رییس دیوان عالی کشور گفت: آنچه که امروز در دیوان عالی کشور و در دستگاه‌های دیگر قضایی مبتلا به آن هستند، اطاله دادرسی و ورودی زیادی پرونده‌ها است که باید فکر اساسی برای آن شود.

رئیس دیوان عالی کشور: باید فکر اساسی برای ورودی زیاد پرونده‌ و اطاله دادرسی کرد

قدس آنلاین: حجت الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم  در نشست هم اندیشی معاونت حقوقی قوه قضاییه با قضات دیوان عالی کشور و دادگاه عالی انتظامی قضات که  صبح امروز در دیوان عالی کشور برگزار شد، گفت: جمع حاضر نخبگان قضایی و قضات فرهیخته و باسابقه کشور هستند که اینجا جمع شده اند.

وی افزود: لازم است چند مطلبی که مورد نیاز کشور است را بگویم.  اولین چیزی که شدیدا مورد احتیاج و نیاز است تنقیح قوانین ماست. قوانین متعدد و مکرر و ناسخ و منسوخ نیاز به تنقیح دارد که در دوره جدید، معاونت حقوقی قوه قضاییه در این زمینه دست به کار شده است و مایه امید است که این قضیه حل شود.

رییس دیوان عالی کشور افزود: آنچه را که امروز در دیوان عالی کشور و در دستگاه‌های دیگر قضایی مبتلا به آن هستند اطاله دادرسی و ورودی زیادی پرونده‌ها است که باید فکر اساسی برای آن  شود که به چه طریقی از اطاله دادرسی جلوگیری کنیم زیرا باید ورودی دستگاه قضایی و دیوان عالی -که باید به پرونده های مهم  بپردازد- را کم کنیم.

وی تاکید کرد: دیوان عالی باید به پرونده های فرجامی رسیدگی کند ولی متاسفانه امروز  درگیر پرونده‌هایی شده که از کار اصلی خود باز می ماند. ورودی زیاد پرونده‌ها ما را دچار مشکل کرده است.

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: دسترسی به نتیجه پرونده‌ها باید در اسرع وقت انجام شود تا مردم نیاز نداشته باشند  به خاطر اطلاع از پرونده خود به  دستگاه قضا مراجعه کنند  و بدون مراجعه به دستگاه قضایی  از پرونده خود مطلع شوند.

وی تصریح کرد: تاکنون اینطور نبوده که از نخبگان استفاده شود و  این حرکت مبارکی است که با پیشنهاد معاونت حقوقی انجام شده است و  قوانین ما بروز خواهد شد.

رییس دیوان عالی کشور ضمن تبریک به  اقدام حجت الاسلام مصدق  در اصلاح و تنقیح قوانین تبریک، گفت: چند کار را در دیوان عالی شروع کردیم که اگر به نتیجه برسد مفید است. ما سایت دیوان عالی را به روزمی کنیم تا مردم دسترسی داشته باشند و از آرای وحدت رویه بروز مطلع شوند. تا الان این طور نبود که آرای وحدت رویه به اطلاع مردم برسد. سعی داریم همان روز که رای وحدت رویه‌ای صادر شد، همه بتوانند به رای دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: باید یک شورای علمی در دیوان عالی داشته باشیم و قدم‌هایی هم  برداشتیم.  مواردی که درهیات عمومی عنوان می شود بررسی می‌شود تا نتیجه در حد عالی باشد و برهمین اساس پیشنهاد دادیم مجله حقوقی یا به صورت ماهنامه  بصورت علمی نظرات علمی نخبگان را منتشر کنیم.

رییس دیوان عالی کشور تاکید کرد: بنا داریم هیات عمومی  فعال و پرکار داشته باشیم. همچنین سفرهای استانی را به همه قضات اعلام می کنیم تا هرکدام آرای معارضی دیدند بگویند تا در هیات عمومی موضوع بررسی شود.

وی در پایان تاکید کرد: رای وحدت رویه راهگشا است و در حکم قانون است و این بخش را دنبال می کنیم و برای همه لازم الاتباع است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.