تبریز- باوجوداینکه تعداد زیادی کانکس به مناطق زلزله‌زده ارسال‌شده است اما بسیاری از مردم به دلیل ابعاد کوچک این اتاقک‌ها حاضر به زندگی در آن نبوده و برخی نیز به دلایل دیگر از دریافت این اتاقک‌ها خودداری می‌کنند و هنوز در این سرمای هوا در چادربه‌سر می‌برند.

چرا زلزله‌زدگان «میانه» هنوز در چادر به‌ سر می‌برند؟

قدس آنلاین-گروه استان ها:  زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان در شهرستان‌های میانه و سراب  در استان آذربایجان شرقی حدود ۵ هزار واحد مسکونی روستایی را دچار آسیب و تخریب کرد و لذا این حادثه موجب شد تا افزون بر صدها خانوار از سر ناچاری به زندگی در چادر روی بیاورند.

 هم‌زمان با وقوع زمین‌لرزه بسیاری از روستائیان این مناطق که سقفی بالای سر نداشتند در نخستین ساعات مجبور شدند تا به چادرهای پلاستیکی سازمان‌های امدادی تن بدهند وزندگی جدید اما دشواری را در چادر آغاز کنند.

بسیاری از زلزله‌زدگان که فکر می‌کردند دولتمردان هم چون زلزله کرمانشاه کانکس‌های موقت را برای اسکان موقت آن‌ها به منطقه گسیل می‌کند درنهایت با مخالفت مسئولان مواجهه شدند.

گفتنی است در همان نخستین روزهای وقوع این حادثه مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی بابیان اینکه امکان دیگری جز تأمین چادر در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد اعلام کرد که دولت با تهیه کانکس به دلیل مشکلات عدیده‌اش موافقت نکرده است  و در قبال آن نسبت به پرداخت کمک‌هزینه تأمین خانه استیجاری برای اسکان موقت اقدام خواهد کرد.

گفتنی این تصمیم که با واکنش‌های بسیاری همراه بود حتی منجر به اعتراض دادستان تبریز شد تا آنجا که بابک محبوب علی لو اظهار کرد: پرداخت پول به‌جای تأمین کانکس برای زلزله‌زدگان، رفع تکلیف از خود است و لذا به‌عنوان مدعی‌العموم و حافظ حقوق مردم نمی‌توانم بپذیرم که پولی برای همه‌چیز به مردم پرداخت کرده و از خودمان رفع تکلیف کنیم.

عقب‌گرد مسئولان

درحالی‌که مسئولان برای ارسال و نصب کانکس‌های آهنی در این منطقه مقاومت می‌کردند اما برودت هوا و سرمای ۸ درجه زیر صفر عملاً اجازه نمی‌داد تا بیش از این مردم را در قالب یک پوشش پلاستیکی بانام چادر نگاه داشت لذا درنهایت دولتمردان تصمیم گرفتند تا نسبت به ارسال کانکس‌هایی که حالا مردم آن را «قُلک» می‌نامند موافقت کند.

باوجوداینکه تعداد زیادی کانکس به مناطق زلزله‌زده ارسال‌شده است اما بسیاری از مردم به دلیل ابعاد کوچک این اتاقک‌ها حاضر به زندگی در آن نبوده و برخی نیز به دلایل دیگر از دریافت این اتاقک‌ها خودداری می‌کنند و هنوز در این سرمای هوا در چادربه‌سر می‌برند.

تصمیم درباره نوع سکونت

رئیس بنیاد مسکن میانه در این پاسخ به این سؤال که چرا باوجود گذشت یک ماه هنوز اسکان موقت با اشکال همراه بوده و مردم در چادر زندگی می‌کنند توضیح می‌دهد: دولت هیچ مشکلی برای اعطای کانکس و یا پرداخت وجهه بلاعوض به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به مردم ندارد اما برخی از زلزله‌زدگان که در چادرها اسکان دارند مقاومت کرده و در انتظار دریافت کمک‌های بیشتری هستند.

هر خانواده زلزله‌زده‌ای که نسبت به جمع‌آوری چادر اقدام کند دولت در کمترین زمان ممکن به پرداخت ۱۰ میلیون تومان بابت اسکان موقت به آن‌ها پرداخت می‌کندخلیل احمدیان بیان می‌کند: هر خانواده‌ای که نسبت به جمع‌آوری چادر اقدام کند دولت در کمترین زمان ممکن به پرداخت ۱۰ میلیون تومان بابت اسکان موقت به آن‌ها پرداخت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بقیه زلزله‌زدگان شهرستان میانه متقاضی اخذ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض شدند تا در مورد سکونت موقت خود تصمیم بگیرند که در این خصوص ۳ میلیون تومان اولیه از این تسهیلات پرداخت و از این افراد خواسته‌شده تا جهت دریافت ۷ میلیون تومان دیگر چادرهای خود را تحویل دهند تا به‌محض مشخص شدن محل سکونت موقت آن‌ها بلافاصله مابقی پول به‌حساب آن‌ها واریز شود.

احمدیان بابیان اینکه در این راستا ۳۷۴  خانواده زلزله‌زده چادر خود را تحویل داده و مابقی تسهیلات بلاعوض را دریافت کرده‌اند یادآور می‌شود: اما بقیه خانواده‌ها به‌رغم دریافت ۳ میلیون تومان چادر خود را  تحویل نداده و منتظر کمک‌های بیشتر از سوی مسئولان و یا خیرینی هستند که برای بازدید به روستاهای زلزله‌زده می‌آیند.

اسکان دائم آغاز شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه برنامه دولت برای اسکان موقت زلزله‌زدگان، احداث اتاقک ۱۲ متری یا کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی بود، افزود: در همین راستا تاکنون نسبت به تحویل ۲۵۳ اتاقک اسکان موقت و ۲۳۷ کانکس به خانواده‌های آسیب‌دیده اقدام شده است.

محمدباقر هنربر اظهار کرد: افرادی هم که متقاضی دریافت کمک بلاعوض بودند نسبت به کمک ۱۰۰ میلیون ریالی به آن ها اقدام شد که در همین راستا و تاکنون تعداد دو هزار و ۳۰۰ نفر هزینه مسکن ۱۰ میلیون تومانی را دریافت کردند.

وی با اشاره به انتشار اخبار برخی از رسانه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مبنی بر سکونت زلزله‌زدگان در چادر، گفت: نقل‌قول‌های صورت گرفته در برخی از کانال‌ها واقعیت ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برپایی چادرها در ۷۲ ساعت اول پس از وقوع حادثه، برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان انجام‌شده بود که اکنون از این مرحله عبور کرده‌ایم و اسکان موقت نیز به پایان رسیده و در برخی از روستاها نیز اسکان دائم زلزله‌زدگان آغازشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نسبت به جمع‌آوری چادرها اقدام نشده است بیان کرد: تمامی خانواده‌های زلزله‌زده می‌بایست پس از اسکان موقت، چادرهای خود را تحویل می‌دادند که تا این لحظه تعدادی از این خانواده‌ها، چادرها را تحویل نداده‌اند و اگر در برخی نقاط، چادری هم وجود دارد برای اسکان از آن استفاده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.