رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

 ۱۵هزار و ۶۱۸ نفر برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند/جوان‌گرایی داوطلبان حضور در پارلمان

قدس آنلاین:  جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه پیرامون اعلام گزارش ثبت‌نام داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همانطور که در شنبه گذشته پیش‌بینی اولیه از تعداد ثبت‌نام کنندگان صورت گرفت، تقریبا همان پیش‌بینی محقق شد. ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر آمار کل ثبت نامی‌ها است. 

معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: از این تعداد 88 درصد آقا و 12 درصد خانم هستند.

وی ادامه داد: 248 نفر از نمایندگان فعلی و 633 نفر از نمایندگان ادوار در انتخابات ثبت نام کردند. 3 هزار و 209 نفر در بازه سنی 36 تا 40 سال ثبت نام کرده‌اند که این نشان‌دهنده جوان‌گرایی در بین داوطلبان است.

وی عنوان کرد: با توجه به ازدحام جمعیت و به دلیل اینکه از لحاظ قانونی با مشکل مواجه بودیم، فرم ها به شکل دستی پر شد و اگر در سامانه ثبت شود این رقم به ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر خواهد رسید.

وی افزود: برمبنای میانگین سنی، کمترین شرکت‌کننده‌ها از سنین ۷۱ تا ۷۵ سال به تعداد ۶۱ نفر ثبت‌نام کننده است.

عرف گفت: کارمندان با ۵ هزار و ۴۶۴ نفر بیشترین گروه شغلی و کمترین تعداد هم به افراد نظامی با ۹۰ نفر تعلق دارد و ۴هزار و ۱۰۱ نفر یعنی ۲۶درصد ایثارگر هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره میزان انصرافی‌های داوطلبان ثبت نام شده گفت: به شکل قطعی آماری نداریم اما به شکل موردی نامه ارسال کردند و درخواست انصراف داشتند.
وی با بیان اینکه همکاران ما در این روزها تحت فشار بوده اند، گفت: هیات‌های اجرایی در همه حوزه‌ها تشکیل شده است؛ استعلامات از مراجع چهارگانه اخذ می‌شود و در روند رسیدگی قرار می‌گیرد.
عرف با اشاره به پیش بینی ستاد برای برگزاری یک انتخابات پویا، گفت: به عنوان مجری انتخابات تمام هم و غم‌مان برگزاری انتخابات است. تقریبا در ابتدای کار هستیم و زمینه‌سازی برای اجرای قانون به عنوان مجری انتخابات یعنی وزارت کشور و ناظر یعنی شورای نگهبان است. امیدواریم افراد کارآمد و در تراز انقلاب برای انتخابات مجلس انتخاب شوند.
 

پاسخ عرف به انتقادات ثبت نام خارج از نوبت یکی از داوطلبان
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به ایرنا مبنی بر انتقادات به نام‌نویسی خارج از نوبت یکی از داوطلبان نمایندگی مجلس‌، تصریح کرد:  این داوطلب از قبل شخصی را برای انجام مقدمات ثبت‌نام فرستاده و بخشی از روند ثبت نام هم طی شده بود. این امر برای یک نفر اتفاق افتاد که مورد سوال قرار گرفت.
عرف در پاسخ به پرسش خبرنگاری که آیا نام نویسی برخی نمایندگان شهرستانی برای حوزه انتخابیه تهران موجب میزان اقبال کم در این شهرستان ها می شود، گفت: براساس آمار، تمام حوزه‌های ما بیش از ظرفیت صندلی‌ها داوطلب دارد.
 

همه ثبت نام کنندگان وارد گردونه رقابت نمی شوند
عرف افزود: در خود تهران برای صندلی‌های ۳۰ گانه بیش از 4 هزار نفر ثبت‌نام کردند و سایر حوزه‌ها نیز همین گونه است؛ لذا از این حیث مشکلی نیست و در مرحله صلاحیت‌ها این بحث‌ها بیشتر مطرح می شود.
معاون وزیر کشور ارائه آمار از ترکیب و آرایش سیاسی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس را زود دانست و گفت: فعلا تحلیلی از ۱۶ هزار ثبت‌نام کننده اتفاق نیفتاده است، از سوی دیگر همه ثبت نام کنندگان، وارد گردونه رقابت نمی شوند. باید اجازه دهید تا در مراحل بعد به این سوالات راحت‌تر پاسخ بدهیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره نظارت ستاد انتخابات بر صدا و سیما به دلیل رفتار انتخاباتی و انتشار ثبت‌نام برخی داوطلبان خاص اظهار داشت: قاعدتا ارزیابی تبلیغات قبل از زمان برگزاری انتخابات در دستور کار ماست و دستگاه های ناظر هم جهت پیشگیری در قوه قضاییه هستند و بررسی خواهند کرد،.
وی ادامه داد: اگر مواردی از این دست مشاهده شود ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر به لحاظ قانونی جواب ندهد به مراکز قضایی معرفی خواهند شد.
عرف با اشاره به افراد جا مانده از نام نویسی گفت: افرادی که دیشب پشت در ستاد انتخابات بودند، طوماری ۲۰ نفره نوشتند و یکی از معاونان وزیر با من تماس گرفت در صورت امکان این افراد داخل ستاد بیایند.
وی ادامه داد: این زمانی بود که حدود ۳۰۰ نفر جمعیت هم در داخل باقی مانده بودند و به دلیل اینکه اعلام کرده بودیم ساعت 18 ثبت نام پایان می یابد این امکان وجود نداشت، بنابراین گفتم باید بررسی شود. لذا حدود ۳۰ نفر پشت در ماندند که ۱۰ برابر آنها در سالن‌ها بودند و اگر موافقت می‌شد، تعدادی می‌گفتند مگر اینها با شما نسبتی دارند؟
وی اضافه کرد: این آمارهای دوگانه‌ای که گفته شد، حدود ۵۲۰ نفر هستند که مربوط به همان‌هایی بودند که ما عرض کردیم و به شیوه دستی فرآیند ثبت‌نامشان انجام شد. این افراد انگیزه های فراوانی برای ثبت نام داشتند و حاضر بودند چند ساعت منتظر بمانند تا نوبت شان شود.
رئیس ستاد انتخابات کشوردر پاسخ به دیگر پرسش ایرنا در مورد احراز صلاحیت داوطلبان تصریح کرد: از امروز احراز صلاحیت‌ها و پس از استعلام نهادهای چهارگانه به هیات‌های اجرایی 11 نفره که ۸ نفر از معتمدین و بقیه هم فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال هستند، ارسال می شود و آنان براساس ماده 50، حدود ۱۰ روز  فرصت اعلام دارند.
وی ادامه داد: در مورد اعتراض‌ها و کسانی که به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند هیئت های نظارت شکل می‌گیرد و در دو دوره ۲۰ روزه بررسی‌ها انجام می‌شود که این فرایند در مجموع ۵۰ روز طول خواهد کشید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.