عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خطر تحریف تاریخ امروز بسیار جدی و قابل مشاهده است، گفت: باید از حقایق مراقبت کنیم و به همان شکل تحقق یافته آن‌ها را منتقل کنیم.

خطر تحریف تاریخ بسیار جدی است

به گزارش قدس آنلاین، هفتمین نمایشگاه استانی موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان «خراسان، سرزمین خورشید» که روایتی از تاریخ خراسان رضوی، دیار آفتاب ولایت است، ظهر امروز در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و استانی گشایش یافت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم یکی از خطرات جدی برای هر جامعه‌ای را تحریف ذکر کرد و گفت: ما موارد زیادی داشتیم که تاریخ‌مان دستخوش تحریف شده و نتوانسته برای نسل‌های بعد واقعیات را با صداقت منتقل کند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با تاکید بر اینکه خطر تحریف تاریخ امروز بسیار جدی قابل مشاهده است، تصریح کرد: باید از حقایق مراقبت کنیم و به همان شکل تحقق یافته آن‌ها را منتقل کنیم.

وی ادامه داد: امروز مرکز اسناد فقط مجموعه‌ای نیست که توانسته اسناد را مراقبت کند بلکه مرکزی است که برای نسل‌های آینده، زمینه را برای درک واقعی از حوادث گذشته فراهم می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: شواهد فراوانی دارم که حتی در انقلابی که چهار دهه بیشتر از آن نگذشته، برخی مجموعه‌ها در زمینه ایجاد تحریف نسبت به انقلاب و امام(ره) تلاش کردند.

پژمانفر با اشاره به اینکه در مجلس نسبت به تحریف شخصیت امام(ره) توسط یک مجموعه تذکر شفاهی داده تاکید کرد: امروز تلاش می‌کنند واقعیتی مثل حضرت امام(ره) که اینقدر مردم درگیرش بودند را غیر واقعی و به شکل دیگر نمایش دهند.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد باید تلاش و مراقبت کند تا حقایق را آینه‌وار به نسل بعد برساند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی از اسناد مراقبت شد و به این مسئله که اسناد تاریخی را سالم و بدون تحریف به گروه‌های دیگر برسانیم؛ توجه ویژه‌ای شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خراسان را دارای ظرفیت بسیار بالایی دانست و بیان کرد: خراسان جایی است که نه تنها مورد نظر آحاد مردم ایران بلکه مورد توجه ملل مختلف دنیا بوده و باید تلاش کنیم واقعیت‌هایی که از نسل‌های گذشته وجود داشته برای نسل بعد حفظ کنیم.

پژمانفر در ادامه سخنان خود به بودجه اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌ها در مجلس این بوده که سعی کردیم برای بودجه به مرکز اسناد توجه کنیم و برای بودجه اعتراضیه نوشتیم، انتظار بیشتری برای بودجه این مجموعه داشتیم که حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی اسناد برای اساس کشور لازم هستند و با سرعت در حال از بین رفتن هستند، خاطرنشان کرد: نیاز به اعتبارات بیشتر برای مرکز اسناد داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: امروز دایرۀالمعارف‌هایی در حال نگارش است که در آن نسبت به امام و دیگر شخصیت‌ها تحریف‌هایی صورت گرفته، ما تذکر می‌دهیم اما مراقبت از اسناد بر عهده شما است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق نیز در این مراسم گفت: یکی از ابتکارات خوب، ارزشمند و ماندگار سازمان اسناد و کتابخانه ملی بحث تاریخ محلی استان‌ها است.

اکبر شیخ با تاکید بر اینکه فرصت داده شده ارزشمند است، خاطرنشان کرد: استان‌ها می‌توانند مفاخر و گنجینه‌های خودشان را منتقل و در معرض دید قرار دهند هرچند این نمایشگاه چکیده‌ای از گنجینه‌های خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه خراسان مهد علم، تمدن، فرهنگ، هویت و تاریخ است، تصریح کرد: اگر بخواهیم گنجینه خراسان را به نمایش بگذاریم کل تهران هم جوابگو نیست.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق عناوین تولیدی کتاب در خراسان رضوی را بالغ بر ۴ هزار برشمرد و تاکید کرد: این نمایشگاه مشتی نمونه خروار است که در آن ۱۴۴ اثر ارزشمند در معرض دید قرار می‌گیرد.

