نماینده مجلس نهم با بیان اینکه مجلس فعلی اگر همت کند باید در طرح بنزینی دولت تغییر ایجاد کند، تصریح کرد: در غیر این‌صورت، قطعاً مجلس آینده طرح دقیقی خواهد داد و این رویه غلط را پایان خواهد داد.

مجلس بعدی طرح بنزینی دولت را به‌نفع مردم تغییر می‌دهد

قدس آنلاین: نشست بررسی و تحلیل واقعیت‌های افزایش قیمت بنزین با عنوان «روایت تلخ بنزین» با حضور علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس، سیّد نظام‌الدین موسوی، کارشناس رسانه و محمّدجواد عامری، کارشناس مسائل انرژی، صبح امروز (دوشنبه ۱۸ آذر) در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

** دولت درک درستی از جیب خالی ملت ندارد

در این نشست، زاکانی ریشه اتفاقات پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را ناکارآمدی دولت دانست و گفت: اساساً دولت از مشکلات کشور درک درستی ندارد. همچنین درک درستی از خواسته‌های مردم و نیاز جامعه ندارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی شاهد مجلسی هستیم که همراه  دولت است.

نماینده سابق تهران با بیان اینکه ناکارآمدی دولت در شش سال اخیر آسیب‌هایی به کشور وارد کرده و کشور را با خسران عظیم مواجه کرده، اظهار داشت: شعار دولت، تدبیر بود امّا در تاریخ انقلاب،   بی‌تدبیرتر، ناکارآمدتر و ناامیدتر از دولت فعلی نداشته‌ایم. مجلس هم نتوانسته برای چنین دولتی ریل‌گذاری کند و از عهده نظارت دقیق هم برنیامده است.

** عذرخواهی دولت و مجلس از مردم ضروری است

زاکانی، عذرخواهی دولت و مجلس از مردم را ضروری دانست و تصریح کرد: دولت و مجلس باید مسیری را طی کنند که بر پایه دانش و عقلانیت و اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور باشد.

وی با بیان اینکه تصمیم غلط بنزینی، تنها اشتباه دولت نبوده و یک رویه است، به طرح نظام سلامت و سیاست خارجه دولت اشاره کرد و افزود: از طرفی، ما رهبری داریم که از تدبیر و حکمت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، همچنین مردمی که در صحنه هستند و خیل کثیر متخصصینی که در کشور هستند.

 نماینده سابق تهران ادامه داد: با وجود این ظرفیت‌ها ما گرفتار دولتی پیر و خسته هستیم که از جهات مختلف دچار فلج مغزی است و وقتی این فلج، در پیکر سالمی رخ دهد، کل پیکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زاکانی با بیان اینکه مجلس فعلی اگر همت کند باید در طرح بنزینی دولت تغییر ایجاد کند و این سرمایه خدادادی را عادلانه تقسیم کند، تصریح کرد: درغیر این‌صورت، قطعاً مجلس آینده طرح دقیقی خواهد داد و این رویه غلط را پایان خواهد داد. رویه‌ای که بیشتر کسانی مورد توجه هستند که هم برخوردار هستند هم مورد توجه دولت هستند.

نماینده سابق تهران در مجلس با بیان اینکه یک فاجعه در جامعه رخ می‌دهد و رئیس جمهور می‌خندد و می‌گوید بی خبر بوده، اضافه کرد: این بی‌مسئولیتی، امکانی فراهم کرده که دشمنان چشم امید داشته باشند که از داخل به کشور آسیب بزنند.

** دولت، خودباوری بر اساس ایمان را به خودباختگی تبدیل کرد 

زاکانی ادامه داد: دولت، خودباوری بر اساس ایمان را به خودباختگی تبدیل کرد به‌نحوی که نه‌تنها نمی‌تواند از ظرفیت‌ها استفاده کند بلکه دولت خود، بخشی از چرخه معیوبی است که بر مشکلات می‌افزاید.

وی با بیان اینکه طرح بنزینی دولت، هم معیوب بود و هم ناقص، تصریح کرد: طرح‌های بسیار  بهتری وجود داشت و دارد که اوضاع فعلی را به‌سامان کند امّا دولت طرح خود را اجرایی کرد.

زاکانی افزود: دولت برای مدیریت مصرف سوخت، پنج دلیل داشت که طرح اجرا شده با روح آن‌ پنج دلیل در تضاد است.

نماینده سابق مجلس، آینده کشور را درخشان دانست و گفت: ملت ایران حتماً این امکان را فراهم می‌آورد که از اسباب این ویرانی‌ها و بی‌تدبیری‌ها عبور کنند.

