شاید در سال‌های اخیر بارها نام اقامتگاه‌های بومگردی را شنیده باشیم. اقامتگاه‌های متفاوت که ما را به گذشته‌های دور، به دوران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و به خاطرات دوره کودکی برمی‌گرداند.

تجربه ای جدید با اقامت در دل تاریخ

شاید در سال‌های اخیر بارها نام اقامتگاه‌های بومگردی را شنیده باشیم. اقامتگاه‌های متفاوت که ما را به گذشته‌های دور، به دوران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و به خاطرات دوره کودکی برمی‌گرداند.

فضایی مملو از زندگی ساده روستایی در خانه‌های چوبی و با بوی عطر کاهگل، غذاهایی که یادآور دستپخت مادرانمان است و در آن می‌توان تجربه‌هایی چون مزرعه‌گردی، طبیعت‌گردی، بازدید از مکان‌های تاریخی منطقه، جمع‌آوری داروهای گیاهی همراه با تجربه پوشیدن لباس‌های محلی را داشته باشیم. همه این‌ها حس نوستالوژی است که انسان امروز به دنبال دور شدن هر از گاهی از دنیای پیچیده و مدرن است تا برای ساعاتی به آرامش برسد و اقامتگاه‌های بومگردی این حس خوب را می‌تواند برایمان به همراه داشته باشد.

• جاذبه و منابع گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس درباره وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی می‌گوید: بحث توجه به اقامتگاه‌های بومگردی به عنوان یکی از انواع تأسیسات گردشگری در آخرین آیین‌نامه که در سال ۹۴ اصلاح و رسماً تأسیسات گردشگری تحت پوشش اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.

یوسف بیدخوری می‌افزاید: از یک طرف بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های ما دارای مناطق خوب، جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خوبی است، البته بین جاذبه و منابع گردشگری تفاوت قائلم.

وی خاطرنشان می‌کند: شاید جاهای بسیارخوبی داشته باشیم اما زمانی آن‌ها تبدیل به جاذبه می‌شوند که افراد آنجا را ببینند و ما بتوانیم از آن بهره‌برداری گردشگری کنیم درغیر این صورت آن را به عنوان منابع می‌شناسیم تا جاذبه گردشگری.

• تعریف گردشگر

وی در ادامه با اشاره به این نکته که ما برای آنکه بنا بر تعریف سازمان جامعه جهانگردی کسی را گردشگر بنامیم تعریف خاصی داریم، گردشگر به کسی گفته می‌شود که حداقل یک شب و حداکثر یک سال معمولاً با هدف‌های غیرکاری و خارج از محیط زندگی خودش سفر کند.

بیدخوری تصریح می‌کند: این شرایط پیشتر خیلی فراهم نبود. علت آن هم این بود که در شهرستان‌های ما امکان اقامت و پذیرایی از میهمان در واحدهایی که برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم وسنن خودشان باشد را نداشتند و این موضوع را بسیار جدی گرفتیم و بررسی کارشناسانه این کار را شروع کردیم.

وی تأکید می‌کند: از طرفی هر کسی به ما مراجعه کرد به او مجوز ندادیم و افرادی هم که در حال حاضرمجوز دارند بعضاً جزو اقامتگاه‌های برتر کشوری هستند. برای مثال در رادکان گناباد اقامتگاه‌هایی هستند که بسیار شاخص و خوبند.

• افزایش اقامتگاه‌های بومگردی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر ۷۵ اقامتگاه بومگردی در استان دارای مجوزند که ۸۷ نفر برای ایجاد اقامتگاه بومگردی به ما مراجعه و موافقت اصولی را گرفته‌اند که تا پایان سال این رقم از مرز ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی عبور خواهد کرد، اقامتگاه‌هایی که شاخص خواهد بود و خدمات ویژه ارائه می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در استان تمرکز فعالیت‌هایمان دارای یک مزیت خیلی خوب است و آن هم به خاطر وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) است، اظهار می‌دارد: مشهد شهری است که در همه اوقات سال گردشگری و زیارت رونق دارد و افرادی از سراسر کشور و دنیا به عشق امام رضا(ع) می‌آیند اما به هرحال به این نکته هم باید توجه می‌کردیم که استان فقط مشهد نیست و باید برای بقیه مناطق هم در حوزه گردشگری کارهایی انجام می‌دادیم که بهترین و نخستین چیزی که پس از آماده‌سازی زیرساخت‌ها به نظر می‌رسید باید در شهرهای مختلف هم اقامتگاه‌هایی را فراهم می‌کردیم.

