نزدیک به دو و نیم ماه از رای‌گیری چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد با این وجود بن‌بست اعلام نتایج همچنان ادامه دارد و آخرین نشست برای حل این بحران نیز با اعتراض نامزدها و بدون نتیجه به پایان رسید.

ادامه تظاهرات در اعتراض به بن بست انتخاباتی افغانستان

قدس آنلاین: کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز (یکشنبه) نشستی را با حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ناظران انتخاباتی، احزاب، جامعه مدنی، سفیران کشورهای خارجی و نماینده سازمان ملل متحد در کابل برای بیرون رفت از بن بست کنونی برگزار کرد که این نشست پس از چند ساعت گفت وگو بین طرف ها بدون نتیجه پایان یافت.

**بن بستی که شکسته نشد

کمیسیون انتخابات افغانستان این نشست را با هدف شفاف سازی عنوان کرد و گفت که پیرامون موضوعات چالش برانگیز و نحوه عملکرد کمیسیون اطلاعات ارائه خواهد کرد و نامزدان معترض حضور در چنین نشستی  را تنها مقید به حضور نمایندگان سازمان ملل متحد برای رفع بن بست اعلام کرده بودند.  

«حواعلم نورستانی» رئیس کمیسیون انتخابات در آغاز این نشست ضمن ارائه اطلاعات در باره روند کاری کمیسیون از نامزدان معترض خواست که به آنها اجازه دهد تا روند بازشماری آرا در هفت استان باقی مانده تکمیل شود.

وی تأکید کرد که آراء بیومتریک شده برای کمیسیون خط قرمز است و آنها وظیفه خود را بی طرفانه و صادقانه انجام داده اند.

 

اما مشکل اصلی ۳۰۰ هزار رای است که تیم ثبات و همگرایی آن را تقلبی خوانده و از کمیسیون می خواهد بدون درنگ آن را باطل اعلام کند اما کمیسیون این خواسته آنها را رد کرده و خواهان بررسی آن است.

«محمد حنیف دانشیار» یکی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان تأکید داشت که بازشماری و بررسی آراء از طرف کمیسیون کار قانونی بوده و آنها براساس قانون حق دارد آراء  مراکز مشکوک را بازشماری و بررسی کند.

«اسدالله سعادتی» معاون تیم ثبات و همگرایی اما تأکید داشت که ۳۰۰ هزار رای مورد اختلاف در دستگاه بیومتریک ثبت نشده و خارج از زمان آغاز و پایان انتخابات استفاده شده است. سخنان سعادتی در جریان بحث چند بار قطع شد و وی نیز کمیسیون را متهم کرد که می خواهد تقلب را به کرسی بنشاند سرانجام وی با اعتراض نشست را ترک کرده و به کمیسیون هشدار داد که این عملکرد آنها پیامد سنگین خواهد داشت.

محمد حنیف دانشیار، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در این باره گفت: «ما مجبور هستیم در یک چارچوب حقوقی از قبل تعیین شده کار کنیم. ممکن است نظریاتی حالا پیدا شود که در بهبود انتخابات باشد، اما در این مقطع زمانی ممکن نیست که نظریات جدید را ما شامل پروسه انتخابات بسازیم.»

شماری از دسته‌های انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات را به نقض قانون انتخابات متهم کردند.

این نشست با تنش‌های لفظی میان اعضای کمیسیون و شماری از نماینده گان نامزدان انتخابات همراه شد و سرانجام نمایندگان تیم عبدالله عبدالله دلایل مطرح شده از سوی کمیسیون انتخابات را خلاف قانون خواندند و این جلسه را ترک کردند.

نماینده تیم دولت ساز به رهبری «محمد اشرف غنی» تیم ثبات و همگرایی را متهم کرد که روند انتخابات افغانستان را به گروگان گرفته و با زورگویی می خواهد قانون و طرزالعمل انتخابات را به نفع خود تغیر دهند.