شیخ ادامه داد: ۳۷ نسخه خطی در این نمایشگاه وجود دارد که «انیس تائبین» قدیمی‌ترین آن‌ها است، همچنین قدیمی‌ترین سند موجود، مربوط به ۹۹۹ قمری یعنی ۴۵۰ سال قبل بوده که فرمان شاه عباس برای حفاظت از مرزها است.

وی پرده نقاشی از حرم مطهر رضوی که مربوط به ۱۰۰ سال قبل بوده را اثر دیگری ذکر و بیان کرد: از امروز به مدت ۱۰ روز از ساعت هشت تا ۱۶ نمایشگاه دایر است و کارگاه فیروزه‌تراشی نیز در نمایشگاه برگزار می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق با اشاره به تقدیر از برخی فرهیختگان و بزرگان خراسان رضوی اظهار کرد: از استان‌های دیگر دو یا سه نفر تقدیر می‌شدند ولی از استان ما پنج نفر تجلیل می‌شوند و البته فرهیختگان قابل تقدیر بسیار زیادند ولی وسع ما همین است.

شیخ ابراز کرد: قطعا مراسمات دیگر در این زمینه باید در تهران برگزار شود چون منابع و گنجینه‌های سازمان از خراسان بسیار زیاد و انتخاب آن‌ها هم سخت بود و می‌شود بگوییم نمایشگاه اول خراسان، سرزمین خورشید را داریم.

خراسان سرزمین حاصلخیز و شخصیت پرور است

در ادامه مراسم استاندار خراسان رضوی گفت: امروزه بیش از پیش مطالعه تاریخ ضرورت دارد و باید محافل مهم رسانه‌ای مردم را نسبت به مطالعه تاریخ تشویق کنند.

علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به فراز و فرودهای تاریخ، تصریح کرد: تاریخ می‌تواند به ما درس دهد که از کدام بخش آن برای نسل امروز استفاده کنیم و اشتباهات را تکرار نکنیم.

وی به سفارش قرآن درباره مطالعه تاریخ و عبرت از گذشتگان اشاره کرد و یادآور شد: خراسان، سرزمین خورشید و سرزمین عجیبی است، خراسان بزرگ متصل به ایران بزرگ بوده و قلمرو برخی همسایگانِ امروز جزو آن بوده است.

استاندار خراسان رضوی متذکر شد: بعضی خراسان را مهد سیاست و بعضی مهد سرزمین مادری زبان ایران می‌دانند و شاید هر دو مورد درست باشد ولی کمتر خراسان به این موارد شناخته شده است.

رزم‌حسینی خراسان را سرزمین حاصل‌خیز و شخصیت پرور دانست و گفت: خراسان سرزمینی است که انسان‌های بزرگ، متفکر دینی، ادیب، دانشمند، تجار و ریاضی‌دان در آن پرورش یافتند ولی موفق نشدیم آن را به نسل امروز معرفی کنیم.

وی بر لزوم تلاش انجمن خراسان شناسی و گروه‌هایی که رسالتشان در این زمینه است تاکید و خاطرنشان کرد: این شخصیت‌ها اگر معرفی شوند امروزه به سمبلی برای جوانان بدل می‌شوند.

استاندار خراسان رضوی مغناطیس امام رضا(ع) را مهم دانست و اظهار کرد: خیلی از مشتاقان برای زیارت به مشهد می‌آیند، با میلیون‌ها زائری که در مشهد حضور پیدا می‌کنند اگر تحولی در نظام دیوانی و اداری کشور فراهم می‌شد، خراسان شایستگی داشت منطقه نمونه‌ای باشد.

رزم‌حسینی ادامه داد: منطقه نمونه‌ای که امن است و شاخص فرهنگی رفاهی دارد و می‌تواند به عنوان الگو معرفی شود.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر هم شخصیت‌های بسیار فهیم و فاخر در خراسان رضوی هستند، گفت: این شخصیت‌ها نیازمند معرفی به جامعه امروز است، جامعه امروز نیازمند هویت است، هویت فرهنگی و ملی که می‌توانیم به میراث پرافتخار ایران بپردازیم و آن را به جامعه معرفی کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.