• اقامتگاه‌ها و مردم مشهد

یوسف بید خوری می‌افزاید: مشهد با جمعیت بالای ۳ میلیون نفر این نیاز در آن محسوس بود که باید برای خود مردم شهر هم کاری انجام داد، بنابراین این پرسش مطرح بود که در مشهد مردم برای آخر هفته‌شان چه برنامه‌ای دارند؟ از این رو دفاتر خدمات مسافرتی را هماهنگ کردیم تا به این موضوع کمک کنند و این درحالی است که در کل کشور به دلیل گران شدن سفرهای خارجی زمینه بیشتر برای سفرهای بومگردی فراهم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از گردشگری چه کارهایی تاکنون انجام شده، توضیح می‌دهد: زمانی می‌توانیم صحبت از حمایت گردشگری داشته باشیم که از خود آن‌ها و به عنوان اعضا درانجمن و تشکل‌ها حضور داشته باشند و در برنامه‌های مختلفی چون شرکت در نمایشگاه‌ها و مکان‌های بازاریابی‌های مختلف باشند.

• جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی

بیدخوری خاطرنشان می‌کند: ما تقریباً در بحث اقامتگاه‌های بومگردی جزو نخستین‌های کشورهستیم که در بحث اقامتگاه‌های بومگردی در دو ماه گذشته جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی استان خراسان رضوی در آن تشکیل شده و به زودی پروانه بهره‌برداری به آن‌ها داده می‌شود و رسماً این انجمن در سال جاری ایجاد شد زیرا حالا آن‌ها می‌دانند که یک نماینده قانونی دارند که با دستگاه‌های متولی می‌توانند مرتبط باشند و همچنین آن‌ها را در برنامه‌های حمایتی خودمان قرار بدهیم.

• شرایط یک اقامتگاه بومگردی استاندارد

وی درباره استانداردهای لازم در یک اقامتگاه بومگردی می‌گوید: پس از آنکه در آیین‌نامه عناوین لازم مطرح شد و همکاران ما در تهران ضوابط کلی در حوزه فنی و معماری را معرفی کردند، ما هم از آن استفاده کردیم اما با توجه به آنکه درضوابط بومگردی نمی‌توان سراغ ضابطه کشوری رفت، بنابراین در استان خودمان با تجاربی که دوستانمان داشتند از فضاها، عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی که از گذشته باقی‌مانده و متعلق به اجدادمان است را می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم.

• ظرفیت‌های عالی حوزه گردشگری در استان

نماینده مردم مشهد در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ظرفیت‌های گردشگری استان خراسان و مشهد می‌گوید: استان خراسان، مشهد و اطراف آن پر از ظرفیت‌های عالی در حوزه گردشگری است که این ظرفیت‌ها مورد غفلت واقع شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفرمی‌افزاید: ما امروز از بسیاری افراد می‌توانیم دعوت کنیم که از نزدیک این فضاها را ببینند و با آداب و رسوم و فرهنگمان آشنا شوند و این فرهنگ را از نزدیک به مردم منتقل کنیم که ما دارای چه تمدنی هستیم و چه پشتوانه‌های عظیمی را در زندگی‌هایمان داریم. حتی همان فرهنگ‌های ریز و درشتی که در روستاها و شهرستان‌های ما وجود دارد، دارای جذابیت‌های ویژه‌ای است.

• معرفی ارزش‌ها با بومگردی

وی تأکید می‌کند: به نظر من چهره واقعی شهرمان را که یک چهره بسیار ارزشمندی است می‌توان از طریق گردشگری و بومگردی معرفی کرد. بسیاری از ارزش‌های موجود ما را که حتی بچه‌های خود ما با آن آشنا نیستند می‌توانند با آن آشنا شوند که من نسبت به این موضوع خیلی اصرار دارم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور می‌شود: از مجلس نهم پیگیر این موضوع بودم که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود تا بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه خودمان را در گردشگری و در حوزه میراث فرهنگی بالفعل کنیم و این بضاعت‌ها را به دنیا نشان دهیم. حرف‌های زیادی درباره سبک‌زندگی، درمان، مسائل‌اجتماعی، اقتصادی، کار، معیشت، تولیدات، لباس‌پوشیدن و... داریم که می‌توان از آن‌ها بهره برد و جهان آن را معرفی کرد. آداب و رسومی که در گوشه گوشه کشور متفاوتند و این‌ها را می‌توانیم به مردم معرفی کنیم.

• معرفی تمدن

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر تصریح می‌کند: دنیا مشتاق است که این‌ها را ببیند، زیرا ما دارای صاحب تمدن چند هزار ساله هستیم و آن‌ها را باید انتقال دهیم و راهش این است که راه را باز و هموار کنیم تا یک فرد با پول خودش هزینه کند و فرهنگ ما را ببیند و آشنا شود و برگردد به کشورش و مبلغ ما بشود.

وی تأکید می‌کند: من این را استعلام کرده‌ام و تا به حال ندیده‌ام که یک نفر به ایران آمده و برگشته باشد و مبلغ برای ایران از خوبی‌ها و داشته‌های کشورمان و شهرمان مشهد نباشد به غیر از کسانی که در جریان‌های سیاسی و با مأموریت‌های خاص آمده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.