رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: وقتی چرخه تولید، توزیع و مصرف درست نباشد این مشکلات نیز بوجود خواهد آمد. یک سال پیاز گران می شود، سال دیگر سیب زمینی. امسال نوبت گوجه فرنگی است.

قیمت گوجه به زودی کاهش می یابد /جهاد کشاورزی و سرمای هوا مسببان اصلی گرانی گوجه اند

حیدر ساکن برجی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: در حال حاضر گوجه از استانهای جنوبی کشور در حال حمل به مشهد است. روزانه بیش از ۱۰۰ تن گوجه وارد میدان بار مشهد می شود که پیش بینی می کنم این رقم به زودی به حدود ۲۰۰ تن برسد. وقتی عرضه زیاد شود، قیمت گوجه کاهش خواهد یافت.

وی افزود: گوجه هایی که وارد میدان بار مشهد می شوند، و دارای کیفیت عالی و صادراتی نیستند و  معمولی اند و برای مصارف خانگی کیفیت مناسبی دارند. این گوجه ها بنا به مرغوبیت به ازای هر کیلو ۵ هزارتومان تا ۸ هزارتومان در میدان بار مشهد به فروش می رسد. قیمت گوجه های گلخانه ای هم در این فصل حدود ۱۲ هزار تا ۱۳ هزارتومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوجه در سطح شهر با میدان بار تفاوت فاحش دارد بیان کرد: به طور معمول گوجه هایی که کیفیت پایین تری دارند دورریز بیشتری هم دارند. در نتیجه ممکن است میوه فروشان این موارد را لحاظ کنند و به سود ۳۵ درصدی که قانون به آنها اجازه داده است بیافزایند. به همین دلیل قیمت در سطح شهر تفاوت زیادی با میدان بار دارد.

وی اظهار کرد: صنایع تبدیلی مانند کارخانجات رب گوجه فرنگی در حال حاضر هیچ نقشی در گرانی گوجه ندارند. به این دلیل که با قیمت بالای گوجه اصلا توجیهی ندارد که کارخانجات در حجم بالا این محصول را خریداری کنند. باید در نظر گرفت که در صورتیکه این کار را انجام دهند آنوقت با چه مبلغی باید رب یا محصولات دیگر را به فروش برسانند؟ آیا آنقدر مشتری خواهند داشت؟

وی ابراز داشت: قیمت سوخت هیچ نقشی در گرانی این روزهای گوجه ندارد. اگر نقش داشت باید قیمت تمامی میوه ها افزایش چشمگیری پیدا می کرد و نه فقط گوجه. تنها دلیل گرانی این محصول، کمبود آن در بازار بود که تا چند روز آینده این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوجه سالهای گذشته به این شدت افزایش پیدا نمی کرد گفت: سرمای زودرسی که امسال شاهد آن بودیم باعث شد که کشاورزان خراسان رضوی و نیز کشاورزان استانهای پیرامونی نتوانند به موقع گوجه های بوته ای را برداشت کنند. باید در نظر داشت که گوجه درمقابل سرما چندان مقاوم نیست.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد یادآور شد: سرمای هوا و نزولات آسمانی در چند روز گذشته باعث شد که جمع آوری و ارسال گوجه از استانهای همجوار کاهش یابد اما با توجه به اینکه در روزهای آینده گوجه استانهای جنوبی به مشهد ارسال خواهد شد، حجم گوجه در میدان بار مشهد زیاد خواهد شد و قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: البته این موارد منوط به آن است که سرمای زیاد یا مشکل خاصی در روزهای آینده بوجود نیاید. اما چیزی که باید گفت این است که به شدت به دنبال افزایش حجم ورودی گوجه به میدان بار هستیم تا بتوانیم شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

برجی ادامه داد: سالهای پیش تا اواخر آذر ماه از شهرستان ها و استانهای همجوار این نیاز را برطرف می کردیم تا زمانیکه فصل ورود گوجه استانهای جنوبی از راه برسد. به همین دلیل قیمت گوجه تغییر چندانی نمی کرد. اما امسال در پاییز، این خلا بوجود آمد و باعث افزایش چشمگیر قیمت گوجه شد.

 وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان است که باید سازمان جهاد کشاورزی نظارت دقیقی روی این مسئله داشته باشد. وقتی الگوی کشت رعایت نشود باعث می شود که کشاورزان در یک سال همه باهم به عنوان مثال به کشت گوجه روی آوردند و محصول زیاد شود و روی دست کشاورز بماند و ضرر کند. به همین دلیل سال دیگر از کشت گوجه خودداری می کند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که در اینصورت عرضه گوجه کاهش خواهد یافت. لذا نظارت مدیران جهاد کشاورزی نیز در این موضوع بسیار مهم است. وقتی چرخه تولید، توزیع و مصرف درست نباشد این مشکلات بوجود خواهد آمد. یک سال پیاز گران می شود، سال دیگر سیب زمینی. امسال نوبت گوجه فرنگی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.