«داود سطان ‌زوی» از کمیسیون انتخابات خواست که نتایج ابتدایی را اعلام کند و آنهایی که نتیجه را نمی پذیرند به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی شکایت کنند.


**تظاهرات علیه کمیسیون انتخابات ادامه دارد

در عین حال تظاهرات تیم ثبات و همگرایی علیه کمیسیون انتخابات که آنها را متهم به حمایت از تیم دولت ساز می کند، در استان های مختلف افغانستان ادامه دارد، دیروز در استان های «سمنگان» و «هرات» تظاهرات کرده و از کمیسیون انتخابات خواستند که ۳۰۰ هزار رای غیربیومتریک شده را باطل اعلام کنند.


 




**سنا خواستار اعلام نتیجه انتخابات شد

مجلس سنای افغانستان اما به کمیسیون انتخابات هشدار داده است که اگر نتیجه انتخابات را در زودترین فرصت اعلام نکند کشور به بحران بزرگی مواجه خواهد شد.

«گلالی اکبری» یکی از سناتوران افغان روز گذشته در نشست علنی مجلس گفت که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات نگرانی شهروندان افغانستان را در پی داشته و کمیسیون اگر نتایج اولیه را اعلام کند تظاهرات نیز پایان خواهد یافت.

«رحمت الله اچکزی» سناتور دیگر مجلس سنای افغانستان از کیمسیون انتخابات خواست که با بی طرفی کامل فیصله خود را نهایی و نتیجه را اعلام کند.

«محمد اکبری» نیز تأکید کرد که کمیسیون باید مطابق قانون وظیفه خود را انجام داده و به بحران انتخاباتی پایان دهد.

در این وضعیت همه طرف ها خواهان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیست، شماری از نامزدان به اعلام نتیجه اعتماد نداشته و خواستار لغو انتخابات و تشکیل دولت مشارکتی هستند.
 

** ایجاد دولت مشارکتی خواست برخی گروهها

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تأکید می کند که برای انتخابات شفاف و پیش برد روند صلح به ایجاد دولت مشارکتی و یا موقت نیاز است.

حکمتیار دولت کنونی افغانستان را عامل تداوم جنگ و مانع صلح خوانده و تأکید کرده است که با دوام حکومت کنونی صلح ناممکن خواهد بود.
 

وی روز گذشته در جمع از هواداران خود در کابل گفت: اگر انتخابات به دور دوم برود بهتر است و یا بطور کامل باطل اعلام شود برای انتخابات بعدی نیاز به ایجاد دولت موقت خواهد بود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در ۱۲ آذر ماه نشستی در کابل برگزار کرده و خواستار ایجاد دولت مشارکتی شدند.

«احمد ولی مسعود» از اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این نشست گفته بود: کمیسیون انتخابات توانایی تفکیک آرای پاک و مخدوش را ندارد و نمی تواند چالش انتخابات رفع کند.

وی پیشنهاد کرده بود که  تمام نیروهای سیاسی در یک دولت مشارکتی حضور داشته باشند و اجماع سیاسی را بوجود آورند تا به روند صلح در این کشور رسیدگی شود.

ژنرال «مرادعلی مراد» نیز در این نشست خواستار ایجاد دولت موقت شده و تأکید کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری با تقلب و جانب داری برنده نخواهد داشت.

«شهاب حکیمی» یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه افغانستان هم دراین زمینه گفت: تنها دولت مشارکتی و فراگیر می تواند بحران را رفع و روند صلح را مدیریت کند.

اما ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این خواست شورای نامزدان گفت که ایجاد دولت مشارکتی خلاف قانون اساسی است و این کار در هیچ صورت عملی نخواهد بود.

در چهارمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر ماه امسال ۱۵ نامزد از جمله «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کنونی این کشور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی افغانستان به عنوان رقبای اصلی با یکدیگر رقابت پرداختند اما تاکنون به دلیل بروز چالش های مختلف فنی و سیاسی نتیجه آن اعلام نشده است.  

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.