در حالی که فقط چهار روز تا برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس مانده، رقابت بین دو حزب اصلی این کشور برای جلب آرای مردمی گرم تر شده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛  در حالی که فقط چهار روز تا برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس مانده، رقابت بین دو حزب اصلی این کشور برای جلب آرای مردمی گرم تر شده است. بر اساس برنامه، انتخابات پارلمانی انگلیس روز ۱۲ دسامبر برابر با ۲۱ آذر ماه برگزار خواهد شد تا بلکه نتیجه آن بتواند تکلیف برگزیت را تا مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا یعنی تا ۳۱ ژانویه(۱۱ بهمن) مشخص کند. از زمان آغاز رقابت کمپین‌های انتخاباتی تاکنون و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مؤسسات معتبر افکارسنجی، احتمال پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات پیش رو، بیش از سایر احزاب ازجمله حزب کارگری بوده است.

علت عدم استقبال از کوربین

در رابطه با چرایی برتری نسبی جانسون بر رقیبش کوربین در حزب کارگر، می‌توان دلایل مختلفی ذکر کرد، اما در رابطه با اینکه چرا کوربین با وجود صراحت، صداقت و ساده زیستی که در دنیای سیاست گوهری کمیاب به شمار می آید، از محبوبیت چندانی نزد بخش عمده‌ای از افکار عمومی حتی اعضای احزاب مخالف دولت برخوردار نیست، می‌توان به سه دلیل عمده اشاره کرد.

نخست؛ سیاست‌ها و ذهنیت خاص اقتصادی کوربین که به تفکر و عملکرد رادیکال شهره است. دوم؛ فضاسازی سنگین علیه او به دنبال اتهام زنی مخالفان در رابطه با عدم برخورد قاطع با یهودی ستیزی در درون حزب کارگر و در نهایت؛ تردید و به نوعی حس دوگانگی مردم در خصوص مواضع او در بحث سرنوشت‌ساز برگزیت.

درواقع باید گفت با اینکه حزب کارگر و شخص کوربین همواره طرفدار اتحادیه اروپا بوده اند، اما در روند دعواهای ماه‌های گذشته درباره این موضوع، بر خلاف حزب محافظه کار که قاطعانه خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست یا حزب مخالف دیگر یعنی سوسیال دموکرات که آشکارا موضع حمایت از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه را اتخاذ کرده است، کوربین بر مذاکره با اتحادیه برای خروج تأکید می‌کند، اما در عین حال می‌گوید توافق جدید با اروپا را در قالب همه‌پرسی به رأی مردم خواهد گذاشت که این موضوع موجب سردرگمی آن بخش از رأی دهندگان و حامیان سنتی حزب کارگر شده است که موضوع ماندن در اتحادیه اروپا برای آن‌ها اهمیت و اولویت دارد.

محافظه کاران پیروز می‌شوند؟

اما آیا این به این معناست که  محافظه کاران می‌توانند اکثریت را در پارلمان انگلیس از آن خود کنند؟ نظرسنجی یک هفته پیش مؤسسه معتبر یوگو نشان می‌داد محافظه کاران می‌توانند اکثریت لازم را در پارلمان کسب کنند، اما توجه به چند نکته در رابطه با این مسئله و پاسخ به پرسشی که مطرح شد، ضروری است.

این نظرسنجی مربوط به دو هفته مانده به انتخابات بود و زمان دو هفته برای تغییر شرایط در فضای سیاسی بریتانیا زمان کمی نیست. مکانیسم نظرسنجی انجام شده کرسی به کرسی بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از موارد آرای افراد بسیار نزدیک به هم بوده و به عبارتی لب مرز قرار داشت که با کوچک‌ترین تحول سیاسی به هر سمتی قابل تغییر بود؛ حزب کارگر با آگاهی از نتایج نظرسنجی یاد شده و سایر ارزیابی‌ها بلافاصله رویکرد و روند انتخاباتی خود را از فردای انتشار نظرسنجی تغییر داد که در روزهای گذشته این تغییر رویکرد مثمرثمر نیز بوده است.

به گفته کارشناسان، با توجه به این شرایط در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، مثل تغییر در تصمیم جوانان مبنی بر حضور و مشارکت در انتخابات که در حال حاضر از درصد کمی برخوردار است - حزب محافظه کار ممکن است برنده انتخابات باشد، اما با این تفاوت که بعید است موفق شود اکثریت لازم را به دست بیاورد و این بدان معنی است که احتمالاً با «پارلمان معلق» (یعنی پارلمانی که اکثریت لازم را ندارد و حزب حاکم نمی‌تواند قوانین مورد نظر را به علت مخالفت احزاب مخالف مصوب کند) روبه‌رو خواهیم بود؛ البته تا روز برگزاری انتخابات هنوز چهار روز مانده و تحولات روزهای دوشنبه و سه شنبه می‌تواند در تغییر شرایط تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.