پایگاه امریکایی "هیل" به حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنبش حماس، به‌عنوان نمونه‌ای از «اتحاد شیعه و سنی علیه دشمن مشترک» استناد کرده است که قابل توسعه می‌باشد.

اتحاد سپاه‌پاسداران و اخوان‌المسلمین علیه سعودی‌ها؟!

قدس آنلاین: پایگاه امریکایی "هیل" در یادداشتی با اشاره به عبور منطقه خاورمیانه از منازعات فرقه‌ای، از احتمال شراکت راهبردی شیعیان و اهل سنت علیه دشمن مشترک خبر داد.

این پایگاه نوشت: «خاورمیانه بار دیگر شاهد دور جدیدی از اعتراضات مردمی است که عوامل متعددی در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته است؛ اما این مرتبه اختلافات متداول اهل سنت و شیعه که در دهه‌های گذشته عامل برخی درگیری‌ها در منطقه بوده، در این ناآرامی‌ها نقشی ندارد.»

هیل افزود: «این کاهش درگیری‌های مذهبی ـ فرقه‌ای نشان می‌دهد که تقسیم خاورمیانه به بلوک‌های مذهبی، یک دیدگاه ساده‌انگارانه است.»
این پایگاه امریکایی در ادامه خاطرنشان ساخت: «امروز ترکیه و ایران که در دوران امپراطوری عثمانی و پارسی رقیب یکدیگر به‌شمار می‌رفتند، در برخی مسائل با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکی از دلایل این همکاری، مخالفت هردوی آن‌ها با عربستان سعودی و اسرائیل است.»

هیل سپس نتیجه گرفت: «بنابراین هیچ بعید نیست که گروه‌های سیاسی اسلامگرا مانند سپاه پاسداران (شیعه) و اخوان المسلمین (سنی)، در برابر دشمنان مشترک با یکدیگر همراه شوند.»

رسانه امریکایی به حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنبش حماس، به‌عنوان نمونه‌ای از اتحاد پیش‌گفته استناد کرده است که قابل توسعه می‌باشد.

همچنین نویسنده یادداشت از شایعات متداول راجع‌به مذاکرات پنهانی میان ایران و طالبان یا القاعده نیز استفاده کرده است تا گمانه‌زنی مد نظر خود را تقویت کند.

منبع: جام نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.