مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طرح شاهنامه‌خوانی و آموزش مفاهیم شاهنامه طی مراسمی در مدارس ابتدایی منتخب نواحی هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد آغاز شد.

آغاز طرح شاهنامه‌خوانی در مدارس ابتدایی منتخب مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  گفت: این طرح در راستای تفاهمنامه میان این اداره کل، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد است که در اجرای آن برخی متون و داستان‌های شاهنامه برای دانش‌آموزان مراکز پیش دبستانی و همچنین پایه چهارم ابتدایی برخی مدارس نواحی هفتگانه مشهد و منطقه تبادکان آموزش داده می‌شود که امیدواریم بتوانیم این ایده و فکر را در کل کشور اشاعه و گسترش دهیم.

قاسمعلی خدابنده افزود: آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت رویکردهای متفاوت از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد و یکی از تکالیفی که در حوزه فرهنگی بر عهده ما گذاشته شده حفظ و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.

وی ادامه داد: فرهنگ کشور ما غنی و پربار است و یکی از کتاب‌های ادبیات که ریشه و اصالت فرهنگی ایران زمین را نشان می‌دهد شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که مایه افتخار و مباهات هر ایرانی محسوب می‌شود.

وی گفت: در زمانی که واژه‌ها و کتاب‌های عربی در سرزمین ما بسیار رواج داشت این کتاب فاخر و برجسته توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی نگاشته شد و سهم به سزایی در زنده کردن فرهنگ و زبان فارسی ایفا کرد. 

خدابنده افزود: اگر قرار است ریشه‌ها و اصالت‌های فرهنگی خود را به دانش‌آموزان انتقال دهیم باید از ادبیات غنی فارسی بهره ببریم و شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که باعث افتخار ما ایرانیان است بهترین گزینه در این زمینه است.

وی ادامه داد: شاهنامه حکیم فردوسی ریشه فرهنگی ملت ماست و نشان دهنده علم، فرهنگ، هنر و تمدن اصیل و تاثیرگذار این سرزمین است که باید به آن توجه ویژه نمود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی در مدارس ابتدایی منتخب مشهد اجرا می‌شود گفت: آموزش و پرورش این استان دارای یک میلیون و ۳۱۰ هزار دانش آموز است و تلاش داریم بتوانیم با آموزش کتاب‌های بزرگی همچون شاهنامه، دانش‌آموزان را با زبان، فرهنگ، تمدن، اساطیر و شاعران این سرزمین بیشتر آشنا کنیم.

طرح شاهنامه‌خوانی برای نخستین بار به صورت آزمایشی در مدارس ابتدایی و مراکز پیش‌دبستانی منتخب نواحی هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد با همکاری شهرداری این شهر اجرا می‌شود که در این راستا در هر ناحیه مشهد ۲ مدرسه ابتدایی و ۲ مرکز پیش‌ دبستانی برای اجرای این طرح انتخاب شده‌ و برای اجرای مطلوب این طرح ۱۰۰ مربی آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز ابتدایی و پیش‌دبستانی در مشهد زیرپوشش این طرح قرار دارند. طرح شاهنامه خوانی با همکاری شهرداری مشهد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.