زنجان-دهمین نمایشگاه کتاب استان زنجان و چهارمین نمایشگاه مطبوعات با تمام کم و کاستی ها و گله و شکایتها و شیرینی هایی که داشت به پایان رسید.

اما و اگرهای نمایشگاه تخصصی کتاب و مطبوعات زنجان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: چهارصدمین نمایشگاه کتاب استانی، دهمین نمایشگاهی کتاب زنجان  و چهارمین نمایشگاه  مطبوعات استان که از همان ابتدا و در نشست خبری مدیر کل ارشاد استان  به حاشیه کشیده شد و اصل اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب و مطبوعات با گلایه مندی اهالی مطبوعات،از خانم مدیر کل به فراموشی سپرده شد،بعد از شش روز فعالیت به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه که همزمان با نمایشگاه لوازم خانگی،خودرو در محل کاسپین برگزار شد،انتقاداتی را از طرف صاحبان فرهنگ بدنبال داشت.

عدم حضور برخی از خبرگزاری ها به نشانه اعتراض،از دیگر حواشی دیگر نمایشگاه مطبوعات بود.

حتی برگزاری همزمان دو نمایشگاه دیگر در جوار نمایشگاه کتاب و مطبوعات واکنش استاندار را بدنبال داشت و به مسئولین برگزاری نمایشگاه تذکر داد که اقدامات این چنینی بازخورد درست و قابل قبولی ازبرگزاری  نمایشگاه کتاب حاصل نمی کند و دلایل استقبال و یا عدم استقبال مردم از نمایشگاه کتاب و مطبوعات واکاوی نخواهد شد.

در این میان برخی از غرفه داران که دل خوشی از حضور در نمایشگاه مطبوعات استان نداشتند عنوان می کردند که استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب صورت نگرفته و تنها عده معدودی از ناشران فروش خوبی داشته اند.

برخی دیگر نیز حضور  مردم در نمایشگاه کتاب را خوب ارزیابی می کردند و می گفتند حضور فیزیکی مردم خوب بود ولی تنها به تورق کتابها بسنده می کردند و کمتر خردید می کردند.

ناشران مطرح نیامدند
یوسفی خبرنگار یکی از خبرگزاری های استان که با دست پر از نمایشگاه کتاب خارج می شود  می گوید:متاسفانه در نمایشگاه کتاب استان زنجان ناشران مطرح کشور حضور ندارند و  انتشاراتی های که آمده اند   چاپ های جدیدشان را نیاورده اند.
 یوسفی ادامه می دهد:قانون حمایت از مصرف کننده نیز رعایت نمیشود چرا که  کتاب ها چندین برچسب  دارند.

 وی  به همزمانی  نمایشگاه کتاب و مطبوعات با نمایشگاه لوازم خانگی و خودرواشاره می کند و می افزاید: تلفیق این چهار نمایشگاه باعث شده  نتوانیم ارزیابی  درستی از  استقبال نمایشگاه کتاب و مطبوعات کنیم. 

 این فعال مطبوعاتی با  اشاره به اینکه این نمایشگاه در زمان مناسبی برگزار نشده است می افزاید:  دانش‌آموزان و دانشجویان کتاب های مورد نیازشان را از قبل خریداری کرده اند و کمتر شاهد حضورشان در نمایشگاه کتاب هستیم.

 یوسفی با ابراز تاسف از عدم حضور برخی خبرگزاری ها در نمایشگاه مطبوعات استان  اظهار میدارد:متاسفانه نمایشگاه بسیار کم فروغ است و تنها یک تا دو خبرگزاری در نمایشگاه حضور دارندکه  باید چرایی عدم حضور برخی مطبوعات و رسانه ها در این نمایشگاه بررسی شود.

 استقبال خوب بود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز به  پایین بودن سطح بودجه دستگاه‌ها در تهیه بن رفاهی خرید اقلام فرهنگی برای کارکنان اشاره می کند و می گوید: این  مساله در کاهش تعداد بازدیدکنندگان و خریداران، تاثیر گذار بود.

