رییس اداره کل نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد گفت: این شهر دارای ۸۰ دستگاه پل برای عبور خودروهاست که اغلب آن‌ها نیاز به تعمیر دارد.

اغلب پل‌های مشهد نیاز به تعمیر دارند

به گزارش قدس آنلاین، بهنام خیاط افزود: عدم کارایی صحیح آب چکان‌ها موجب وارد شدن خسارت به پل‌ها شده بطوریکه پوشش بیشتر سازه‌های بتنی با حمله‌های اسیدی و نمکی تخریب شده لذا زمان تعمیر سطوح بتنی پل‌ها فرا رسیده است.

وی ادامه داد: اکثر سازه‌های پل‌های ساخته شده در مشهد بتنی است و دوام بتن در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود به ۱۰۰ سال می‌رسد.

وی گفت: عوامل جوی بر دوام و پایایی بتن بسیار تاثیرگذار است، سرما و گرمای متوالی و یخ زدگی‌های مداوم در دوام و عمر یک سازه بتنی تاثیر بسیار دارد.

خیاط افزود: هم اکنون لایه‌های بیرونی آرماتورهای "پل آزادی" مشهد خورده شده اما با طرح‌هایی نوینی که تدوین و مشاور تایید کرده است، محصول نوینی روی پایه‌های پل که از جنس بتن است به کار می‌رود که کارایی و دوام پل را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این شهر ۸۰ دستگاه پل برای عبور خودرو دارد، این در حالی است که تعداد پل‌ها در تهران ۷۵۰ دستگاه و در شیراز ۶۰ دستگاه است.

کارشناس مسوول نگهداری تقاطع‌های غیر همسطح شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: نمی‌توان قیمت دقیقی برای هزینه‌های ساخت یک پل ارائه داد به طوری که فقط دوربرگردان غیرهمسطح "آیت الله هاشمی رفسنجانی" در مشهد ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه داشت و برآورد ساخت پل خیابان نمایشگاه در مشهد نیز ۲ هزار میلیارد ریال است.

نوری با بیان اینکه پل‌ها راهبردی ترین و حساس ترین محورهای ارتباطی در شهرها هستند افزود: در سال ۱۳۹۵ که برای مدت یک ماه تعدادی از پل‌های مشهد مسدود بود براساس آمار اعلام شده هزینه مصرف بنزین روزانه ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

وی ادامه داد: اهمیت بکاربردن سازه‌های بتنی برای پل‌ها از جهت حفظ و افزایش دوام آنهاست اما نگهداری از این سازه‌ها هزینه بسیار دارد به طوری که هزینه نگهداری یک مترمکعب بتن ۲ میلیون ریال و هزینه نگهداری یک مترمربع از یک قطعه بتنی با ضخامت ۲۰ سانتیمتر ۴۰۰ هزار ریال می‌باشد.

این کارشناس گفت: شهرداری به دنبال کاهش هزینه نگهداری پل‌هاست زیرا صرفه جویی در این بخش هزینه لازم برای ساخت پل‌های بیشتر، سازه های شهری مستحکم و با عمر بالاتر را تامین می‌کند.

نوری افزود: ۱۵۱ کیلومتر مسیل در شهر مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۲۱ کیلومتر بازسازی شده که هم میلیاردها تومان برای ساخت آنها هزینه می‌شود و هم نگهداری از آنها هزینه دارد، حدود یکهزار کیلومتر کانال روباز و ۶۲۰ کیلومتر کانال سرپوشیده نیز در این شهر وجود دارد که هزینه نگهداری از آنها بسیار است.

وی هزینه تمام شده برای ساخت معابر موجود شهر مشهد را ۵۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: مساحت معابر شهر ۵۵ میلیون مترمربع است که برای احداث هر مترمربع آسفالت یک میلیون ریال هزینه شده است.

این کارشناس شهرداری مشهد افزود: سازه‌ها و آسفالت هرچه با دقت بیشتر ساخته شود، هزینه‌های نگهداری از آن کاهش می‌یابد و این رویکرد اصلی شهرداری و همایشی است که با عنوان "نگاهی نو به سازه‌های بتنی با رویکرد دوام و پایایی" و با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ۲۱ آذر ماه در مشهد برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.