زاکانی ادامه داد: امید داریم به لطف الهی و کمک مردم، موفق شویم و کشور را از دست آقای روحانی و دوستان ایشان که اوضاع نابه‌سامان کنونی را ایجاد کردند خارج کنیم و کشور را دوباره بسازیم.

وی با بیان اینکه دولت درک درستی از جیب خالی ملت ندارد، افزود: دولت‌ سر خود را به امور فرعی گرم کرده و اگر هم به امور اصلی می‌پردازد از راه‌های غلط وارد می‌شود. مثل کسی که ادعای پزشکی دارد و بخواهد بر بالین یک بیمار حاضر شود.

نماینده سابق مجلس افزود: امیدواریم مسیری را برویم که در نهایت، ناکجا آبادی که دولت روحانی و مجلس همراه او، طی می‌کنند را به‌ سمت تحولی بزرگ و اصلاح عمومی و خیر و صلاح سوق دهیم.

** رفاه و آسایش، حق مردم است امّا دولت در مقابل آن، ایستادگی می‌کند

زاکانی، سه عنصری که کشور از آن رنج می‌برد را خودباختگی برخی مسئولین، عدم کارشناسی نبودن بسیاری از امور و شایسته‌سالاری و نیز عدم درک درد مردم دانست و گفت: رفاه و آسایش، حق مردم است امّا دولت در مقابل آن، ایستادگی می‌کند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اینکه آقای زنگنه می‌گوید ما نمی‌توانیم بنزین را بدهیم به مردم تا بفروشند و زندگی کنند، باید به وی گفت که شما چه حقی دارید که این سخن را مطرح می‌کنید؟ چطور حاضر هستید بنزین را با تخفیف زیاد به از ما بهتران بدهید تا در خارج برای خود کاخ بسازد؟

** با دولتی بی‌حس و بی‌درد مواجه هستیم

زاکانی با بیان اینکه با دولتی بی‌حس و بی‌درد مواجه هستیم که در پرتو اشرافی‌گری، خبری از مشکلات ندارد، گفت: ما با بی‌شفافیتی مشکل داریم. ما با دروغ مشکل داریم. دولت با کسانی که بخواهند به مردم راست بگویند برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: بگذاریم مردم زندگی کنند و انگشت در چشم آن‌ها نکنیم. آنچه از دشمن می‌کشیم کافی است، مسئولان به آن نیافزایند.

زاکانی اظهارات سخنگوی دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: خدا را شکر که دولت فهمید که مردم درد دارند. امّا اینکه می‌گویند مردم را ناامید نکنیم، باید گفت مردم را شما ناامید کردید با تصمیمات خود درباره ارز، سبد کالا، رفع تحریم‌ها، طرح سلامت و بنزین.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه ما با یک تحریم جامع داخلی مواجه هستیم که از تحریم خارجی موثرتر است، افزود: تحریم داخلی، توسط کسانی اعمال می‌شود که یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند.

زاکانی، کشور را نیازمند ایجاد جنبشی برای تغییر  دانست و تصریح کرد: این جنبش، از درون صندوق‌ها و با اراده مردم رقم می‌خورد. مجلس برآمده از این جنبش، مجلسی خواهد بود که وکیل‌الدوله نباشد و منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح دهد.

** رفاه و آسایش، حق مردم است امّا دولت در مقابل آن، ایستادگی می‌کند

زاکانی، سه عنصری که کشور از آن رنج می‌برد را خودباختگی برخی مسئولین، عدم کارشناسی نبودن بسیاری از امور و شایسته‌سالاری و نیز عدم درک درد مردم دانست و گفت: رفاه و آسایش، حق مردم است امّا دولت در مقابل آن، ایستادگی می‌کند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اینکه آقای زنگنه می‌گوید ما نمی‌توانیم بنزین را بدهیم به مردم تا بفروشند و زندگی کنند، باید به وی گفت که شما چه حقی دارید که این سخن را مطرح می‌کنید؟چطور حاضر هستید بنزین را با تخفیف زیاد به از ما بهتران بدهید تا در خارج برای خود کاخ بسازد؟

زاکانی با بیان اینکه با دولتی بی‌حس و بی‌درد مواجه هستیم که در پرتو اشرافی‌گری، خبری از مشکلات ندارد، گفت: ما با بی‌شفافیتی مشکل داریم. ما با دروغ مشکل داریم. دولت با کسانی که بخواهند به مردم راست بگویند برخورد می‌کند.

