سخنگوی دولت با بیان اینکه آمار کشته ها در اغتشاشات اخیر به تفکیک استان ها و شهرستان ها و علت اعلام خواهد شد، اظهار داشت: تاخیر در این زمینه به دلیل توصیه رهبری به شورای امنیت برای تفکیک ها بوده و اطلاعات در آینده با هماهنگی قوه قضائیه اعلام می شود.

هیچ برنامه‌ای برای قطع اینترنت در آینده وجود ندارد/ آمار کشته‌ها به تفکیک استان، شهر و علت آن اعلام می‌شود

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دلجویی رهبر انقلاب پس از حوادث تلخ روزهای اخیر راهگشا بود، اظهار داشت: این وقایع اما نیازمند بررسی است.

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم که در شرایط تحریم هستیم. اگرچه شاهد بودیم رسانه‌های خارجی می‌گفتند دیدید تحریم‌ها چه کرد اما وجدان‌های بیدار آمریکا هم می‌گفتند اگر به برجام پایبند بودیم این مردم به سختی نمی‌افتادند. ملت ایران همه این رویدادها را می‌بیند و می‌بیند در دوران رنج و سختی چه کسانی همراهشان هستند و چه کسانی عید خون می‌گیرند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت معتقد است اتفاقات رخ داده باید ریشه‌یابی شود و رئیس‌جمهور کمیته‌ای را سامان دادند و از طریق شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم رهبر انقلاب شد و اجرای تمام دستورات رهبری نیز به کمیته محول شد.

امیدوار بودیم چهره های سیاسی بیشتری ثبت نام کنند

وی با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان حضور در انتخابات مجلس عنوان کرد: همه می‌دانیم مسیر ثبات کشور از انتخابات می‌گذرد و تنها راه مواجهه برای ایجاد تغییرات بین نسلی همین انتخابات است.

ربیعی یادآور شد: امسال انتخابات مجلس را بیش رو داریم و نامزدها ثبت نام کردند هرچند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری ثبت‌نام کنند. دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای برگزاری انتخابات و دفاع از رأی مردم را به کار خواهد گرفت.

وی افزود: در انتخابات امسال ١٦ هزار و ١٤٥ نفر ثبت نام کردند و سهم زنان ٣٠ درصد رشد یافته است. به ازای هر صندلی مجلس ۵٠ نفر ثبت نام کرده‌اند. ثبت نام برادران و خواهران اهل سنت ما افزایش یافته است. امیدواریم همه نهادهای ذی ربط بهترین تعامل را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات با دولت داشته باشند.

اذعان آمریکا به دخالت در اغتشاشات اعتراف به جرم بین‌المللی است

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت اخیر رییس جمهور آمریکا از ناآرامی ها و ارائه آمار هزار نفر کشته در اغتشاشات اخیر توسط وی و پاسخ دولت به ادعاهای ترامپ گفت: بدون تردید اظهارات این روزهای مقامات آمریکایی یک جنایت جنگی و یک جرم بین المللی محسوب می شود. بی پروا بیان می کنند ما چنین کاری کردیم که این جریان ها در ایران رخ دهد. 

ربیعی افزود: ایجاد فضای آرامش در کشور و گذار از این اتفاقات برای درک بهتر شرایط و رسیدن به آزادی بیشتر بهترین پاسخ به اینهاست. پاسخ دیگر ما از طریق مجامع بین المللی دنبال خواهد شد و ناکام ماندن آمریکا در آنچه از سقوط ایران به تصویر کشیده بود صورت گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: عدد و رقم های آنها مثل همیشه غیر واقعی است و قطعا ما صادقانه به تفکیک استان ها و شهرها و به تفکیک علت و شرایط، آمار را با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان ابنکه آمار کشته های نیروی انتظامی به مراتب بیشتر است افزود: در این میان به عده ای ظلم شده و ما نمی توانیم مثل آمریکایی ها آمار دروغ و غیر مستند بدهیم. تاخیر در این زمینه به دلیل توصیه رهبرب به شورای امنیت برای تفکیک ها بوده است.

