مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: ۸۰ درصد اقتصاد تربت‌حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است.

۸۰ درصد اقتصاد تربت‌حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا عباس‌پور اظهار کرد: تربت‌حیدریه با دارا بودن ۱۵ هزار هکتار اراضی باغی و ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۲۳ هزار نفر بهره‌بردار یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران، پسته، سیب‌زمینی و چغندرقند در استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی زیر کشت زعفران است که میانگین تولید آن چهار کیلو زعفران در هر هکتار بوده و سالانه ۴۰ تن زعفران برداشت می‌شود. امسال از آغاز طرح خرید حمایتی زعفران تاکنون پنج تن از این محصول تایید شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۲ هزار هکتار زیر کشت پسته است که سالانه ۴۰۰ تن پسته خشک شامل ۸۰ درصد پسته سفید، ۱۰ درصد احمدآقایی و ۱۰ درصد از ارقام دیگر برداشت می‌شود.

در ادامه مسئول زراعت جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز به ایسنا گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب، کشاورزان این منطقه با آموزش‌های لازم به سمت محصولات باغی و گلخانه‌ای سوق داده شده‌اند.

عبدالحمید حسنی اظهار کرد: محصولات کم آب‌طلب مانند سیب‌زمینی، جو، هندوانه بذری، زعفران و پسته در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی کاشته می‌شوند و جایگزین محصولات پرآب‌طلب شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات موثر در این زمینه افزود: توسعه آبیاری تحت فشار، ترویج آبیاری قطره‌ای، توسعه استخرهای ذخیره آب و لوله‌گذاری و توسعه کشاورزی حفاظتی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.

حسنی بیان کرد: آبیاری به شیوه سنتی، اجرای عملیات کشاورزی با روش‌های قدیمی و کاشت محصولات با نیاز آبی بالا باعث هدر رفت آب شده که در سال‌های اخیر با حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که برای اجرای شبکه نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری آب اقدام کنند، سیاست‌های تشویقی و یارانه، در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.