زاهدان- تکمیل پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌ عنوان اقتصادی‌ترین خط ریلی و ترانزیتی ایران که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است به دلیل کمبود منابع مالی و نبود سرمایه‌گذار به کندی پیش می‌رود تا اینکه موافقت رهبر معظم انقلاب در راستای برداشت از صندوق توسعه ملی بابت تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان روح تازه ای در این پروژه دمید.

قطار توسعه در سیستان و بلوچستان سرعت می گیرد/«آبادانی» ارمغان خط آهن برای محور شرق

قدس آنلاین-گروه استان ها: ساخت محور ریلی چابهار- زاهدان به‌ طول ۶۱۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شده اما به دلیل کمبود منابع مالی، این پروژه حدود ۳ سال متوقف ماند.

 در سال ۹۲، پیمانکار تغییر پیدا کرد و با تجهیز کارگاه، کار اجرایی از سال ۹۳ آغاز شد. با این حال، طبق گفته عباس خطیبی معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، پیشرفت فیزیکی پروژه در طول ۴ سال تنها ۳۹ درصد بوده است و  کمبود بودجه، دلیل اصلی کند بودن پیشرفت پروژه اعلام شده است.

به گفته خطیبی، تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه صرف خط آهن چابهار- زاهدان شده است اما تکمیل آن ۴ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

ضرورت تسریع در ایجاد زیر ساخت ها

در حالی که دولتمردان در طی سال های گذشته تلاش داشتند تا رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار را با توسعه اسکله شهید بهشتی افزایش دهند اما بنا بر گفته نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان این رشد و توسعه و افزایش ترانزیت نیازمند ایجاد زیر ساخت هایی مانند راه و خط آهن است.

موافقت رهبر معظم انقلاب در راستای برداشت از صندوق توسعه ملی بابت تکمیل خط آهن چابهار زاهدان روح تازه ای در این پروژه دمیدبه اعتقاد کارشناسان موقعیت ممتاز جغرافیایی چابهار سبب شده تا این بندر به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا شناخته شود و از بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه ملل نام برده شود.

 فراهم شدن دسترسی آسان کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد، امکان برقراری ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز و CIS از جمله مواردی است که اهمیت ساخت و بهره برداری از این بندر تجاری را نسبت به سایر بنادر در جنوب کشور بیشتر ساخته است.

در همین رابطه کارشناسان اقتصادی استان ادعان می کنند: توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن به ۸.۵ میلیون تن و رونق ترانزیت کالا ضرورت تسریع در اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور را دو چندان کرده زیرا راه اندازی خط ریلی چابهار می تواند جنوب شرق کشور را متحول و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت به سراسر دنیا بویژه افغانستان و آسیای میانه ایفا کند.

نیازمند تزریق اعتبار

بر اساس وعده معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل  و هم چنین وزیر راه و شهرسازی قرار است تا در صورت تامین منابع مورد نیاز، بخش های خط راه‌آهن چابهار – زاهدان طی ۴ سال به افتتاح و بهره برداری برسد و توسعه محور شرق با راه اندازی این خط آهنی تا ۱۴۰۰ رقم بخورد اما در این رابطه نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی این وعده را با روند فعلی غیر ممکن می داند.

نماینده مردم چابهار در مجلس در این رابطه معتقد است با روند توزیع اعتبار فعلی راه‌آهن چابهار–زاهدان تا ۱۰ سال آینده هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.

عبدالغفور ایران‌نژاد می‌گوید: پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان–مشهد به‌دلیل اهمیت بالا و با توجه به این‌که کوتاه‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه ریلی در کریدور شمال ــ جنوب و مهم‌ترین مسیر ترانزیت ریلی در شرق کشور است، در لایحه بودجه کشوری دارای ردیف است.

وی اظهار می کند: در حالی که اعتبار تکمیلی برای اتصال چابهار به خط ریلی کشور ۴هزار میلیارد تومان برآورد شده، در لایحه بودجه سال ۹۷ تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای این طرح عظیم در نظر گرفته‌شد که تنها ۲.۵ درصد اعتبار تکمیلی برای به‌اتمام رسیدن پروژه است

 و اذعان می کند: با روند توزیع اعتبار فعلی، این پروژه عملاً از دور خارج است و به این زودی‌ها به‌بهره‌برداری نمی‌رسد.

تلاش برای توسعه محور شرق

در همین راستا وزیر راه و شهرسازی که آذرماه امسال به همین منظور به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود به خبرنگار ما گفت: توسعه محور شرق برای ما اهمیت بسیاری دارد و سعی می‌کنیم این کریدور را به صورت همه جانبه فعال کنیم.

محمد اسلامی اذعان کرد:  تعداد ۲ موافقت برای تامین مالی برای اتصال راه آهن زاهدان به بیرجند انجام شده که قرارداد اتصال بیرجند به شبکه سراسری راه آهن با بخش خصوصی منعقد شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای بخش راه آهن بیرجند به زاهدان در حال انجام مذاکره هستیم و امیدواریم با این کار توسعه محور شرق که آرزوی همه ما بوده است زودتر محقق شود.

وی هم چنین با بیان اینکه زمینه برای سرعت بخشیدن به طرح راه آهن چابهار - زاهدان فراهم شده است گفت: از رهبر معظم انقلاب و دولت تشکر می‌کنیم که دستور دادند بودجه موردنیاز برای این طرح از صندوق توسعه ملی تامین شود و هم‌اینک با پشتوانه قوی مالی این پروژه را شتاب خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.