برنامه‌ای برای قطع اینترنت در آینده نداریم

وی همچنین در خصوص ادبیات رییس‌جمهور در روزهای گذشته شامل شناسایی معترضین و شبکه ملی اطلاعات و همچنین عدم اطلاع از گران شدن بنزین گفت: روز چهارشنبه برخی موارد را پاسخ دادم و حتی در مورد حالت چهره رئیس‌جمهور هم توضیح دادم. البته در مورد اعترافات تلویزیونی از ایشان سوال کردم که گفتند صحبتشان تایید بخش اعتراف نیست و لازم است دستور قضایی وجود داشته باشد؛ ایشان خواستند شاهد بگیرند.  رئیس‌جمهور گفت که پخش اعتراف خواست دولت نیست مگر اینکه با دستور قضایی صورت بگیرد.

ربیعی تاکید کرد: در مورد شبکه ملی اطلاعات در حاشیه جلسه دولت با آقای جهرمی و دیگر اعضای دولت صحبت کردم و فکر می‌کنم از این صحبت‌ها برداشت غلط صورت گرفت چرا که اینترنت هم بر روی شبکه ملی برقرار است. نمی خواهیم کشور را تبدیل به جزیره کنیم از اینرو دولت نه الان و نه آینده برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد. شبکه ملی اطلاعات سلاح ما برای جلوگیری از قطع شبکه است. دولت به دنبال تقویت زیرساخت‌ها است.

خواست تهران تبادل همه زندانیان است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با گفتمان تنش‌زدایی در سیاست خارجی و اعلام آمادگی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد آمادگی برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: پیشنهاد مبادله زندانیان یکسال پیش از طرف ایران و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد آن زمان دولت آمریکا از قبول آن خودداری کرد. برای آزاد کردن مسعود سلیمانی که در مهرماه ۹۷ به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد رایزنی صورت گرفت در حالی که وی یک محقق سرشناس در سلول‌های بنیادی بود را ادامه می‌دادیم.
سخنگوی دولت عنوان کرد: از طرف دیگر ما به دلایل انسان دوستانه تصمیم گرفتیم که بنابر پیامی که سه ماه پیش از یکی از مقام‌های سابق آمریکا درباره آمادگی برای مبادله آورده بود در مورد سلیمانی مبادله‌ای را داشته باشیم. اصل ما همه در مقابل همه بود. هنوز بر اساس همین اصل اصرار داریم و برای آماده بازگرداندن همه ایرانیانی که به ناحق در آمریکا زندانی هستند نیز آمادگی داریم. اما تاکید می‌کنم که این مبادله براساس مذاکره صورت نگرفت اما بسط این گفت و گوها به سایر مسائل باز هم به آمریکا بستگی دارد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: : آمریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌هایی که انجام داده و ظالمانه دنبال کرده همانگونه که قبلا نیز اعلام کردیم زمینه را برای ۱+۵ آماده کند. این تصمیم در اختیار آمریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانی بحث و مذاکره نخواهیم داشت .

برای بازداشت رئیس هلال احمر با دولت هماهنگی نشد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت رئیس سابق هلال احمر و اتهام وی با بیان اینکه فرایند استعفای علی اصغر پیوندی رئیس هلال احمر باید به اطلاع شورای عالی و تایید رئیس‌جمهوری برسد که هنوز این فرایند تکمیل نشده است، گفت: معمولا در بازداشت مقام‌های عالی با مسئولان رده بالا و حکم دهنده هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد که هنوز صورت نگرفته است و امیدواریم براساس حقوق شهروندی با وی برخورد شود.

سخنگوی دولت افزود شد: هنوز چیزی درباره اتهامات وی  به دولت ارائه نشده و قطعا مقامات قضایی در این زمینه اظهارنظر خواهند کرد.  
وی درباره شایعات ریاست خود بر این سازمان هم گفت: این موضوع همانگونه که گفته‌اید شایعه‌ است.

