با توجه به این شرایط در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد حزب محافظه کار ممکن است برنده انتخابات باشد اما با این تفاوت که بعید است موفق شود اکثریت لازم را به دست بیاورد و این به این معنی است که احتمالا با «پارلمان معلق» روبرو خواهیم بود.

 فاصله جانسون - کوربین کمتر شد؛ «پارلمان معلق» در راه است؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ در حالی که فقط ۴ روز تا برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس مانده رقابت بین دو حزب اصلی این کشور برای جلب آرای مردمی گرم تر شده است.

طبق برنامه انتخابات پارلمانی انگلیس روز ۱۲ دسامبر برابر با ۲۱ آذر ماه برگزار خواهد شد تا بلکه نتیجه آن بتواند تکلیف برگزیت را تا مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا یعنی تا ۳۱ ژانویه(۱۱ بهمن) مشخص کند.

از زمان آغاز رقابت کمپین‌های انتخاباتی تاکنون و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی موسسات معتبر افکارسنجی، احتمال پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات پیش رو، بیش از سایر احزاب ازجمله حزب کارگری بوده است.

در عین حال همین نظرسنجی‌ها از کمتر شدن فاصله آرای حزب کارگر به رهبری کوربین با حزب محافظه کار به رهبری جانسون در استانه انتخابات خبر میدهند. چنانکه سابقه تاریخی انتخابات سال ۲۰۱۷ نشان داد که در روزهای نزدیک به رای گیری  حزب کارگر توانست فاصله خود را با حزب حاکم کمتر کند؛ از این رو رخ دادن هرگونه اتفاقی در انتخابات پیش رو نیز محتمل به نظر می رسد.

اما جدیدترین نظرسنجی که در انگلیس انجام شده و نتیجه آن امروز(یکشنبه) منتشر شده از این نکته حکایت دارد که شانس پیروزی حزب محافظه کار برای پیروزی در انتخابات بیشتر از حزب کارگر به رهبری است؛ نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه Savanta ComRes انجام شده حاکی از آن است که حزب محافظه کار ۸ امتیاز از حزب کارگر جلوتر است.

در رابطه با چرایی برتری نسبی جانسون بر رقیبش کوربین در حزب کارگر میتوان دلایل مختلفی ذکر کرد اما در رابطه با اینکه چرا کوربین علی رغم صراحت، صداقت و ساده زیستی که در دنیای سیاست گوهری کمیاب بشمار می آید، از محبوبیت چندانی نزد بخش عمده‌ای از افکار عمومی حتی اعضای احزاب مخالف دولت برخوردار نیست می‌توان به سه دلیل عمده اشاره کرد.

نخست سیاست‌ها و ذهنیت خاص اقتصادی کوربین که به تفکر و عملکرد رادیکال شهره است؛ دوم فضاسازی سنگین علیه او به دنبال اتهام زنی مخالفان در رابطه با عدم برخورد قاطع با یهودی ستیزی در درون حزب کارگر و در نهایت تردید و به نوعی حس دوگانگی مردم در خصوص مواضع او در بحث سرنوشت ساز برگزیت.

درواقع باید گفت با اینکه حزب کارگر و شخص کوربین همواره طرفدار اتحادیه اروپا بوده اند اما در روند دعواهای ماههای گذشته پیرامون این موضوع، بر خلاف حزب محافظه کار که قاطعانه خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست یا حزب مخالف دیگر یعنی سوسیال دموکرات که صراحتا موضع حمایت از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه را اتخاذ کرده است، کوربین بر مذاکره با اتحادیه برای خروج تاکید میکند اما در عین حال می‌گوید توافق جدید با اروپا را در قالب رفراندوم به رای مردم خواهد گذاشت که این موضوع باعث سردرگمی آن بخش از رای دهندگان و حامیان سنتی حزب کارگر شده است که موضوع ماندن در اتحادیه اروپا برای آنها اهمیت و اولویت دارد.

به عبارتی رای دهندگان در انتخابات آتی بر خلاف دوره‌های قبل، صرفا بر اساس ملاحظات حزبی رای نخواهند داد بلکه برای بخش قابل ملاحظه‌ای از آنان، معیار مواضع احزاب در بحث حساس برگزیت مهم خواهد بود. درواقع همین نکته مهم و کلیدی باعث شده پیش بینی برنده انتخابات پیش روی بریتانیا دشوار باشد.

البته در رابطه با نکته آخر مورد اشاره باید گفت که این مسئله فقط شامل حزب کارگر نمی‌شود بلکه همین امر می‌تواند شرایط حزب محافظه کار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یعنی چنانچه رای دهندگان انگلیسی عضو حزب محافظه کار احساس کنند که جانسون به هر علتی در پیشبرد بحث برگزیت تردید دارد، فارغ از گرایش حزبی به حزب «برگزیت» به رهبری «نایجل فاراژ» رای خواهند داد؛ البته ظرف یک ماهی که از شروع کارزارهای انتخاباتی گذشته جانسون تماتم تلاش خود را به کار بسته تا به گونه‌ای موضع نگیرد یا حرفی نزند که چنین حسی در اعضا ایجاد شود اما در مورد کوربین داستان به گونه‌ای دیگر است.

اما آیا این به این معنا است که  محافظه کاران می‌توانند اکثریت را در پارلمان انگلیس از آن خود کنند؟ نظرسنجی یک هفته قبل موسسه معتبر یوگو نشان می‌داد که محافظه کاران می‌توانند اکثریت لازم را در پارلمان کسب کنند اما توجه به چند نکته در رابطه با این مسئله و پاسخ به پرسشی که مطرح شد ضروری می‌نماید.

این نظرسنجی مربوط به دو هفته مانده به انتخابات بود و زمان دو هفته برای تغییر شرایط در فضای سیاسی بریتانیا زمان کمی نیست. مکانیسم نظرسنجی انجام شده کرسی به کرسی بود و بررسی ها نشان می‌دهد در بسیاری از موارد آراء افراد بسیار نزدیک به هم بوده و به عبارتی لب مرز قرار داشت که با کوچکترین تحول سیاسی به هر سمتی قابل تغییرکردن بود؛ حزب کارگر با آگاهی از نتایج نظرسنجی یاد شده و سایر ارزیابی ها بلافاصله رویکرد و روند انتخاباتی خود را از فردای انتشار نظرسنجی تغییر داد که ظرف روزهای گذشته این تغییر رویکرد مثمرثمر نیز بوده است.

به گفته کارشناسان، با توجه به این شرایط در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد مثل تغییر در تصمیم جوانان مبنی بر حضور و مشارکت در انتخابات که در حال حاضر از درصد کمی برخوردار است - حزب محافظه کار ممکن است برنده انتخابات باشد اما با این تفاوت که بعید است موفق شود اکثریت لازم را به دست بیاورد و این به این معنی است که احتمالا با «پارلمان معلق»( یعنی پارلمانی که اکثریت لازم را ندارد و حزب حاکم نمی‌تواند قوانین مورد نظر را به علت مخالفت احزاب مخالف مصوب کند) روبرو خواهیم بود؛ البته تا روز برگزاری انتخابات هنوز چهار روز مانده و تحولات روزهای دوشنبه و سه شنبه می‌تواند در تغییر شرایط تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.