کرباسی، میزان استقبال علاقه‌مندان از این نمایشگاه را خوب ارزیابی می کتد  ومی  افزاید: ۲۸۰ناشر مطرح در دهمین  نمایشگاه کتاب زنجان حضور یافتند و تنوع کتاب‌ها نیز بیشتر بود و شرکت کنندگان در ۲۲۰ غرفه اقلام فرهنگی خود را عرضه کردند.

وی می افزاید:بیش از ۲۰غرفه نیز به مطبوعات استان اختصاص داده شد که مطبوعات و رسانه ها بنا به صلاحدید خودشان اعلام آمادگی کردند و برخی نیز حضور پیدا نکردند.

 قلم بدستان  علم مطبوعات را بالا نگه دارند

رئیس خانه مطبوعات استان زنجان  نیز با اشاره به اینکه چند سالی است که همزمان با نمایشگاه کتاب نمایشگاه مطبوعات  نیز در استان برگزار می شودمی گوید: امسال به دلیل اینکه دو نمایشگاه دیگر در محل کاسپین برگزار شده بود،قرار بود که تنها نمایشگاه کتاب برگزار شود ولی با پیگیریهای صورت  گرفته با برگزاری نمایشگاه مطبوعات موافقت شد.

یوسف  ناصر  با اشاره به دلیل عدم حضور برخی از خبرگزاری ها در این نمایشگاه را می گوید: فراخوان عمومی  به مطبوعات استان داده شد برخی از رسانه‌ها اعلام آمادگی کردند و تعدادی نیز حضور پیدا نکردند.

 ناصر با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت مطبوعات مخصوصا نشریات مکتوب به جهت اقتصادی مطلوب نیست اظهار میدارد:موارد این چنینی در عدم حضور بسیاری از نشریات تاثیر گذار است ولی برگزاری نمایشگاه مطبوعات حرکت بزرگی در راستای حضور نشریات در عرصه جامعه است.

 رئیس خانه مطبوعات  با تاکید بر اینکه قیمت کاغذ به یکباره  از ۸۰۰ تومان به۶۰۰ هزار تومان رسیده است تاکید می کند:خالی کردن عرصه مطبوعات درحال حاضر به  صلاح نیست.

 ناصر برگزاری نمایشگاه مطبوعات را حرکتی در راستای در سرپا نگه داشتن مطبوعات  عنوان می کند  و می گوید: تعداد غرفه های  مطبوعات در نمایشگاه فعلی نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است.

 وی با بیان اینکه در تهران دو سال است که نمایشگاه مطبوعات برگزار نمی شود یاد آور می شود:از دوستان مطبوعات درخواست می کنیم علم مطبوعات را سرپا نگه دارند تا دوران فعلی مطبوعات تمام شود.

ناصر از مطبوعات به عنوان اصل فرهنگ استان یاد  می کند و می گوید:برگزاری نمایشگاه مطبوعات گام مهمی در راستای آشنایی مردم و مسئولین با نشریات و خبرگزاری های استان است.

 وی با اشاره به اینکه برخی از صاحب نظران معتقدند که فضای مجازی جای مطبوعات را گرفته است می گوید:جای حرف مردم در رسانه ها خالی است مردم اگر بدانند حرف هایشان در رسانه گفته می شود مطمئناً شاهد استقبال بیش از پیش مردم از رسانه‌ها خواهیم بود.

 وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر اقتصاد رسانه موجب شده است که  رسانه ها ازواقعیتهای زندگی  مردم فاصله بگیرند می افزاید: نشریات دچار خودسانسوری شده اند.

وی  به جای خالی رسانه ها در حوادث اخیر آبان ماه کشور اشاره می کند و اظهار میدارد: اگر رسانه‌ها در عرصه بودند شاید مسائل این چنینی اتفاق نمی افتاد چرا که  اگرمردم  احساس کنند که رسانه‌ها شنوای خوبی برای بیان دردهایشان هستند حتماً به سوی رسانه ها باز خواهند گشت و  ازمطبوعات  استقبال خواهند کرد.
انتهای پیام/
  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.