امیدواریم مجمع در مورد FATF تصمیمی راهگشا بگیرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره مباحثی که در روزهای اخیر در مجمع در مورد رد لوایح FATF مطرح شده هم با بیان اینکه دو کمیسیون مجمع باهم در این مورد جلسه گذاشتند؛ گفت: همکاران ما در دولت مشارکت جدی داشتند مجمع در آخرین جلسه خود که ترکیبی از دو کمیسیون بود اعلام کرد این موضوع با توجه پاسخ های دولت به یازده سوال مجمع، نیاز به بررسی بیشتر دارد.
وی افزود:توضیحات شفاهی جنیدی و دژپسند در جلسات ارائه شد و مجمع تشخیص هم بررسی را به جلسات بعد  موکول کرد.
ربیعی افزود: امیدواریم با توجه به پاسخ های دولت،  مجمع تشخیص تصمیماتی بگیرد که راهگشای زندگی اقتصاد ایرانیان باشد و نباید تصمیماتی بگیریم که تحریم ها را بر خودمان سخت تر کنیم.  

توضیح تاثیر تحریم ها سخت است
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض رسانه‌های منتقد درباره صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری درباره تاثیر تحریم‌ها در مشکلات کشور، اظهار داشت: البته توضیح دادن درباره این مساله برای خود من هم سخت است. دولت مصلحت ندیده که درباره فشارهای تحریم و اثرات آن زیاد صحبت کنیم. و هیچ‌گاه نمی‌خواستیم تلخی‌ها و نگرانی‌ها به جامعه تزریق شود. در خیلی موارد دولت می‌توانسته مشکلات مربوط به تحریم‌های ضدبشری آمریکا را تشریح کند و حتی خودش را از زیر بار انتقادها برهاند اما حاضر به این کار نشد.
سخنگوی دولت افزود: متاسفانه برخی از این مصلحت‌سنجی ملی و مصلحت‌سنجی که براساس منافع ایران صورت گرفته سوءاستفاده کرده‌اند. دولت به‌هر حال ملاحظاتی داشته و نمی‌توانسته در این مورد صحبت کند. 

وی بیان کرد: ما اظهارات خوبی را در برخی دانشگاه‌ها نشنیدیم. نمی‌خواهم مقایسه کنم ولی می‌خواهم این را بگویم که اگر با این شرایط تحریم‌ها و فشارها و با این جریانات اجتماعی، اگر شما بودید چه می‌کردید؟ آیا کارنامه‌ بهتری داشتید؟
سخنگوی دولت عنوان کرد: به اعتقاد من آقای جهانگیری در کنار اینکه رییس اقتصاد مقاومتی دولت بوده دائما در زمینه افزایش تولید داخل، کاهش واردات و حتی اشتغال‌های کوچک و متوسط که در دستور جلسات اقتصاد مقاومتی بوده و در برخی موارد، در منفذهای صادراتی که در اقتصاد مقاومتی وجود داشته، تلاش می‌کند و تصمیم‌گیری‌های خوبی انجام داده این را مدیون فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی به ریاست آقای جهانگیری هستیم.

ربیعی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا عده‌ای بی‌محابا اینگونه به صحبت‌های آقای جهانگیری حمله کرده‌اند و گاهی نیز گفته‌اند که ما به خارج علامت می‌دهیم ، افزود:  شمایی که این همه نارسایی‌هایی را که هست و نیست را بزرگنمایی می‌کنید، اگر بخشی از یک واقعیت تلخ را که دولت به جان خریده و دنبال می‌کند را علامت دادن به بیگانگان می‌دانید قطعا روش درستی نیست.

سخنگوی دولت در مورد اظهار نظر پیرامون تک نرخی کردن بنزین تاکید کرد: نظری داده شده و ما شنیدیم اما اینکه نظر فردی بوده یا نظر جمعی اطلاعی نداریم. هنوز در این زمینه با دولت صحبت نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.