زاهدان- با شیوع این بیماری آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان حال موجی از تقاضا برای خریداری واکسن و هم‌چنین شایعات بی‌شماری در فضای مجازی به راه افتاده است که بنا بر گفته کارشناسان نباید به این اخبار توجه کرد.

«آنفلوآنزا» در سیستان و بلوچستان تب شایعات را بالا برد/داروی تقلبی رسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیماری آنفلوانزا هم چون سایر کشور در استان سیستان و بلوچستان نیز تاکنون ۷ قربانی گرفته است که از این تعداد قربانی ۲ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و ۵ نفر در حوزه پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده است.

گفتنی است با شیوع این بیماری در حال حاضر موجی از تقاضا برای خریداری واکسن و هم‌چنین شایعاتی بی‌شمار در فضای مجازی به راه افتاده است که بنا بر گفته کارشناسان نباید به این اخبار توجه کرد.

مرگ‌های مشکوک

شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان موجب شده تا مردم هر فوتی را در فهرست جان‌باختگان ابتلا به این بیماری دانسته و به شایعات دامن بزنند.

خبر فوت ۲ معلم و یک دانش‌آموز براثر ابتلا به آنفلوانزا در زمره اخباری بود که طی روزهای گذشته از مجاری خبری و  رسانه‌ها در استان به‌سرعت برق منتشر شد اما حالا رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می‌گوید:  فوت ۲ معلم و یک دانش‌آموز در شهرستان‌های دلگان و نیک شهر براثر آنفلوانزا مورد تائید این دانشگاه نیست!

دکتر مهران امینی فرد در همین رابطه بیان می‌کند: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده علت فوت «عمران رئیسی» دانش‌آموز پایه دهم شهر «ساربوک» از توابع شهرستان قصر قند به دلیل بیماری صرع بوده است و همچنین علت فوت ۲ معلم نیز بیماری آنفلوانزا نبوده بلکه یکی از آنان براثر سکته جان خود را ازدست‌داده و فرد دیگر نیز براثر بیماری دیگری غیر از آنفلوانزا فوت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر بابیان اینکه تاکنون ۱۱ بیمار تائید شده مبتلابه آنفلوانزا  در بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند توضیح می‌دهد: آنفلوانزا تاکنون جان یک مرد ۴۹ ساله چابهاری و کودک ۲ ساله کنارکی را در محدوده این دانشگاه گرفته است.

شایعه تعطیلی مدارس

با شدت گرفتن این بیماری بنا به درخواست مسئولان آموزش‌وپرورش و دستور استاندار از ۱۴ تا ۱۷ آذر تمامی مدارس مقاطع سه‌گانه آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام‌شده است لذا با تمام تعطیلی‌ها بازهم خانواده‌ها نگران از سلامتی فرزندان خود هستند.

گفتنی است درحالی‌که  با موافقت استاندار مدارس سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تنها تا روز یکشنبه ۱۷ آذرماه تعطیل اعلام‌شده است اما برخی افراد در فضای مجازی اعلام می‌کنند که تا پایان این هفته مدارس استان تعطیل است.

این در حالی است که اداره کل آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که تعطیلی مدارس تا روز یکشنبه ادامه دارد و کلاس‌ها از صبح دوشنبه ۱۸ آذرماه دایر خواهد بود.

بستری ۱۵۰ بیمار مبتلابه آنفلوانزا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز بابیان اینکه تاکنون پنج نفر براثر شدت علائم بیماری آنفلوانزا و داشتن سابقه علائم بیماری‌های زمینه‌ای در محدوده این دانشگاه فوت کرده‌اند افزود: بیش از ۷۵۰ بیمار در سیستان و بلوچستان  از ابتدای آذرماه تاکنون با علائم آنفلوانزا به بیمارستان بوعلی زاهدان مراجعه کرده‌اند که منجر به بستری شدن بیش از ۱۵۰ نفر از آنان شده است.

دکتر محمد هاشمی شهری رعایت اصل خود مراقبتی و اصول بهداشتی را مهم‌ترین راهکار در پیشگیری از آنفلوانزا عنوان کرده و می‌افزاید: آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد بیماری خفیف تا شدید و حتی در برخی موارد منجر به مرگ شود.

ورود داروهای تقلبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم‌چنین نسبت به ورود اقلام غیرمجاز داروئی از کشور پاکستان به این استان نیز هشدار داده و اذعان می‌کند: کارشناسان دارویی نگران‌اند که افراد سودجو این اقلام غیرسالم و خطرناک را به‌عنوان داروی پیشگیری و مقابله با آنفلوانزا به‌صورت قاچاق وارد کشور کرده و باقیمت‌های گزاف به مردم به فروش برسانند.

وی بابیان اینکه دارو به میزان لازم در اختیار واحدهای درمانی قرار دارد از مردم می‌خواهد تا از خوددرمانی اجتناب کرده و در صورت احتمال به ابتلا حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.