بوشهر- باوجوداینکه مسئولان جهاد کشاورزی در اواسط آبان ماه وعده دادند که تا ۱۰ روز آینده و فرارسیدن آذرماه با برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب قیمت‌ها شکسته خواهد شد اما هنوز کاهشی در قیمت این محصول دیده نمی‌شود.

خواب ارزانی گوجه تعبیر نشد/وعده کاهش قیمت ۲۰ روز دیگر تمدید شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزون  بر یک ماه است که گوجه‌فرنگی در رقابت با سایر میوه‌های وارداتی و لوکس مانند موز کورس رقابت برداشته و حتی در این مدت توانسته تا گوی رقابت را نیز برباید و باقیمت ۱۰ الی ۱۷ هزار تومان در بازار جولان دهد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان که در طی یک ماه گذشته به وعده‌های مسئولان اعتماد و از خرید این محصول خودداری کرده‌اند حال این پرسش را به میان می‌آورند که گوجه‌های خارج از فصل بوشهر چه شد و چرا نرخ بازار نمی‌شکند؟!

گوجه در بوشهر هم گران است

عبدالکریم شهیدی یکی از شهروندان بوشهری می‌گوید: شهرستان‌های دیر، کنگان، دشتستان، جم و دشتی در استان بوشهر مرکز کاشت و برداشت این محصول هستند اما جالب اینجاست که باوجوداین همه مزرعه در اطراف ما  ولی گوجه‌فرنگی ارزان به دست ما هم نمی‌رسد!

وی بابیان اینکه شهروندان بوشهری در قطب تولید گوجه باید این محصول را کیلویی ۱۰ هزار تومان خریداری کنند با ابراز تعجب بیان می‌کند: این موضوع خود گواه این است که مسئولان نظارت متناسبی بر روی چرخه تولید تا مصرف ندارند و الا چه دلیلی دارد که گوجه‌فرنگی در قطب تولید کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش برسد؟

وی ابراز می‌کند: همین محصول را تابستان از کشاورزان کیلویی ۴۰۰ تومان هم نمی‌خریدند و بسیاری از کشاورزان بابت همین موضوع ضرر کرده وزندگی خود را از دست دادند.

وی بابیان اینکه این‌همه دستگاه نظارتی مانند تعزیرات، اتحادیه، اصناف، صنعت و معدن و ... وجود دارد نباید مشکل را به گردن دلالان انداخت و یا در ریشه‌یابی آن ناتوان بود!

علت گرانی

با پایان یافتن  فصل برداشت گوجه در استان‌های شمالی کشور باید گوجه مصرفی از جنوب کشور و استان بوشهر تأمین شود و در حال حاضر گران شدن بنزین بهانه‌ای شده تا عده‌ای حمل‌ونقل این محصول را از مزرعه تا بازار و انتقال آن از جنوب به سایر شهرها را دلیل گرانی این محصول تلقی کنند درحالی‌که هزینه سوخت کامیون‌ها و «نفت گاز» تغییری نکرده است!

البته کشاورزان مدعی هستند که افزایش قیمت نهاده‌ها مانند کود و بذر و سم باعث افزایش قیمت شده است.

در این راستا عده‌ای دلالان را موجب گرانی می‌دانند برخی شرایط آب و هوایی و برخی صادرات را به‌عنوان متهم گرانی این محصول معرفی می‌کنند.

قیمت گوجه به‌گونه‌ای است که استاندار بوشهر نیز در ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت را غیرمعقول عنوان کرد.

کاهش قیمت گوجه تا ۲۰ روز دیگر

در همین رابطه رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه کمترین میزان برداشت گوجه‌فرنگی در آبان ماه  و بیشترین میزان برداشت گوجه در دی‌ماه است ابراز می‌کند: تا ۳ هفته آینده با رسیدن به حداکثر میزان برداشت لذا قیمت این محصول به‌شدت کاهش خواهد یافت.

محمدتقی منوچهری افت دما و بارندگی اخیر در استان بوشهر را در قیمت گوجه‌فرنگی اثرگذار دانسته و می‌افزاید: ازآنجاکه ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گوجه‌فرنگی قرار دارد لذا پیش‌بینی می‌شود امسال افزون بر ۵۶۵ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در استان بوشهر برداشت شود.

وی با اشاره به این‌که تفاوت قیمت زیاد در مزرعه تا بازار برای محصول گوجه‌فرنگی همواره وجود داشته است می‌افزاید: اکنون محصول گوجه‌فرنگی در مزرعه باقیمت هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تا ۶ هزار تومان و در بازار بین ۸ هزارتا ۱۲ هزار تومان است و از ۱۰ روز آینده برداشت حالت طبیعی پیدا می‌کند و قیمت کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.