ماجرای دلخوری مربیان و بازیکنان خارجی از باشگاه‌های ایرانی بابت تأخیر در پرداخت دستمزدهای آن‌ها اتفاق جدیدی در فوتبال ایران نیست اما در ماه‌های اخیر این موضوع پر رنگ‌تر از هر زمانی شده است.

قدس آنلاین:  ماجرای دلخوری مربیان و بازیکنان خارجی از باشگاه‌های ایرانی بابت تأخیر در پرداخت دستمزدهای آن‌ها اتفاق جدیدی در فوتبال ایران نیست اما در ماه‌های اخیر این موضوع پر رنگ‌تر از هر زمانی شده است.

*دور زدن تحریم‌ها

ماجرا به بی‌پولی و نبود منابع مالی ربطی ندارد بلکه تحریم‌های آمریکایی‌ها علت اصلی پیدایش این بحران است، از آنجا که سیستم بانکداری جهانی به دنبال تصمیم ناجوانمردانه آمریکایی‌ها کلیه نقل‌وانتقالات مؤسسات ایرانی را به خارج از کشور محدود کرده باشگاه‌ها برای پرداحت حق الزحمه و دستمزد مربیان و بازیکنان خود با چالش رو به‌رو می‌شوند.

البته مسئولان باشگاه‌های لیگ برتری به منظور حل و فصل این ماجرا و متقاعد ساختن مربیان و بازیکنان طرف قرارداد خود تلاش می‌کنند با دور زدن تحریم‌ها تعهد خود را عملی کنند اما مشکل بزرگ‌تر آنجاست که طرف غیر ایرانی با این فرایند با دردسر بزرگ‌تری رو به‌رو خواهد شد تا حدی که در کشورش متهم به پولشویی می‌شود! اتفاقی که هم اکنون گریبانگیر استراماچونی شده است.

*دردسرهای استراماچونی

شنیده می‌شود مسئولان باشگاه استقلال در هنگام عقد قرارداد با سرمربی ایتالیایی، مشکلات تحریم و انتقال پول را به درستی به او و مدیر برنامه اش منتقل نکرده اند. به شکلی که وی بعد از حضور در ایران متوجه شده که استقلال نمی‌تواند دستمزدش را به راحتی و مستقیماً به حسابش در ایتالیا منتقل کند. البته واریز حقوق وی در ماه‌های گذشته توسط شخص ثالث سبب مشکلاتی برای این مربی شده و شاید این اتفاقات سبب شود حسابش در این کشور بسته شود.

استراماچونی در این مدت که با استقلال همکاری می‌کند، از سوی بانک خود پیام‌هایی دریافت کرده که باید برای انتقال پول توسط افراد مختلف به آن‌ها توضیحاتی را ارائه کند. از طرفی، استقلالی‌ها هم حالا باید ۱۱۰ هزار دلار به حساب این مربی واریز کنند. مشخص نیست این بار در حالی که استراماچونی در بانک خود دچار مشکل شده، چگونه باید انتقال پول انجام شود.

به نوشته رسانه‌های ایتالیایی در برهه کنونی اگر استراماچونی نتواند دلایل قانع کننده ای برای پول‌های واریزی به حسابش بیاورد ممکن است از سوی سیستم بانکداری ایتالیا به جرم پولشویی تحت تعقیب قرار گیرد که این اتفاق تمام زندگی خصوصی و اجتماعی وی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد تا او به این واسطه دست به دامن فیفا شود تا به کمکش بیاید تا از عواقب قانونی این جرم در کشورش مصمون بماند.

*کالدرون مربی بعدی است؟

اما این موضوع صرفاً برای سرمربی استقلال رخ نداده است بلکه سرمربی آرژانتینی پرسپولیس هم با این موضوع دست به گریبان است، او پیش از این مدعی شده تا پایان آذرماه در خصوص مشکلات مالی حرفی به زبان نمی‌آورد اما بی‌گمان اگر مشکلاتش حل نشود تصمیم جدیدی خواهد گرفت.

به جز استقلال و پرسپولیس در حال حاضر باشگاه صنعت نفت آبادان نیز با همین پروسه و داستان درگیر است اما اسکوچیچ به اندازه کالدرون و استراماچونی در خطر تعقیب بین‌المللی از سوی اینترپل نیست!

*سوء استفاده عرب‌ها

در این میان باشگاه‌های متمول حاشیه خلیج‌فارس هم فرصت را مغتنم شمردند و با سوء استفاده تمام عیار پیشنهادهای اغواکننده‌ای را به مربیان خارجی شاغل در ایران ارائه دادند تا به این شکل آن‌ها را وسوسه کنند.

در خصوص فوتبالیست‌ها هم داستان به همین ترتیب است تا یک بار دیگر ماجرای پاتوسی، مامه تیام در آستانه وقوع دوباره قرار گیرد، تا فوتبال باشگاهی ایران بابت از دست دادن بازیکنان خوش کیفیتی نظیر آن‌ها متضرر شود.

بازتاب و انتشار این اتفاقات و اخبار در رسانه‌های مطرح جهان عامل بازدارنده‌ای برای ستاره‌ها و مربیان سرشناس می‌شود تا قید فعالیت فوتبالی در ایران را بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.