلاف همکاری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.