** آنچه از دشمن می‌کشیم کافی است، مسئولان به آن نیافزایند

وی ادامه داد: بگذاریم مردم زندگی کنند و انگشت در چشم آن‌ها نکنیم. آنچه از دشمن می‌کشیم کافی است، مسئولان به آن نیافزایند.

زاکانی اظهارات سخنگوی دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: خدا را شکر که دولت فهمید که مردم درد دارند. امّا اینکه می‌گویند مردم را ناامید نکنیم، باید گفت مردم را شما ناامید کردید با تصمیمات خود درباره ارز، سبد کالا، رفع تحریم‌ها، طرح سلامت و بنزین.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ما با یک تحریم جامع داخلی مواجه هستیم که از تحریم خارجی موثرتر است، افزود: تحریم داخلی، توسط کسانی اعمال می‌شود که یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند.

زاکانی، کشور را نیازمند ایجاد جنبشی برای تغییر  دانست و تصریح کرد: این جنبش، از درون صندوق‌ها و با اراده مردم رقم می‌خورد. مجلس برآمده از این جنبش، مجلسی خواهد بود که وکیل‌الدوله نباشد و منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خسارات حوادث اخیر، گفت: برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها وجود ندارد و آنچه در این باره گفته می‌شود، گمانه‌زنی است. 

زاکانی افزود: دولت باید میزان خسارت‌ها را شفاف کند و محل جبران‌ این خسارت‌ها را اعلام کند و درنهایت محصول تصمیم خود را درباره جبران خسارات به نفع مردم قرار دهد تا اعتماد عمومی برگردد.

**به دلیل حذف کارت سوخت 150 هزار میلیارد ضرر کردیم

زاکانی در ادامه، حذف کارت سوخت از سوی زنگنه را یادآور شد و با بیان اینکه بر اثر این تصمیم غلط، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردیم و به جیب قاچاقچیان رفت، افزود: این رقم، سه برابر کل پولی است که صرف مسکن مهر شده است، امّا دولت هیچ حسی به این موضوع ندارد.

وی افزود: وقتی به عناصر پشت پرده این ماجرا می‌نگریم، متوجه می‌شویم گاهی تعهد به قاچاقچیان بیشتر از تعهد به مردم است.

نماینده سابق تهران در پاسخ به سوالی درباره حمایت صریح رهبر معظّم انقلاب از مصوبه سران قوا درباره بنزین گفت: یک جهت این موضوع این بود که دستگاه‌های مختلف به تعارض رسیده بودند و شالوده آن‌ها درحال آسیب دیدن بود.

زاکانی افزود: اگر این اتفاق رخ می‌داد، قابل جمع کردن نبود و خساراتی که بار می‌آمد ده‌ها برابر بیشتر از آن چیزی می‌شد که شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظّم انقلاب با ورود خود به ماجرا، انشقاق را تبدیل به وحدت برای خدمت کردند، گفت: اینکه گفته شود آنچه اجرا شد، عیناً همان چیزی است که مدنظر رهبر انقلاب بود،  هرگز درست نیست و این ناجوانمردی است. متأسفانه برخی در دولت و مجلس، برای پوشاندن  بی‌کفایتی خود،  پشت سر رهبری پنهان می‌شوند.

زاکانی با بیان اینکه قانون برنامه ششم دولت را موظف به افزایش پلکانی بهای بنزین کرده بود، اظهار داشت: دولت ترجیح داد به این قانون عمل نکند و بدون بی‌هوشی، جراحی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره صندوق بازنشستگی  نفت، این صندوق را حیات خلوت دولت دانست و گفت: دولت چهارده و نیم درصد از این صندوق را به خودش اختصاص داده شخص زنگنه هم پاسخگو نیست.

زاکانی با بیان اینکه همین حیات خلوت‌هاست که اصلاح امور را کُند کرده، افزود: برخی نمایندگان مجلس، فرزندان خود را به شرکت‌های نفتی وارد می‌کنند تا بر سفره مردم بنشینند.

نماینده سابق تهران در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تغییر طرح بنزینی دولت در مجلس آینده گفت: در این طرح، به ۲۴ میلیون خانوار، یعنی ۸۱ میلیون ایرانی بنزین داده می‌شود که یا آن را مصرف می‌کنند یا در سایر حامل‌ها مثل برق و گاز یا حمل و نقل استفاده می‌کنند، بدون اینکه پولی تزریق شده باشد و نقدینگی را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.